Inflatieproblematiek in de hotellerie; wel of niet doorberekenen?

Auteur: Juan Kort
3 juni 2022
Inflatieproblematiek in de hotellerie; wel of niet doorberekenen?

Er lijkt maar geen einde te komen aan de oplopende inflatie. Hoe gaat de hotellerie hiermee om en hoe kunnen zij dit het beste aanpakken zodat dit geen doodsteek wordt voor de net herstellende hospitalitywereld? We spreken hierover met twee hoteliers - Inge van de Ven en Jan Willem Janssen - en de managing director van inkoopplatform Coperama: Arjan Gramsbergen.

Arjan Gramsbergen is managing director bij Coperama

Arjan Gramsbergen (openingsfoto links) is sinds 2017 managing director bij Coperama Benelux, een internationale inkooporganisatie voor de hotellerie die voor de meer dan 1500 in heel Europa aangesloten leden collectieve inkoopafspraken maakt. Dit kan gaan over F&B, apparatuur, materialen en diensten. De organisatie is ontstaan uit NH Hotel Group en andere partners.

Waar zie jij de inflatie het sterkst gestegen?

“Van de hoteliers en toeleveranciers die ik spreek, hoor ik dat de energiekosten het meest zijn gestegen, soms meer dan 100 procent. Als gevolg daarvan menen toeleveranciers dat zij de prijzen moeten verhogen, of er anders financieel op achteruit gaan. Fabrikanten zeggen sommige productielijnen misschien stil te moeten leggen omdat het niet langer rendabel is te blijven produceren.

De textielservice heeft het ook zwaar. Dit is een sector die veel energie verbruikt om textiel te kunnen wassen. Ook hebben zij te maken met stijgende grondstofprijzen. Hoteliers worden nu geconfronteerd met prijsverhogingen tot wel 15 procent.

Bovendien is brandstof duurder geworden en stijgen personeelskosten, wat resulteert in hogere bezorg- en/of productkosten.”

Hoe gaan jullie hiermee om?

“Dat verschilt heel erg per productgroep, in bepaalde gevallen moeten we het wel accepteren. Wel proberen we altijd samen met leveranciers en fabrikanten te kijken in hoeverre het echt noodzakelijk is. Begrijpelijk genoeg kan dat voor leveranciers een probleem zijn. Voor eindgebruikers is dat een nog veel groter probleem. Want als vanuit elke partij de kostenverhoging één op één wordt doorgeschoven, dan komt er een moment dat dit niet meer aan de gast kan worden doorbelast omdat het dan te duur wordt. In goed overleg kom je vaak wel tot een oplossing, en anders moet het product elders gekocht worden.”

Wat zijn de reacties van hoteliers?

“Vanuit de hotellerie is er wel begrip, ook door de oorzaak ervan. Communicatie erover vinden zij echter vaak eenzijdig. Meer begrip voor de ontvanger zou fijn zijn. Daarmee wordt er wederzijds begrip gecreëerd, in plaats van het eenzijdig opleggen van een eventuele verhoging.”

Wat raad je hen aan?  

“Ga met elkaar in gesprek, voorafgaand op het eventueel sturen van een brief over eventuele verhogingen. Ik ben ervan overtuigd dat dat uiteindelijk voor de beste oplossingen zorgt. Helaas is dat niet altijd mogelijk.

Kijk gezamenlijk of er alternatieven mogelijk zijn. Richt bijvoorbeeld de dienstverlening op een andere wijze in, pas frequenties en/of contractsduur aan om het prijsverschil op te vangen, waarmee uiteindelijk de totale kosten gelijk blijven.

Een ander alternatief is om tijdelijk met een B-merk in plaats van een A-merk te werken. Beide partijen kunnen ook afspreken om bijvoorbeeld minder roomboter in een croissant te verwerken.”

Inge van de Ven is eigenaar Hotel Flora Batava in Nieuwersluis

Wat merk jij als hotelier van de prijsstijgingen?

“Corona is niet meer het grootste probleem, veel dingen zijn duurder geworden. De grootste stijger is energie. Nu betaal ik vier keer zoveel dan vorig jaar voor een flexibel contract, maar het is nu niet handig om een contract voor een bepaalde tijd vast te leggen.

Daarnaast zijn er de stijgende foodcosts. Je merkt dat er verhogingen zijn binnen de inkoopprijzen. Toeleveranciers maken bepaalde producten duurder. Ook transport en daarmee de inrichting van het hotel en bedrijfskleding - wat met 8 procent is gestegen - wordt duurder. Verder zijn personeelskosten enorm gestegen. Door de nieuwe cao gaan jongeren er goed op vooruit. We betalen voor diverse functies boven de cao omdat personeel moeilijker te vinden is.”

Hoe bereken je de prijzen? Bereken je de inflatie door?

