Zichtbaar voor de gasten

Auteur: Redactie
F&B 17 september 2003
Zichtbaar voor de gasten

Met zijn oude gesteenten, hoogstamboomgaarden en beekjes is het Limburgse Geuldal een uniek stukje natuur. Niet zo gek dus dat de Vereniging Natuurmonumenten zich inspant om de schoonheid van dit diep uitgesleten beekdal en de diverse monumentale gebouwen zoveel mogelijk in stand te houden. Evenmin verbazingwekkend is de grote hoeveelheid cafeetjes, hotels en restaurants in dit gebied. Slechts weinig horecagelegenheden springen echter zo in het oog als het in Berg en Terblijt gelegen Hotel Restaurant Vue des Montagnes.

Het in ossenbloedrood geschilderde hotel vormt sinds 1997 een twee-eenheid met het op een steenworp afstand gelegen party- en congrescentrum La Caverne de Geulhem. Al spreekt commercieel directeur Marc Alofs liever over een ‘groepenrestaurant’, want een partycentrum wordt al snel ‘overmatig drankgebruik.

Een bijzondere locatie is het zeker. In deze uit het Limburgse mergel uitgehouwen en geheel vloerverwarmde grot kunnen gezelschappen van veertig tot honderddertig personen genieten van op maat gesneden feesten, diners en presentaties. Vierhonderd kaarsen zorgen voor de bijzondere verlichting.

Warme uitstraling

’Het hotel hebben we in 1997 gekocht vanwege de logies- en parkeerbehoefte van La Caverne,’ begint Alofs zijn verhaal. ‘Natuurlijk hebben we in een hotel met 40 kamers niet de ruimte voor vijfhonderd personen, maar een heleboel mensen kun je er toch mee helpen. Het probleem was alleen, dat het gebouw niet meer van deze tijd was. '
En dus werd begin ’98 de buitenkant onder handen genomen. De rest van het hotel moest nog een paar jaartjes wachten. Alofs: ‘We beschikten toen niet over een dusdanig gevulde zak met geld dat we het hele pand in één keer konden renoveren. Bovendien hebben we de tijd genomen om te kijken wat we nu precies wilden. Na een verbouwing kun je immers niet meer terug.’

De kamers waren vorig jaar aan de beurt; dit jaar volgde de rest van het driesterrenhotel. Bar, restaurant en receptie ondergingen een grondige facelift en een nieuwe vergaderzaal voor groepen tot zestien personen zag het licht. ‘We hebben bewust gekozen voor een warme uitstraling,’ zegt Alofs. ‘Dat sluit aan bij de persoonlijke benadering van dit hotel. Ik merk dat bedrijven steeds vaker de voorkeur geven aan een intieme omgeving in plaats van grote ruimtes waar men op een bordje moet lezen in welke zaal ze zitten.’

Dagverse producten

Door de week maken met name de zakelijke gasten gebruik van de diensten van Vue des Montagnes. In het weekend zijn het vooral de toeristen die voor een hoge bezettingsgraad zorgen. Over de bezettingsgraad van zowel het hotel als het restaurant heeft Alofs naar eigen zeggen niet te klagen. ‘In vergelijking met vorig jaar ligt de bezetting zo’n zeven procent hoger. Dat is ook wel nodig, want we moeten de investering van die renovatie toch weer terugverdienen.’

Van de totale omzet nemen hotel en restaurant ongeveer ieder de helft voor hun rekening. Voorheen lag dat volgens Alofs wel anders. ‘De keuken was voor ons vroeger nog veel belangrijker dan nu. We hadden het goede eten nodig om de mensen het oude pand binnen te krijgen. Het restaurant is nog steeds een pijler, maar het is meer in evenwicht met de andere diensten die we bieden. Toch is een goede keuken essentieel. Veel hotels leveren hetzelfde. Met een kwalitatief hoogwaardig restaurant is het mogelijk je te onderscheiden van de rest. En dan heb ik het niet over een duur bordje.’

Vue des Montagnes biedt de gast een regelmatig wisselend keuzemenu tot vijf gangen, een dagmenu en op vrijdag en zondag een naar het natuurontwikkelingsproject ‘Ingendael’ vernoemde viergangenbuffet. Daarnaast werkt het restaurant met seizoensgebonden menu’s. Een mooi voorbeeld is het ‘Mosselmanmenu’, bestaande uit: een amuse; carpaccio van kabeljauw met vers gekruide mosseltjes, een mosterddressing en salade; een aardappel-truffelsoep met mosselen; een gebakken zonnevisfilet met vers gebakken mosselen; een olijven-tomatensaus met aardappel- en groentengarnituur en een zeemansdessert van de chef.

Filosofie

Wie gaat voor het keuzemenu heeft doorgaans de keuze uit twee voorgerechten, twee soepen, twee hoofdgerechten en twee desserts. Alofs: ‘Wanneer kleinere restaurants tien soorten vlees en vis op de kaart hebben staan, weet je vaak al hoe laat het is: in veel gevallen komt het dan uit de diepvries. Wij werken het liefst met dagverse producten, dus we houden het aanbod aan vlees- en vissoorten beperkt.’ Verder serveert Vue des Montagnes volgens de commercieel directeur ‘een redelijk uitgebreid, vers ontbijt’. Voor bedrijven die komen vergaderen, heeft het hotel een kleine lunch.

‘Een driesterrenhotel met een vier- of vijfsterrenservice,’ zo omschrijft Alofs Vue des Montagnes. Zijn filosofie is dat het hotelrestaurant zichtbaar moet zijn voor (potentiële) gasten. Met een opvallend exterieur, een uitgebreide website en veel interactie tussen zijn personeel en de gasten hoopt hij dit te bewerkstelligen. ‘Wij serveren de koffie en thee tijdens het ontbijt gewoon aan tafel. In veel hotels moeten mensen het zelf gaan halen. Personeel aan de tafels zorgt voor een persoonlijk contact. Mijn medewerkers zijn meer dan alleen robots die de boel na het ontbijt afhalen. Het komt bij collegae nog regelmatig voor dat het toppersoneel ’s avonds wordt ingezet en dat het ontbijt wordt verzorgd door - met alle respect - wat oudere dames. Dat kan eigenlijk niet.’

HM302003

Overig nieuws