De hotelvastgoedmarkt is een Europese markt; de markten van de kleinere landen, zoals Nederland, zijn relatief niet-liquide (een markt waarin het lastig is om een order snel, tegen een goede prijs en zonder noemenswaardige prijseffecten uit te voeren). De transacties die in landen zoals Nederland plaatsvinden, zijn in deze visie veelal onderdeel van internationale portefeuilledeals.
Volgens een onderzoek van ING Real Estate zal de internationale vastgoedhausse de komende twaalf tot 24 maanden aanhouden, dankzij een bovengemiddelde economische groei, toenemende winsten en de aanhoudende instroom van kapitaal. Dat voorspelt ING Real Estate in haar onlangs gepubliceerde rapport Global Vision. ‘Door de toenemende transparantie, liquiditeit en sterke prestaties in de afgelopen jaren, is vastgoed uitgegroeid tot een wereldwijd geaccepteerde beleggingscategorie. Als gevolg hiervan hebben investeerders hun aanwezigheid in onroerend goed uitgebreid.' - Dat constateert Ian Whitlok, hoofd onderzoek en strategie in Europa van ING RE. Het meest recente rapport van Jones Lang LaSalle (‘Moving Further and Faster’) met betrekking tot internationaal vastgoedkapitaal, waaronder de hotellerie, schetst eenzelfde positief beleggingsbeeld. Tony Horrell, CEO van de International Capital Group van Jones Lang LaSalle merkt op: ‘Er is momenteel meer investeringskapitaal beschikbaar voor de vastgoedsector dan dat er vastgoedproduct is.’
Het zijn echter vooral de private equity partijen die in Europees hotelvastgoed investeren. Hun aandeel in de hotelmarkt steeg van 28% in 2004 naar 40% in 2005.
Beurswaarde
De reislust maakt de hotellerie een doelwit van geldschieters die op zoek zijn naar hoge rendementen. Het vastgoed gaat van hand tot hand en hotelketens zien hun beurswaarde flink stijgen. Zo trok zakenbank Morgan Stanley bijvoorbeeld 6,6 miljard USdollar uit voor de overname van CNL Hotels & Resorts in de Verenigde Staten, inclusief drie locaties die de naam van Waldorf-Astoria mogen voeren. De transactie volgt op een jaar waarin overnames van hotels, inclusief beleggingen in het vastgoed, wereldwijd bijna zijn verdubbeld tot een waarde van 91 miljard USdollar.
Het door Morgan Stanley overgenomen Amstelhotel maakt deel uit van een Europese hotelportefeuille met zeven hotels die verkocht werden voor in totaal euro 634 mln. Deze deal is geen uitzondering: in 2005 noteerde makelaarsorganisatie Jones Lang LaSalle een recordvolume van euro 16,2 miljard aan hotelvastgoedtransacties in Europa. Dit is ruim boven het vorige record uit 2001, toen er voor circa 11,4 miljard euro werd geïnvesteerd in hotelvastgoed. Portefeuilles vormen met 11,2 miljard euro de bulk van de transacties in 2005. Hotelketens met sterke merknamen hebben vanwege de economische groei weer expansieplannen in Europa; daarmee neemt de vraag naar locaties toe.
Zo wil NH Hoteles van in totaal 262 hotels groeien naar 400 tot 450 hotels. Hilton ziet groeimogelijkheden in Europa omdat slechts 28% van de hotelkamers in Europa ondergebracht is in hotelkamers met merknamen. In de Verenigde Staten ligt dat percentage op 70%. Nederland is voor beide ketens een absolute groeimarkt.
HM302007