“Omdat wij nieuw zijn in deze branche, hebben wij nog geen geschiedenis. De omzet van het jaar dat we gedraaid hebben, was erg afhankelijk van de coronamaatregelen. Daardoor kunnen we de kamerprijzen niet baseren op het verleden, maar kijken we wat iemand er voor over heeft in deze tijd van het jaar. De inflatie bereken ik dus niet door op de kamerprijzen. De branche kampt met een tekort aan ervaren personeel, daardoor is het moeilijk om het servicelevel te verhogen. Om deze reden is het lastig om de prijzen te verhogen, want daar moet wel iets tegenover staan.

Voor de prijzen van gerechten houden wij zeker rekening met de kosten. Dat moet ook wel als je dezelfde kwaliteit wilt behouden en er genoeg aan wilt verdienen. Vóór de huidige inflatie was dat ook al zo. Momenteel wordt het belangrijker om controle te hebben op je kostencalculaties, omdat de marges dunner worden. Gasten zijn daar nog niet op afgehaakt, omdat we de menuprijzen tot nu toe niet veel hebben verhoogd. Dat kan echter wel veranderen.”

Pas je de menukaart aan?

“We wisselen de menukaart met de seizoenen. Ingrediënten van een bepaalde tijd zijn dan vaak beter te verkrijgen, beter van kwaliteit en goedkoper. Op deze manier hoef je geen concessies te doen aan de kwaliteit.”

Hoe duurzaam is jouw hotel en wil je hierin nu investeren? 

Hotel Flora Batava is zo duurzaam mogelijk gebouwd. We hebben zonnepanelen en luchtverwarming. We zijn niet helemaal gasvrij: koken en het gebouw verwarmen doen we op stroom, het water wordt op gas verwarmd. Nu ik weet hoe hoog de rekening is, had ik er meer aan moeten doen om energieneutraal te worden. Ik ben in gesprek met een partij om de zonnepanelen te finetunen.”

Jan Willem Janssen is eigenaar van H2OTEL in Rotterdam

Wat merk jij als hotelier van de prijsstijgingen?

“Over de hele bedrijfsbreedte zien we prijsstijgingen, van een paar tot tientallen procenten met flinke uitschieters. Verder is textielservice voor veel hotels in prijs gestegen. Gelukkig heb ik nog een energiecontract voor een goede prijs die nog een aantal jaar doorloopt. Warm water krijgen we binnen via stadsverwarming, de prijs daarvan is wel verdrievoudigd. Verder zijn we volledig elektrisch, we gebruiken dus geen gas.”

Hoe ga je hiermee om?

“Je moet het allemaal goed in de gaten houden – ook of het wel gegrond is - anders ben je te laat. Ik handel liever proactief en heb daarom om de tafel gezeten met partijen. Daar zijn met de meeste goede afspraken uitgekomen: bijvoorbeeld dat de prijsstijging door de helft wordt gedeeld.”

Hoe bereken je de kamerprijzen?

H2OTEL stijgt mee met z’n concurrenten, dat is een ‘ongoing proces’ en niet anders dan voorheen. Ik houd alle data bij en in de kamerprijzen van grote hotelketens zit een stijgende lijn. Dat heeft zeker te maken met het feit dat we alles terug moeten verdienen. Bovendien kan de consument het betalen.”

Bereken je de prijsstijgingen door aan de gast?

“We zitten in een grote stad, dus er is veel concurrentie. Als de kamers duurder worden, komen er ook minder mensen op af. Automatisch gaan onze kamerprijzen echter wel omhoog.

In het restaurant heb ik de prijzen nog niet aangepast, maar daar zijn we wel over in overleg. We willen de gehele kaart inclusief drankenkaart vernieuwen, maar met nagenoeg dezelfde prijzen. Daarop komen ook slimmere gerechten, waarvan de inkoop goedkoper wordt. We zijn verder van plan om minder te verspillen, minder producten te gebruiken en producten los te koppelen. Als bijvoorbeeld de hamburger van de friet wordt losgekoppeld, kan je de totaalprijs een klein beetje duurder maken terwijl de gasten er weinig van merken. Hiermee proberen we de marges van vroeger te behalen, zodat het niet over de rug van de gast wordt getrokken.”

Hoe duurzaam is jouw hotel en wil je hierin nu investeren? 

“Wij verwarmen met een aircosysteem, dat heeft voor- en nadelen. Het is normaal gesproken niet de goedkoopste optie, maar omdat we gebouwd zijn op water zitten we niet aangesloten op het gas. Inmiddels kan ik wel zeggen dat het een goede investering is geweest.

Door de crisis zijn de duurzaamheidsplannen naar voren geschoven. We zitten nu met een partij aan tafel om slim met energie om te gaan. Zo willen we energie uit het water gaan halen. Een investering in zonnepanelen is groter dan het rendement. Wel zijn we goed geïsoleerd, ik ben over het algemeen tevreden over de hoeveelheid energie die we verbruiken.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws