Het is een bijna iconisch, zo niet ontologisch verhaal uit de hotellerie: een vrouw loopt een hotel binnen en... gaat nooit meer weg. Jawel, dat doet denken aan een detectiveroman van Agatha Christie, maar
in ons verhaal loopt alles goed af: de vrouw en de hotelier trouwen, en hun hotel wordt een toonbeeld van gastvrijheid.
De bar is het middelpunt van dit hotelbedrijf; daar staat hotelier Herman Wessels als herbergier par excellence zelf de drankjes te tappen en te schenken. Deze ruimte heeft wel iets van een gelagkamer - niet zo'n vreemde associatie in het oude Hanzestadje Kampen. Aan de bar drinken robuuste kerels een biertje; zij praten met Herman over voetbal. Aan de tafeltjes zitten mensen van wie niet duidelijk is of zij al dan niet hotelgasten zijn. Immers: een deel van het sociale leven in Kampen speelt zich af in dit benedenvertrek én in de ernaast gelegen zaal, waar het ontbijtbuffet, vergaderingen en feestelijke bijeenkomsten elkaar afwisselen.
Hotel van Dijk stamt uit 1964; de ouders van Herman Wessels huurden het vanaf 1991 van de familie Van Dijk. Twee jaar later stapte Herman in het bedrijf; hij werd de baas toen zijn ouders in 2007 met pensioen gingen. Irma was toen al ten tonele verschenen, dus hij stond er niet alleen voor. In 2009 werd het hotel door Herman en Irma gekocht, maar de vertrouwde naam bleef op de gevel staan. "De reputatie van het hotel was dik in orde", vertelt Herman. "Een goede naam moet je nooit veranderen. Tijdens de huurperiode kwam een naamsverandering sowieso 'nicht in Frage', omdat de familie Van Dijk dat niet wilde."
Bovendien: het hotel ligt aan de IJsselkade, in het verlengde van de IJsseldijk, dus de connectie met deze mooie rivier is snel gelegd. Dat Hotel van Dijk veel fietsers en wandelaars trekt, zal - gezien de omgeving - niemand verbazen, en dat zo nu en dan een kano of kajak aanlegt, mag ook niet als verrassend aangemerkt worden. Verder krijgen Herman en Irma veel gasten uit de glas- en tuinbouw over de vloer; een flink aantal Kampense bedrijven behoort tot de categorie vaste klanten. "Dit stadje is aanlokkelijk voor dagjesmensen, maar we hebben toch vooral zakelijke gasten", onthult Irma. "En van alle nationaliteiten; van Cuba tot Libanon tot Japan."
"Lees het volledige interview in dit nummer van Hospitality Management":http://www.hospitality-management.nl/blad/103/
Interview: Hotel van Dijk
27 november 2013