Blycolin vierde in het jaar 2022 het vijftigjarig bestaan. Al vijf decennia is het bedrijf de linnenpartner in de hospitalitybranche. “Daar zijn we best trots op en met ons innovatieve karakter willen we die duurzame en betrouwbare linnenleverancier van de hotellerie blijven.”
Marc van Boekholt, CEO van Blycolin, loopt trots door een van de negen industriële wasserijen die Blycolin rijk is. In het Gelderse Renkum, aan de rand van de Veluwe, wordt wekelijks honderd ton was verwerkt. Op deze woensdagmorgen in november draait de wasserij op volle toeren om de hotelgasten door het hele land op schone kussenslopen te laten slapen en van smetteloos witte tafellakens te laten dineren. Terwijl de honderden handdoeken en lakens hun weg van vuil naar onweerstaanbaar wit vinden langs het bijna volledig geautomatiseerde wasproces, kijkt de CEO terug op het jaar waarin zijn bedrijf een halve eeuw bestond. “Komend uit de pandemie zien we dit jaar vanaf maart weer een stijgende lijn in de vraag naar onze dienstverlening. En eerlijk gezegd was het best lastig voor de wasserijen om op te schalen. De schaarste op de arbeidsmarkt bleek een hele uitdaging.”
Een uitdaging die voor een groot deel werd overwonnen omdat Blycolin ten tijden van de pandemie de vaste werknemers binnenboord heeft gehouden. “Omdat we wisten dat op het moment dat de vraag weer zou toenemen, wij iedereen weer keihard nodig hadden om het vuile linnen op te halen, te wassen en weer naar onze klanten te kunnen brengen. Een keuze waar we nu de vruchten van plukken.”
Van Boekholt is bijna vijftien jaar CEO van Blycolin en heeft in die tijd de markt en de bedrijfsvoering behoorlijk zien veranderen. “Ons bedrijfsmodel was altijd vrij eenvoudig; wij verhuurden textiel aan onze klanten en voor het wassen daarvan werkten we altijd samen met zelfstandige lokale en regionale wasserijen, onze wasserijpartners. Maar er is de laatste tien tot vijftien jaar enorm veel veranderd in de wasserijmarkt. Veel wasserijbedrijven - die soms al enkele generaties lang bestaan - hebben te maken met opvolgingsproblemen. Anderen zijn overgenomen, gestopt of door een faillissement getroffen. Inmiddels ontstaat er in Nederland en België langzaamaan een capaciteitstekort.”
Veranderende koers
Blycolin zag dit aankomen en heeft een aantal jaar geleden koers gezet op het vergroten van de eigen wascapaciteit. Het devies: de wascapaciteit ‘veilig stellen’ om de continuïteit van dienstverlening naar de klanten in de toekomst te kunnen borgen. Inmiddels heeft Blycolin negen grote professionele industriële wasserijbedrijven. Twee in België, één in Duitsland en zes in Nederland. “Wij verwerken inmiddels ook ruim 50 procent van het wasgoed in Nederland en België in die eigen wasserijvestigingen en het overige deel wordt verwerkt door een aantal trouwe wasserijpartners waar we al heel lang mee samenwerken. De wasserij hier in Renkum verwerkt wekelijk meer dan 100 ton was in de week. Om je daar een beeld bij te geven; dat zijn meer dan 1.000 rolcontainers gevuld met handdoeken, lakens en kussenslopen. Onze grootste vestiging in Heerenveen verwerkt meer dan 200 ton wasgoed per week.”
Duurzaamheid
“Verduurzaming vinden wij een belangrijk aspect. Zo hebben wij in onze vestiging in Heerenveen recent geïnvesteerd in een zonnepaneel-installatie die maar liefst 250 MwH-energie opwekt uit ongeveer 19.000 zonnepanelen. Daarvan verbruiken we zelf 70 procent. We zijn continue bezig met energie-, warmte- en waterterugwinning. In al onze vestigingen wordt daarin geïnvesteerd. Het machinepark in al onze vestigingen is modern en volledig up-to-date.”
