Interview: Lange Jan Hotel, Amersfoort

Auteur: Redactie
18 april 2014
Interview: Lange Jan Hotel, Amersfoort

In het historische centrum van Amersfoort stijgt de Onze-Lieve-Vrouwetoren boven alles en iedereen uit. Luttele meters ernaast staat het Lange Jan Hotel. Een gerenoveerd monumentaal pand, zonder een traditionele ontvangstreceptie; de hotelgasten worden ontvangen in de Long John’s pub. Een hotel en een pub; het is een opmerkelijke combinatie, maar Lange Jan heeft een doordacht ondernemersverhaal. Een verhaal waarin het draait om samenwerken.

Het hotel wordt door hoteldirectrice Annemieke Zwagerman en bedrijfsleider Jorit Bons omschreven als ‘het gastvrijheidshotel’. De hotelgasten ontbijten in de serre, met uitzicht op de Onze-Lieve-Vrouwetoren. Bloemen, wekelijks gekocht op de markt, nemen een fris plekje in op de tafels en de bar. Lange Jan heeft één ster; het publiek dat overnacht in dit stadshotel is divers. Eten, slapen, drinken en feesten, in samenwerking met horecazaken.

Meerdere segmenten

Jorit Bons werkt sinds 1 januari als bedrijfsleider in het hotel. Hiervoor was hij vooral werkzaam in de pub. Als bedrijfsleider neemt Bons langzamerhand de dagelijkse taken over van Zwagerman. “Soms moet je ruimte en plaats maken voor vernieuwing. Samen ontdek je nieuwe dingen. Ik ga me richten op een nieuw project,” aldus de eigenaresse.

Bons: “Annemieke en het bedrijf staan open voor alle nieuwe ideeën. Het personeel krijgt veel vrijheid. Daardoor kunnen we het open karakter overbrengen op de gasten. Doordat we samenwerken met andere horecazaken kunnen we alles bieden wat een groot hotel ook heeft. Alleen wat kleinschaliger.”

Zwagerman heeft het hotel opgestart samen met haar man Jeroen Zwagerman. Het koppel bezit meerdere zaken in Amersfoort. “Het is eigenlijk nooit het plan geweest om meerdere zaken te hebben, maar telkens stond plotseling ‘de buurman’ te koop – zulke kansen mag je niet laten lopen. Alle bedrijven die we hebben, behoren tot een ander segment. Op deze manier zijn we gegroeid; ze vullen elkaar aan.”

In de portefeuille zitten: Boothill Saloon, Marktzicht, ’t Tuinhuys, Long John’s Pub en Lange Jan Hotel.

Gastvrijheid

Iedere dinsdag komen de bedrijfsleiders van de horecazaken van Zwagerman bij elkaar. Bons: “Oplossingen, ideeën en creatief een robbertje vechten. Het gaat helemaal vanzelf. Iedereen werkt in een ander bedrijf, maar werkt vanuit dezelfde gedachte van gastvrijheid. De open gastvrijheidgedachte. We zijn allemaal enthousiast. Al pratend stuur je op de uitvoerbaarheid. Je werkt heel doelgericht.”

Annemieke vult aan: “In deze sessies versterken ze elkaar. Met aanvullend advies zorgen ze voor succesvolle projecten. Soms zien zij meteen een oplossing en dan denk ik: O, had ík dat maar eerder gezien. Je maakt je ideeën meteen bespreekbaar, en dat is uniek. De positieve geest van het team, dat is de kracht. Bovendien voorkomen we op deze manier bedrijfsblindheid.”

Het personeel is de grootste kracht van een bedrijf, vindt de hoteldirectrice. Personeelsverloop kent Lange Jan bijna niet. “Ik denk dat het een wisselwerking is. Wij proberen het personeel aan ons te binden. Alleen dán kun je groeien als ondernemer. Je moet openstaan voor andere gedachten en voor vernieuwing.”

Bons: “Dit bedrijf biedt zoveel mogelijkheden en de ruimte om de uitdagingen op te zoeken. Fouten maken mag; dat moet zelfs.” Maar wat is gastvrijheid volgens Bons en Zwagerman? De bedrijfsleider: “Gastvrijheid is voor iedereen anders. Het is moeilijk te vatten en dát is precies gastvrijheid. Wij zijn hier bezig met een vak. We zijn enthousiast en iedereen ervaart het werk als een mooi ambacht.” Annemieke: “Dit stralen wij uit naar de gast. Kijk hoe leuk het hier is en hoe leuk ons vak is.”

