In Nederland worden jaarlijks gemiddeld 75.000 huwelijken voltrokken. Dat zijn er iets meer dan 200 per dag. In driekwart van de gevallen organiseert men een lunch, een receptie, een diner en een feest. Is uw hotel al helemaal “wedding proof”?
Bij de invulling van een huwelijksdag gaat de meeste aandacht tegenwoordig uit naar de keuze van de locatie en de muziek, omdat deze de meest wezenlijke bijdragen leveren aan het feest. Wat betreft de locatie kunnen hoteliers een belangrijke rol vervullen in de wensen van de pasgetrouwden.
Intimiteit en geborgenheid
Aanstaande bruidsparen besteden veel zorg en aandacht aan de sfeer van de locatie en de details van de feestelijkheden. Op huwelijksdagen is een hang naar intimiteit en geborgenheid terug te vinden. De grote huwelijksfeesten met de bitterballengarnituur, verre familie en vage kennissen zijn minder vanzelfsprekend geworden. Bruidsparen nodigen tegenwoordig alleen hun familieleden en beste vrienden uit. Het aantal gasten neemt dus iets af, maar de kosten per gast lopen op. Er kan dus worden gesproken van een kwaliteitsslag.
Specifieke media
Uit marktonderzoek van Bruid & Bruidegom Magazine in 2009 blijkt dat veel aanstaande echtparen de locaties voor hun festiviteiten voor het merendeel zoeken en vinden via specifieke media (59%) en familie of vrienden (39,9%). Ook wordt in dit onderzoek “zelf bedacht/gevonden” vaak als antwoord gegeven (35,5%). De antwoorden “kenden de locatie al” en “bruidsbeurzen” scoren laag.
Wat betekent dit voor hoteliers? Dat de bruidsfeesten niet vanzelf naar u toe komen. U moet zorgen dat u bij mensen met trouwplannen onder de aandacht komt. Dat bijna zestig procent via specifieke media aan een locatie komt, betekent dat u via deze media toegang hebt tot een grote groep aanstaande bruiloften.
Via familie en of vrienden van het aanstaande bruidspaar worden ook veel locaties gevonden. Uw zichtbaarheid in de netwerken van mensen met trouwplannen lijkt belangrijker dan ooit. Hoe bereikt u deze groepen en netwerken? Door uw zichtbaarheid op sociale netwerksites als Hyves, Twitter en Facebook te vergroten, of door met uw hotel uw intrede te maken op deze netwerksites.
Geen bekende locatie
Opvallend is dat relatief weinig mensen hun geschikte feestlocatie hebben gevonden omdat ze deze al kenden. Schijnbaar voldoen bepaalde locaties die mensen anders met plezier bezoeken niet aan het doel ‘daar kunnen we ook gaan trouwen’. Dit cijfer kan door hotels worden geïnterpreteerd als: ‘Men wil wel bij ons komen slapen, privé of zakelijk, maar de feestelijkheden rondom een trouwerij doet men liever ergens anders.’ Er zullen dus relatief weinig herhaalbezoeken zijn waarbij een overnachting wordt gevolgd door een trouwfeest.
Thuis lunchen
Wat wordt er tijdens bruiloften georganiseerd? Het merendeel van de huwelijksfestiviteiten bestaat uit een lunch, een receptie, een diner en een feest. Van alle bruidsparen kiest 73,9% van de stellen ervoor om een lunch te organiseren. Van deze lunches vindt 68,3% in de huislijke kring plaats. Respectievelijk 9,6% en 8,5% van de ondervraagden kiest voor een lunch in een restaurant dan wel op de feestlocatie zelf. Aan een lunch werd vorig jaar gemiddeld 370 euro uitgegeven, en gemiddeld waren er dan ongeveer 35 personen aanwezig. Naar de lunch is wel wat meer geld gegaan, komend van 357 euro in 2003. Opgemerkt moet ook worden dat de lunches tot 150 euro terrein winnen ten opzichte van lunches van meer dan 450 euro.
Recepties intiemer
Het percentage bruidsparen dat een receptie houdt is 75,1%. Daarvoor kiest men “en masse” een locatie buitenshuis. 41,9% kiest voor een feestlocatie, 26,5% voor een restaurant, een kwart zoekt ergens anders een locatie en 6,4% van de recepties vindt thuis plaats. Tijdens een receptie waren in 2009 gemiddeld 106 personen aanwezig. Daarmee worden recepties iets intiemer, want in 2003 lag het aantal aanwezigen gemiddeld nog op 121 personen. Recepties met tot 50 personen zitten het sterkst in de lift, gevold door recepties van 50 tot 100 personen. Recepties van 150 personen of meer nemen het sterkst af in populariteit. Ook recepties van 100 tot 150 personen komen iets minder vaak voor.
Voor een receptie was men in 2009 gemiddeld bereid om 1.382 euro te betalen. Daarmee worden deze feestelijke activiteiten kwalitatief hoogwaardiger. Het aantal bruidsparen dat tot 500 euro wilde uitgeven bleef nagenoeg gelijk. Recepties van 500 tot 1000 euro kwamen minder voor. Er werden daarentegen meer recepties van 1.000 tot 1.500 euro en van 1.500 euro of meer gehouden.
