Interview: 'Hotelgasten willen duurzame hotels'

Auteur: Thijs Jacobs
Duurzaamheid 16 november 2017
Interview: 'Hotelgasten willen duurzame hotels'

Frans Melissen is lector Sustainable Business Models aan de NHTV in Breda. Dit houdt in dat hij zich dagelijks bezighoudt met het implementeren en onderzoeken van duurzaamheidsaspecten in organisaties en met name in hotels. Juist de hotellerie kampt met vooroordelen en hinderlijke barrières, zo blijkt.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

“In de praktijk onderzoeken we drie velden op het gebied van duurzaamheid en hotels”, vertelt Frans. “Ten eerste gaan we na hoe hoteliers het thema duurzaamheid benaderen, de buitenwereld heeft immers de indruk dat het op dat gebied binnen de hotellerie niet goed gaat. Ten tweede kijken we naar de hotelgasten. Hoe kijken zij aan tegen het duurzaamheidsniveau van het hotel? En ten slotte kijken we naar toerisme in grote steden, zoals Amsterdam en Valencia. In Amsterdam loopt het niet goed, de stad dreigt een tweede Venetië te worden.”

Te duur?
Hoteliers willen heus wel met de tijd mee, vertelt Melissen: “Er zijn genoeg hoteliers die vinden dat het op het gebied van duurzaamheid niet snel gaat. Dat is verfrissend om te zien, bemoedigend ook. Zij willen verder gaan dan ze nu al doen, want met het vervangen van gloeilampen door led-lampen ben je er niet. Er zijn een aantal voor de hand liggende obstakels om als hotelier niet te verduurzamen. Het zou immers te duur zijn, veel tijd kosten, het is moeilijk een beeld te vormen van hoe het eruit zal zien en tot slot hebben hoteliers het idee dat ze er ‘alleen voor staan’. Brancheorganisaties, de overheid en keuringsinstanties zijn naar hun mening niet behulpzaam.”

De makkelijkste weg
Voor bestaande hotels is het in de praktijk vaak lastig om te verduurzamen. “Nieuwe hotels worden vrijwel zonder uitzondering gebouwd met duurzaamheid in het achterhoofd. Bij bestaande hotels is het niet zomaar om te draaien, er zijn immers platte barrières, zoals het prijskaartje of simpelweg een gebouw dat het niet toelaat. De hotelwereld komt er niet goed uit op het gebied van duurzaamheid en hoteliers wijten dat aan het gebrek aan steun en middelen om een verandering in gang te zetten. Als je niet uitkijkt, wordt het een businesscase en blijf je hangen in dingen die er al zijn. Dan neem je de makkelijkste maatregelen, die niet bijster effectief zijn.”

Ga in gesprek met de gast
“Gasten zitten er niet op te wachten.” Een veelgehoord argument van hoteliers. Het tegendeel is waar volgens Melissen: “Wij zijn gaan onderzoeken of dit echt zo is, door gasten van hotels te interviewen. Wat blijkt? De gemiddelde gast herkent zich totaal niet in dat beeld. Ze willen juist meer aandacht voor duurzaamheid. Het is opmerkelijk dat hoteliers het blijkbaar moeilijk vinden om met hun gasten in gesprek te gaan. Een beetje raar, want in feite is een hotelier een gastheer. In de praktijk is een hotelier echter vooral een manager die niet heel vaak met gasten in gesprek gaat over duurzaamheid. Zo gaat dat binnen een commerciële organisatie… Het besef van wat gasten willen ontbreekt daardoor vaak.”

Geen tonijn en geen ontbijtbuffet
Hoe kan het wel? Frans ziet in de praktijk enkele hotels die op hun eigen manier goed invulling geven aan het duurzaamheidsaspect. “De Kapellerput is zo’n voorbeeld. In dit hotel draait het om het voeren van gesprekken met elkaar. De general manager wil duurzaamheid realiseren op een manier die past bij het hotel, er is immers niet één recept voor alle hotels voorhanden. In dit hotel wordt er veel aandacht besteed aan de menukaart; veel lokale producten en enkele opvallende vernieuwingen. In de praktijk is de menukaart van menig hotel inwisselbaar en staat tonijn dikwijls op het menu. Waarom eigenlijk? De consument weet best dat het niet verstandig is om tonijn te eten, dus die kan er prima af. En dan het ontbijtbuffet. Er zijn veel hotelgasten die zich ergeren aan het feit dat alles maar voorradig moet zijn volgens hoteliers. Er zou nooit iets niet moeten zijn, wat natuurlijk onzin is. Je kunt deze ‘waste’ op twee manieren aanpakken. Ten eerste kun je af van het ontbijtbuffet, dus zul je ontbijt op een andere manier moeten aanbieden. Ten tweede kun je werken met producten die je opnieuw kunt gebruiken. Portion packs zijn helemaal een doorn in het oog voor veel milieubewuste gasten, vanwege het plastic. Dat geldt ook voor die kleine flesjes shampoo. Hoteliers denken dat gasten het leuk vinden en ze graag mee naar huis nemen. Dat is goed bedoeld, maar veel gasten vinden het ongemakkelijk, ze voelen zich er niet goed bij.”

Klimaatbeheer
Klimaatbeheer kan energie vreten, zeker bij oudere installaties of onjuist gebruik. “Klimaatbeheer kost veel water en energie. Dat is niet alleen de schuld van hoteliers, maar ook van de gasten, die langer onder de douche staan dan thuis, vaker de airco aanzetten of de verwarming een tandje hoger schakelen. Tegelijkertijd zijn er veel hotels die waterbesparende douchekoppen weer ingewisseld hebben voor normale douchekoppen, puur en alleen omdat ze denken dat de gast dat wil. Onnodig. En dan zijn er nog de hotels die de airco standaard aan hebben staan op de hotelkamer wanneer de gast er nog niet eens is. Vervolgens zet de gast deze uit en de verwarming aan. De airco zou je in bepaalde gevallen helemaal weg kunnen laten, de gemiddelde consument heeft er thuis ook geen. Als je de gasten vertelt waarom er geen airco is, dan begrijpen ze dat heus wel.”

HM302017
 

Overig nieuws