Ristorante, snackpoint, Balkan-specialiteitenrestaurant, Hong Kong... Waar twee waterwegjes (vaarten) samenkomen, bij het sluisje voor de deur van Hotel Restaurant De Zon, lijken ook landen en werelddelen zich samen te voegen; gezien de uitheemse eethuisjes. Oost west, thuis best, zal menig inwoner van Oosterwolde denken, wanneer hij naar de gevel van het 'autochtone' hotel kijkt. Want daar wappert fier de Friese vlag.
Hotel De Zon ligt langs de Turfroute; voor pleziervaarders niet onbekend. Aan de Opsterlandse Compagnonsvaart, voor de weetgierigen onder ons. Maar niet alleen dat zet Oosterwolde op de kaart. Maarten Grimberg, hotelmanager van het Fletcher-hotel De Zon, wijst erop dat Oosterwolde de hoofdplaats is van de gemeente Ooststellingwerf, gelegen op de uitlopers van het Drents Plateau. Dat betekent: uitgestrekte bosgebieden, zandverstuivingen, heidevelden en vennen. Grimberg: 'Even afgezien van het natuurschoon... De bewoners van de omliggende dorpen komen naar Oosterwolde om te winkelen. Wij hebben hier de grote ketenzaken. Dit is absoluut geen uithoek: het dorp zelf telt om en nabij de elfduizend inwoners; de totale gemeente zo'n twintigduizend.'
Nummer 09
Hotel De Zon heeft een respectabele traditie: het oude gedeelte stamt uit 1870. 'Het gebouw heeft altijd een horecafunctie gehad,' vertelt Grimberg. 'Herberg, café... Nu een hotel met 34 kamers en een grote authentieke toneelzaal op de eerste verdieping. In die zaal worden nog jaarlijks voorstellingen gegeven.'
Die toneelzaal oogt heel traditioneel en nostalgisch, maar de façade van De Zon herinnert nauwelijks aan vervlogen eeuwen. 'Het is geen monumentaal pand,' geeft Grimberg toe. 'Voor wat betreft de uitstraling is dit gewoon een fris hotel met een geheel gerenoveerde binnenkant.'
Laten we maar direct met de deur in het hotel vallen, want Jeroen de Hooge, salesmanager van de Fletcher hotelgroep, is ook aanwezig bij dit gesprek. Hotel Restaurant De Zon is immers sinds oktober 2004 een Fletcher-hotel; met nummer 09. Een vrij vroege aankoop dus. De Hooge: 'We zijn ooit begonnen met zes hotels; op Texel en in Valkenburg... Toen is er een tweede golf van overnames geweest; daar zat De Zon bij. In het najaar van 2005 zijn we hier met de renovatie begonnen.'
Volgens Grimberg is De Zon vooral een leisurehotel: 'Veel fietsers en wandelaars, over het algemeen van middelbare leeftijd. In de krokusvakantie begint het al; dan zitten we vol. En als in Heerenveen geschaatst wordt, krijgen we de "overflow" van de hotels daar. Hetzelfde geldt voor de TT van Assen. Dat zijn allemaal goede dagen. Een flink aantal van onze gasten boekt bij het uitchecken al voor het volgende jaar. Dat heeft trouwens veel te maken met de bekendheid die we via Fletcher gekregen hebben.'
Met de vindbaarheid van dit hotel zit het dus wel goed, maar wat zijn de unique selling points? Grimberg: 'We zijn een driesterrenhotel met keurige kamers en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Voor onze leisuregasten is uiteraard de variatie in het landschap rondom Oosterwolde van belang. Nordic walking is hier vrij populair, vanwege het relatief vlakke landschap. We hebben ook een redelijk groot bedrijventerrein in de omgeving, met een paar internationale ondernemingen. Zij brengen bij ons hun buitenlandse gasten onder.'
Fletcher-buren
In de omgeving van Oosterwolde zijn de hotelbedden betrekkelijk dun gezaaid. 'Een paar kleine hotels zijn weliswaar lokaal bekend, maar landelijk nauwelijks,' zegt Grimberg. 'Wij daarentegen, genieten dankzij Fletcher enige landelijke bekendheid. En laten we niet vergeten dat we hier binnen een straal van vijftig kilometer vier Fletcher-hotels hebben, waarvan De Zon het enige is met drie sterren.'
Vier Fletcher-hotels binnen een straal van vijftig kilometer? Dat is opmerkelijk. Jeroen de Hooge: 'Net als de meeste ketens of groepen spreiden ook wij, maar vorig jaar zijn er toevallig - in deze omgeving - drie bij gekomen: Paleis Stadhouderlijk Hof in Leeuwarden; hotel Heidehof naast het Thialf-stadion in Heerenveen en hotel Langewold in Roden. Allemaal viersterrenhotels. Wat Fletcher doet, is het overnemen van hotels die voorheen in particulier bezit waren, met name op de mooiere plekjes van ons land. We hebben een aantal hotels langs de kustlijn; een aantal in historische stadskernen en een aantal in fraaie landschappen. De uitstraling van die plekjes weegt zwaarder dan de nabijheid van andere Fletcher-hotels. Als ik het goed heb, bezitten we nu veertien driesterren- en veertien viersterrenhotels. Allemaal middelgroot.'
