Innoveren is vooral veranderen

Auteur: redactie
Technologie 1 oktober 2012
Innoveren is vooral veranderen

Signaleer een trend in de hotellerie, pik hem op en vertaal hem naar de visie en uitstraling van uw hotel. Dan bent u, simpel gezegd, bezig met innoveren. Maar is innovatie ook simpel in de uitvoering? Laten we eens wat concrete ideeën en oplossingen bijeenrapen op het terrein van duurzaam ondernemen.

Innoveren is simpelweg het verbeteren, vernieuwen of aanpassen van uw producten of diensten. Innovatie is dus meer gericht op het ontwikkelen van producten of diensten. U hoeft een product of dienst niet helemaal opnieuw uit te vinden, maar deze aanpassen aan de huidige trend. Innovatie is de verbetering of vernieuwing van een bestaand product. Trends dwingen de hotelier vaak om zich aan te passen. De hotelier die zich vroegtijdig aan de veranderende omstandigheden aanpast, kan een voorsprong nemen op veel van zijn concurrenten.

De Green Key

De Green Key is het internationale keurmerk voor gastvrijheidbedrijven die serieus en controleerbaar bezig zijn met duurzaamheid, met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en met zorg voor milieu op het bedrijf en de natuur in hun omgeving. 'Duurzaam ondernemen' is een trend waarin vrijwel iedere hotelier graag meegaat. Het certificaat en de Green Key vlag - die fier kan wapperen op of voor het hotel - zijn duidelijke signalen richting de hotelgasten. Maar de stap die daarna komt, is het blijven uitvoeren van uw beleid en dit waar nodig aan te passen. Wellicht is het daarom interessant om te weten hoe u verantwoord en duurzaam kunt blijven (!) ondernemen. Hoe doen uw collega’s dat?

Duurzame oplossingen uit de branche

Wat u in de komende jaren vooral zult zien, is dat hoteliers investeren in zonnepanelen. Dat is de ideale manier om de energierekening laag te houden. De leveranciers zijn constant bezig om zonnepanelen te innoveren en dus te vernieuwen. Het is echter wel een investering voor de lange termijn, omdat u - uiteraard - het bedrag pas terugverdient over een langere periode. Bedenk daarbij wel dat uw gasten de panelen kunnen zien, wat invloed heeft op hun beleving en het imago van de accommodatie. Dat is wél meteen resultaat.

Op het dak van Grand Hotel Alkmaar werden op 22 juni jongstleden tweehonderd zonnepanelen geplaatst. Dit gebeurde in het kader van een uitbreiding van het hotel. De tweehonderd zonnepanelen zijn voldoende voor de energievoorziening van dit hotel met (straks) 42 kamers, restaurants en vergaderruimtes. De lobby van het Green Meet*s Hotel en conferentieoord De Fijnfabriek in Erica bestaat geheel uit glas. Het dak is gemaakt van glasplaten waarvoor zeer sterk isolerend glas is gebruikt. ‘s Zomers houdt het de warmte buiten, ’s winters houdt het de warmte binnen.

Regenwater

Het hergebruik van materialen in de inrichting van een hotel is een vorm van duurzaam ondernemen. Hotel Pincoffs in Rotterdam heeft enkele kamers met meubels die zijn gemaakt van hergebruikt materiaal, zoals oude deuren. Het hotel heeft ook suites die ingericht zijn met unieke meubels die door kunstenaars zijn gecreëerd uit gerecycled materiaal.

Er zijn ook hotels die regenwater hergebruiken, bijvoorbeeld om de toiletten door te spoelen. En denk eens aan innovatieve douchekoppen die het gebruik van water reguleren. Sandton Grand Hotel Reylof in Gent kan continu monitoren wat het verbruik is van water, gas en elektra. Meten is weten. Hierdoor kan er beter gestuurd worden op het verbruik en het verminderen daarvan. Het hotel heeft geïnvesteerd in een warmtekrachtkoppeling. Dit toestel produceert gelijktijdig warmte en elektriciteit. De warmte wordt opgeslagen. Een klassieke methode voor het opslaan van warmte is 'buffervaten met water'. Grand Hotel Reylof koos voor opslag in 'smeltbuffers', gevuld met paraffine of kaarsvet.

Energieverbruik

Er bestaan systemen die ervoor kunnen zorgen dat u als hotelier inzicht heeft in het energieverbruik van uw gasten. Zodra u merkt dat een gast bijvoorbeeld de verlichting aan heeft laten staan terwijl hij de ruimte heeft verlaten, kunt u deze op afstand uitzetten. Als u weet dat uw gast op een bepaalde tijd weer arriveert, kunt u ervoor zorgen dat zijn kamer gekoeld is via de airco of juist verwarmd is. Innovatie in de hotellerie blijft belangrijk en met deze handvaten kunt u kijken hoe innovatief u bent op het gebied van duurzaamheid. Innoveren betekent veranderen, maar het is ook de sleutel om gastvrijheid een niveau hoger te tillen.

Innovatieve communicatie

Om innovatieve ontwikkelingen en ideeën goed toe te kunnen passen binnen uw hotel, is het van belang dat u uw personeel overtuigt van het nut. Maak gebruik van uw ondernemersnetwerk, van internet, van brancheorganisaties en van andere kennisbronnen om de nodige kennis te verwerven. Verwerk die kennis in uw communicatie met het personeel en de gasten. Indien u meer marktkennis heeft, is het gemakkelijker om uw beleid te veranderen.

Zonnepanelen en de telefoon

Dat het zonnepaneel een niet meer weg te denken fenomeen is, beseft ook telefoonfabrikant Nokia. Zij hebben hun experimenten met zonnepanelen op mobiele telefoons afgerond. Nokia heeft onderzocht of de telefoon zich met behulp van zonlicht kan opladen. In de praktijk blijft dat lastig, vertelt de telefoonfabrikant. Met voldoende zonlicht moet het mogelijk zijn om het apparaat op standby te zetten en er een korte tijd mee te bellen. De gebruiker moet het toestel dan wel goed in de zon positioneren. Het mobiele toestel moet daarvoor als een soort ketting om de nek worden gehangen, en dit zien de fabrikanten in de praktijk niet gebeuren.

HM302012

Overig nieuws