Kleinere diners in opmars
Na bijna 80% van alle huwelijksvoltrekkingen schuiven de gasten aan voor een diner. 41,4% kiest voor de feestlocatie als eetadres, 40,3% gaat naar een restaurant, 15,6% procent kiest voor een andere locatie en 2,7% geniet met de gemiddeld 47 personen thuis van het huwelijksdiner. Kleinere diners met tot 25 personen verliezen terrein, diners met 25 tot 50 personen zijn in trek. De diners bestaande uit 50 personen of meer zijn afgelopen jaren constant gebleven.
Er werd vorig jaar gemiddeld 1.560 euro uitgegeven aan een bruiloftsdiner. Dat bleek zo’n 200 euro meer te zijn dan in 2003. Toen kostte een diner gemiddeld 1.358 euro. Diners tot 750 euro kwamen minder vaak voor. Diners van tussen de 1.500 en 2.500 euro en diners van meer dan 2.500 euro komen steeds vaker voor.
Feestje à 3.500 euro
Precies 77,7% van de bruidsparen houdt een feest op hun huwelijksdag. 55,6% laat het feest plaatsvinden op een feestlocatie, 21,1% gaat naar een andere locatie, 20,6% kiest voor een restaurant en 2,7% bouwt thuis een feestje. Op een huwelijksfeest kwamen in 2009 gemiddeld 128 gasten. Dit zijn er gemiddeld 8 minder dan de 136 die in het marktonderzoek van 2003 werden geregistreerd. Feesten met tussen de 50 en 100 personen raken in zwang. De animo voor heel grote partijen met minimaal 150 gasten nam het sterkst af.
Voor een feest wordt ruimhartig de portemonnee getrokken. In 2003 mocht een feestje 3.307 euro kosten, in 2009 3.480 euro. Dat lijkt geen grote toename, maar hierbij komt dat er minder feesten tot 2.000 euro en feesten van tussen de 2.000 en 4.000 euro werden georganiseerd en juist méér feesten die minimaal 4.000 euro kostten.
Locatie, locatie, locatie
Het organiseren van een huwelijk en de daarbij behorende festiviteiten is niet in een dag gebeurd. Gemiddeld genomen legt men 9,7 maanden van tevoren de locatie vast. De feestaccommodatie is vaak het eerste dat aanstaande bruidsparen regelen voor de huwelijksdag. Locaties worden derhalve maanden van tevoren geboekt. Populaire dagen (en avonden) zijn de donderdag, vrijdag en zaterdag.
Pas nadat de feestlocatie is vastgelegd, regelt men de rest van het huwelijk en alles wat daarbij komt kijken. Dus ook waar de daadwerkelijke voltrekking zal plaatsvinden. Hierbij is op te merken dat alleen het gemeentehuis en eventueel ook een geloofshuis minder in trek raken ten opzichte van bijzondere locaties waar men het jawoord kan geven en kan feesten.
Vooral lokaal
Gemiddeld zijn bruidsparen bereid om 34 kilometer te reizen naar hun feestlocatie. Als u een hotel heeft in Maastricht, heeft het dus erg weinig zin om te adverteren in de Leeuwarder Courant. Het heeft zelfs al minder zin om bij de VVV van Heerlen uw trouwlocatie kenbaar te maken, want het aantal trouwfestiviteiten waarvoor men tot maximaal 10 kilometer wil reizen neemt zienderogen toe. Deze stijging gaat deels ten koste van de bereidheid om naar locaties die op 20 tot 30 kilometer, 30 tot 40 kilometer en 40 kilometer en verder weg liggen te reizen.
Een makkelijke datum en mooi weer graag
Trouwen op een datum die makkelijk is te onthouden blijkt onverminderd in trek. Data als 06-06-2006, 07-07-2007 en 08-08-2008 laten aantoonbaar meer huwelijken zien dan “moeilijkere” data. Daarnaast zijn de maanden mei, juni, augustus en september populaire maanden om in het huwelijksbootje te stappen. Logisch, want in deze maanden is de kans op een mooie dag qua weer in Nederland het grootst.
Hoteliers kunnen hiermee rekening houden. Restyle de bruidsuite in de herfst en winter en plan dat congresweekeinde voor medisch specialisten niet op de meest gewilde trouwdata in de agenda.
Bron data: Onderzoek “Ja, ik wil” (2008), Bruid & Bruidegom Magazine.
Trouwen tussen de bladeren
Een huwelijksvoltrekking in het bos roept al snel beelden op van romantiek, intimiteit en beslotenheid. Beschut onder de bomen met niets meer dan het geluid van de wind door de bladeren en de vogels. Maar ja, trouwen in het bos, mag dat?
Net als bij trouwen op het strand of op het water geldt dat men in Nederland meestal niet in de openlucht mag trouwen. De ene gemeente blijkt echter flexibeler dan de andere in het toekennen van vrije trouwlocaties. Zo heeft de gemeenteraad van Losser de hele gemeente aangewezen als trouwlocatie. Dit houdt in dat elke willekeurige locatie mag worden gekozen. Trouwen mag in Losser dus ook in het bos.
HM302010