Behalve dat volkomen evenwicht tussen drie- en viersterrenhotels, kent Fletcher ook een mooie balans tussen leisure en zakelijk. 'In de midweek de vergaderingen en zakelijke overnachtingen; in het weekeinde de fietsers en wandelaars,' aldus De Hooge. 'De kracht van Fletcher ligt overigens in de gezelligheid en gemoedelijkheid binnen de hotels. Daarbij hoort natuurlijk een persoonlijke benadering, en dat kunnen we waar maken doordat de hotels niet erg groot zijn.'
In De Zon staat een manager die improvisatievermogen en flexibiliteit tot speerpunten van zijn bewind gemaakt heeft. Maarten Grimberg is afgestudeerd aan de hotelschool in Groningen; in maart 2005 is hij als hotelmanager begonnen voor Fletcher in Hotel Hellendoorn. Vervolgens - een paar maanden later - in De Zon. Grimberg: 'Beleidsmatig hebben we hier toen vrij veel gewijzigd. Met name het restaurant heeft een heel ander concept en een andere uitstraling gekregen. We hebben ons ook erg actief op de lokale markt gericht, hetgeen zeker vruchten heeft afgeworpen. Binnen Fletcher is De Zon, voor wat betreft de drie meetpunten brutowinst, omzet en personeelskosten, tweede geworden. Een prima boekjaar dus.'
Culinair
Het restaurant van De Zon was - naar inschatting van Grimberg - te hoogdrempelig voor de lokale markt. 'Net iets te chique,' verklaart hij. 'Ook de prijsstelling paste niet. De menuprijzen en kamerprijzen moeten in elkaars verlengde liggen. Na de veranderingen begon het restaurant al snel echt goed te draaien.'
Binnen de Fletcher-groep mogen de hotelmanagers wel degelijk meedenken over het concept; bijvoorbeeld over de media waarin zij willen adverteren, of over de arrangementen. 'Maar op het hoofdkantoor hebben we natuurlijk specialisten zitten in allerlei disciplines, op allerlei terreinen,' benadrukt Grimberg. 'Je wordt dus wel geacht met hen te overleggen. Sommige conceptuele zaken hebben duidelijk met couleur locale te maken; andere zaken kunnen beter door mensen op het hoofdkantoor overzien worden.'
Het restaurant neemt binnen alle Fletcher-hotels een belangrijke plaats in. De Hooge: 'In al onze hotels willen we een aantrekkelijk restaurant hebben. Het is zeer bepalend voor de gezelligheid. Bij "je thuis voelen" hoort immers lekker eten en drinken.' Grimberg: 'Ons restaurant speelt ook een belangrijke rol in het aantrekken van gasten die in eerste instantie niet op het logiesgedeelte afkomen. Bovendien heeft het een lokale functie in de zin van ontmoetingsplaats. Dat geldt voor vrijwel alle Fletcher-hotels, want zij liggen binnen dorpen of kleine steden.'
Als de hotelgasten twee van de vier avonden in het hotelrestaurant eten, is Grimberg al dik tevreden. 'We hebben nu eenmaal een stel eethuisjes naast de deur,' zegt hij. 'Voor ons is het van belang dat we enerzijds heel toegankelijk zijn en anderzijds wat meer bieden dan restaurants in de omgeving. Het is allemaal een kwestie van evenwicht. We hebben lopers op de tafels om de uitstraling wat moderner te maken. We hebben een tweegangenmenu (zelf samen te stellen) voor 19,50 en een driegangenmenu (idem) voor 24,50; dat zal qua prijs weinig mensen afschrikken. Onze chef-kok gebruikt uitsluitend dagverse producten van nabijgelegen boerenbedrijven. Als het even kan, proberen we ook streekgerechten op de kaart te zetten.'
Dat een goed restaurant bovendien het contact tussen de gasten en de hotelier bevordert, heeft Grimberg altijd goed voor ogen gehouden. 'Je leert de namen van gasten kennen; je leert hun specifieke wensen kennen... Er zijn zinvolle contactmomenten.'
Uitnodigend
De kamers van hotel De Zon voldoen 'gewoon' aan de driesterrenclassificatie, maar de ongedwongen sfeer en het thuisgevoel zijn onmiskenbaar. Grimberg: 'Ook al hebben we het liefst dat de gasten gezellig beneden zitten, de kamers moeten wel uitnodigend en comfortabel zijn. Zij hebben allemaal een gescheiden douche en toilet; verder radio, televisie en telefoon. Enkele kamers hebben een minibar en een internetaansluiting. Draadloos internet... We hebben het wel; ook al maken onze leisuregasten daar zelden gebruik van.' De Hooge: 'Goed bed, goed eten en een goed gevoel; daar draait het om.'
Hotel Restaurant De Zon:
HM302008