Het gaat goed. Toch? Vraag en aanbod komen weer bovenmarginaal tot elkaar. 'We hebben het druk' had de betekenis verworven van 'veel doen, weinig verdienen', maar nu zijn we echt druk. Waarmee eigenlijk?
Zijn we ons wel echt bewust van wat die drukte inhoudt? Van wat we nu eigenlijk aan het doen zijn? Welke activiteiten ontplooien we om een bepaald doel te bereiken?
Waarschijnlijk kunnen we goed aangeven wat we in het verleden hebben gedaan teneinde het huidige succes te behalen. Vergelijk het maar met ‘yielden’. Goed weten wat je wilt bereiken; vervolgens gegronde beslissingen nemen - en de juiste stappen - die er voor zorgen dat je het beoogde resultaat behaalt.
Hebben we marketing nodig in goede tijden? Moet marketing een onderdeel zijn van onze activiteiten? De valkuil die velen niet weten te ontwijken, is deze: focussen op het huidige succes en daarbij de eisen van de toekomst vergeten. We zijn nu druk. Druk aan het genieten van ons succes en bezig met de randvoorwaarden om het succes vast te houden. Vandaag een tevreden gast of klant is morgen toch ook een tevreden gast of klant? Of weten we wel beter...
Verleiden
Geldt in slechte tijden vooral de dag van morgen (als we dit doen dan bereiken we dat); in goede tijden hebben we de neiging om vooral bij de dag te leven; niet (ver) vooruit te kijken. Het resultaat kan zijn dat we bedrijfsblind worden. In slechte tijden willen we (koste wat kost) een betere situatie scheppen; in goede tijden weten we vooral dat we van goede tijden houden. Ons credo moet luiden: Voorwaarts! Waar willen we naar toe? Hoe kunnen we vanuit ons succes verder groeien?
De zeven vette en zeven magere jaren komen steeds dichter bij elkaar. Wat vandaag hip is, krijgt morgen een meewarige blik. Wat morgen applaus krijgt, mag overmorgen hooguit rekenen op een beleefd complimentje. We hebben allemaal veel vergelijkingsmateriaal. Was een weekendje weg vroeger iets bijzonders, nu is het vaak iets functioneels; iets dat bij voorbaat aan bepaalde verwachtingen moet voldoen. En als het dan niet aan die verwachtingen voldoet... Ach, dan gaan we het gewoon nog een keer proberen - maar wel ergens anders.
In deze tijd van snelle ontwikkelingen is het een grote uitdaging om voor de wispelturige markt aantrekkelijk te blijven; een grote uitdaging om ‘de roos voor Cupido te zijn’. De markt is Cupido. Wat hebben we nodig om zijn pijl onze richting uit te laten komen? Marketing! Marketing is immers het middel om de markt te verleiden. Leuk toch, verleiden met behulp van de vijf P’s: Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel. En dan voegen we er een zesde aan toe: de P van Prikkelen. Voortdurend prikkelen.
Blauw denken
Opdat de P’s de P’s zijn én blijven, moeten we ons telkens weer deze vragen stellen: Wie ben ik? Wat wil ik? Wat wil de markt? Waar sta ik? Waar wil ik staan? Wie wil ik zijn? Goed doordachte antwoorden zorgen ervoor dat je de markt een stapje voor bent. Bij voorwaarts gaan hoort immers vooruit kijken!
Hoe voorkom je dat je conservatieve antwoorden geeft op de hierboven geformuleerde vragen? Wat heb je nodig om behalve de markt ook jezelf te prikkelen? Daag jezelf uit! Wat hierbij kan helpen is ‘blauw denken’. Open denken, zonder grenzen. Laten we het hotel eens op... Mars zetten. De planeet dus. Het bedrijf van de toekomst. Wat gaat de hotelier doen; wat wil hij? Wat zou eventueel kunnen? Middels creatief denken zullen (grens)gebieden ontdekt worden. Er zal een wereld opengaan. De wereld van de andere P’s. Voorwaarts... Mars.
Aanbevelingen:
1. Stel jezelf identiteitsvragen: Hoe wil ik dat de markt naar mijn bedrijf kijkt? Wat wil ik oproepen? Waarmee wil ik geassocieerd worden?
2. Door te bepalen waar je nu staat (met behulp van de zes P’s) kun je de kloof of het terrein in kaart brengen tussen de huidige situatie en de gewenste situatie.
3. Breng de ‘plussen en pijlen’ in beeld. Waar ben ik goed in? Wat zijn mijn verbeterpunten? Met betrekking tot de verbeterpunten: Concrete actiepunten omschrijven.
4. Coach jezelf. Stel jezelf zo vaak mogelijk en zo veel mogelijk vragen. Je zult merken dat je hierdoor verder komt.
HM302007