Henrike Lobbes kreeg in december 2016 een e-mail van Léon Dijkstra die insloeg als een bom. Hij wilde enkel nog focussen op de eigen hotels, Hampshire zou stoppen met bestaan en Eden Hotels zou de naam worden van de nieuwe hotelketen. Slecht nieuws voor de franchisenemers, die gevoelsmatig een zware klap te verwerken kregen.
"We stuurden direct een mail, waarin we vroegen of we het merk konden overnemen, want ik had sterk het gevoel dat het anders in 2019 klaar was geweest met Hampshire. Het contract liep immers tot dat moment", aldus Henrike, de vrouw die samen met zakenpartners Arnold Labohm en Bob Olde Olthof de Dutch Hotel Group in het leven riep om de voortzetting van Hampshire mogelijk te maken.
Fanatiek clubje
In eerste instantie leek het niet mogelijk om het merk over te nemen. Henrike: "Léon gaf aan dat hij de naam zelf wilde behouden. Het zou me niets verbazen als hij het heeft geprobeerd te slijten bij andere partijen... Maar ja, wat moet je ermee? Uiteindelijk kwam hij toch weer bij ons uit. Wie anders dan een clubje fanatieke Hampshire-mensen konden het merk in leven houden? Vijftien jaar lang hebben we kei-en keihard gewerkt aan dit merk, het zou me echt pijn doen als het een zachte dood was gestorven."
Hoe is de relatie met Dijkstra nu? De e-mail kwam immers hard binnen. "Het voelt nooit goed om 'nee' te horen", vertelt Lobbes. "Maar waar een deur sluit, gaan er ergens anders weer deuren open. En uiteindelijk is de overname heel goed en strak geregeld en heb ik nu, naast mijn twee hotels, ineens een derde tak. Een hotelgroep. Soms konden we elkaars bloed wel drinken, maar zo gaat dat bij zulke onderhandelingen. Het is geen boodschappenmand die je afrekent bij de supermarkt, maar een complex geheel."
Geen kwaad bloed dus, maar wederzijds respect. "Ook omdat de Eden Hotels voor mij gevoelsmatig nog Hampshire hotels zijn... Het zijn altijd geweldige collega's geweest, die band blijft bestaan. Ik ben een positief ingesteld mens en imiddels zijn we er klaar voor om te groeien."
En nu groeien!
Groei, dat is inderdaad de volgende stap als het aan Henrike en haar zakenpartners ligt. "Het deed me pijn dat de situatie in de media wat verkeerd werd gebracht, alsof Hampshire dood zou zijn. We hebben hard gewerkt om onze partners te laten weten dat we springlevend zijn. Eerst hebben we echt als een speer alle franchisenemers bezocht en gevraagd om mee te gaan in onze club. Dan ging ik met mijn iPad op pad om onze plannen te presenteren. Enkelen zijn afgevallen, enkele hotels van Léon werken nog onder onze vlag. Als we die partijen niet mee hadden gekregen, dan was het feest natuurlijk niet doorgegaan, dan was de basis te smal. Waarom er hotels zijn afgevallen? Na de e-mail van Léon zijn ze direct al in gesprek gegaan met andere partijen of besloten ze om zelfstandig door te gaan. Dat gebeurt nu eenmaal. Gelukkig is er een sterke basis om door te groeien nu. We hebben de booking engine en het CRM-systeem overgenomen, maar ook de merknaam. Eigenlijk alles waar de naam Hampshire op staat, van blocnote tot pen en van website tot merknaam."
Hoofdkantoor is efficiënt
Naar buiten toe is Henrike 'het gezicht'. En daar is ze druk mee. Het merk moet immers goed gepositioneerd worden. "We focussen sterk op het gegeven dat er bij Hampshire een ondernemer op de werkvloer staat", vertelt de onderneemster. "Het is geen hard franchise, als ondernemer lift je mee met de marketing- en salesinspanningen vanuit ons kantoor en natuurlijk is er ook de gezamenlijke inkoop. Zij betalen een 'fee' om daar gebruik van te kunnen maken. Natuurlijk hebben wij het afgelopen jaar veel moeten leren en het hoofdkantoor is van Amsterdam naar Zutphen verhuisd. We werken er met zes man, wat veel minder is dan in de oude situatie. We hebben op het vlak van efficiëntie een goede slag gemaakt en ik ben blij dat ik een oud-collega heb kunnen inlijven."
Die oud-collega is Danielle Poeth-Gerritsen. Zij is samen met Henrike het gezicht van de groep en werkt op dagelijkse basis als 'franchise servicemanager'. Er zijn geen mensen uit Amsterdam meegekomen naar het nieuwe hoofdkantoor, dus het afgelopen halfjaar is besteed aan het stroomlijnen van de interne taken. "Opeens heb je niet alleen twee hotels, maar ook een hotelgroep. Ik heb nooit op een hoofdkantoor gewerkt, dus je begrijpt dat je het een en ander moet leren. We hebben echt geleerd hoe de achterkant eruitziet. Nu is het tijd om de hort op te gaan, iedereen te laten weten wat onze missie is. Natuurlijk willen we nieuwe hotels aansluiten. Waar? Nou, in principe zijn onze hotels allemaal van drie sterren-plus of viersterren-niveau. We zitten niet per sé in de stad. Alhoewel dat voor bepaalde doelgroepen wel nodig is, denk bijvoorbeeld aan al die Chinezen en Russen die naar de Keukenhof komen. Volgens mij zijn de blinde vlekken op de kaart voor ons in de Randstad, in Noord-Brabant en midden-Nederland. Zwolle is voor ons ook een prima locatie. Het wensenlijstje is er, dus daar ga ik hard voor werken. Natuurlijk willen we ook buiten Nederland voet aan de grond krijgen. Op Saba zitten we al, maar België is zeer zeker ook in the picture."
Concurrenten en positionering
Natuurlijk zijn er andere partijen die hetzelfde willen. Wie zijn de directe concurrenten? "Tja, Logis timmert behoorlijk aan de weg, maar vergeet ook QL niet. Die zitten in hetzelfde vaarwater. Uiteindelijk denk ik dat ondernemers voor ons kiezen wanneer ze echt ondernemer willen zijn. We bieden daarnaast ook meerwaarde op het culinaire vlak. We hebben immers goede hotels met een keuken die tegen een ster aan zit. Echt geweldig. Nu alles staat en iedereen weet dat Hampshire sprinlevend is, gaan we nu grote stappen zetten. Daar ben ik van overtuigd."