Innovatie zit ingebakken in het DNA van Blycolin. Het bedrijf werkt continu samen met textielproducenten aan vernieuwing en verbetering van het textiel dat wordt verhuurd. “En daar maken onze circulaire doelstellingen een belangrijk deel van uit. Dat begon met een visie die we tien jaar geleden ontwikkelden; een handdoek voor een handdoek. We zijn sindsdien bezig om ons verhuurassortiment steeds verder te verduurzamen. Zo hebben we een lijn die gemaakt is van biologisch geteeld katoen. Inmiddels heeft die visie ertoe geleid dat we steeds meer producten die aan het einde van de levenscyclus zijn, op een hoogwaardige manier recyclen zodat die weer als grondstof kunnen dienen voor een volgende cyclus. Een handdoek voor een handdoek dus.”
Innovatie in het DNA is ook de reden dat Blycolin sinds een aantal jaren participeert in een bedrijf dat robotiserings-oplossingen ontwikkelt voor de professionele wasserij-industrie. Die oplossingen helpen de industrie om het arbeidsmarktprobleem het hoofd te kunnen bieden en de efficiënte van de processen nog verder te verbeteren. “In onze vestiging in Renkum werken twee van die robots samen met onze medewerkers.”
Energie
Wasserijen zijn grootverbruikers als het gaat om energie. Om te wassen, drogen en strijken of mangelen is nu eenmaal veel warmte nodig. “Het zal niemand verbazen dat de wasserijsector enorm te lijden heeft onder de huidige energiecrisis en je mag best weten dat ik me zorgen maak over de continuïteit van onze sector. De sector ontkomt er - na de slechte coronajaren - niet aan om de enorme prijsstijgingen die er zijn op het gebied van gas, elektra, brandstof, textiel en ook arbeid, in verband met de invoering WML, aan de klanten door te berekenen. Niet iedereen realiseert het zich. Maar achter de vrachtwagen die elke dag de vuile was komt halen en de schone was komt brengen, zit een sector die kapitaalintensief is, energie-intensief is en tegelijkertijd ook nog steeds behoorlijk arbeidsintensief is. Zoals gezegd is onze prioriteit op dit moment borging van de continuïteit van de dienstverlening. We zien met elkaar dat de huidige inflatiecijfers helemaal niet gewoon zijn en ik begrijp heel goed dat onze klanten forse prijsstijgingen van leveranciers enorm lastig vinden. Tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat het verhuren van een hotelkamer zonder fris gewassen linnen echt onmogelijk is. En uiteindelijk zal dat tot uitdrukking moeten komen in de kamerprijs die de hotelgast moet betalen.”
Toekomst
Blycolin zag gedurende de pandemie de expertise bij klanten op de afdeling housekeeping verminderen. De routine die in het tijdperk pre-corona zo vanzelfsprekend was tussen het bedrijf en de klanten moest voor een deel opnieuw uitgevonden worden. “We moesten met elkaar een nieuw ritme zien te vinden. Wij zien dat als een gemeenschappelijke taak en onze accountmanagers en klantenserviceteams staan samen met de wasserijen klaar om onze klanten te helpen. Ook als het gaat om het zoeken naar mogelijkheden om kosten te besparen. Ik ben positief gestemd over de toekomst. De vraag naar onze diensten is weer onverminderd hoog. Veel van onze klanten tonen begrip voor de situatie in onze sector en realiseren zich dat er een gezamenlijk belang ligt. Met alle investeringen die wij gedaan hebben, juist ook tijdens de pandemie, en die nog op stapel staan is Blycolin klaar voor de toekomst!”
Meer weten?
Weten wat Blycolin voor uw hotel kan betekenen? Bezoek blycolin.com