Amersfoort

Naast de samenwerkingen met de horecazaken die in eigendom zijn van Zwagerman, zoeken het hotel én de pub de samenwerking op met zaken in Amersfoort. Zwagerman: “Amersfoort begint steeds meer toeristisch te worden en zich te ontwikkelen. De ondernemers kennen elkaar inmiddels en de lijntjes zijn gedurende de jaren gelegd. We zijn zo groot als een stad, maar gaan gemoedelijk met elkaar om.”

Volgens Bons wordt samenwerken wel eens verkeerd geïnterpreteerd. “Samenwerken kan méér zijn. Het is niet altijd de bedoeling dat je er zelf van profiteert. Je hoeft niet altijd iets terug te krijgen; soms doe je gewoon iets voor een ander. Op de lange termijn verdient het zich wel terug, op welke wijze dan ook. Je moet het elkaar gunnen.”

Long John’s pub

Menig hip of trendy concept van een hotelbar slaat niet aan, maar de barkrukken van Long John’s pub zijn regelmatig allemaal bezet. “De pub zorgt voor het binden van mensen. Het is geen kroeg. Bijna iedere hotelgast komt hier wel een afzakkertje nemen. Wij hebben hier de hotelgasten van jong tot oud, maar ook publiek van buitenaf.”

Een pub die veel avonden vol zit en een hotel dat gevestigd is in een monumentaal pand... Hoe zit dat met de geluidsoverlast? Zwagerman: “Wij hebben het gebouw goed geïsoleerd, en als je ons hotel bezoekt, moet je van gezelligheid houden. Maar wij zijn daar altijd open over. Je kunt het nóg zo goed geïsoleerd hebben, als gasten graag met het raam open slapen, dan horen ze de stadsgeluiden.”

De pub heeft een menukaart en - hoe kan het ook anders - ook hier schuilt een samenwerking achter. Een greep uit de gerechten: Jamie Oliver Plate, Amersfoortse kei plate en de Dirty Harry. Zwagerman: “Het eerste plan was, om de keuken uit te breiden, maar dat ging niet. Charlie’s Burger werd onze buurman; dat leverde een nieuw samenwerkingsverband op. We besteden onze keuken nu uit aan hem. Het is echt tweerichtingsverkeer en we bespreken samen wat wel en wat niet werkt. Zo hebben we gekozen voor een kleine kaart.”

Zwagerman en Bons zijn gek op Amersfoort en willen hun gasten graag de stad in sturen. Zwagerman: “Het is vooral maatwerk en ontdekken wat de gast wil. Als iemand aan ons vraagt waar hij lekker kan eten, vraag ik uiteraard eerst naar wat hij graag wil eten. Als het een simpele maaltijd mag zijn, is hij bij ons aan het juiste adres. De gasten die iets anders zoeken, verwijs ik net zo makkelijk naar een collega. Je moet niet te opdringerig zijn.”

Pyjama en sloffen

Ook als een feestje in de pub pas om 03.00 uur ’s nachts is afgelopen; de volgende ochtend ziet alles er weer schoon en fris uit. Het ontbijtbuffet staat alweer klaar voor de hotelgasten. Bons: “De pub en het hotel gaan goed samen. Je biedt hotelgasten extra gemoedelijkheid, en daar komen ze voor. Het enige is, dat je heel goed moet schoonmaken. Iedereen die hier werkt, heeft een keer hier geslapen. We zeggen altijd: Je moet in je pyjama en op je sloffen hier ’s ochtends kunnen lopen. Dan heb je goed schoongemaakt.”

Hoewel samenwerken het devies is, is het ook hard werken wat dit duo doet. Het zijn horecamensen die genieten van de horeca. Zwagerman: “Alles heeft een uitdaging en die moet je zeker met elkaar blijven zoeken. Wij behoren tot de mensen die blijven werken en blijven doorgaan.”

Annemieke Zwagerman

Annemieke Zwagerman (47) is getrouwd met Jeroen Zwagerman. Samen hebben ze een dochter (22) en een zoon (17). Zij heeft het middelbaar commercieel onderwijs gevolgd en daarna veel cursussen in de horeca gevolgd. Paardrijden is haar grootste hobby. “Ik maak tijd vrij om paard te rijden. Ik heb een eigen paard en verzorg haar ook. Dat is voor mij ontspanning; daar haal ik energie uit.”

Jorit Bons (23) heeft de middelbare hotelschool afgerond. Hij heeft een vriendin en zijn liefhebberijen zijn hardlopen en sporten. Ook toneelspelen doet hij graag. “Zelf stukken maken vind ik leuk. Flexibel bezig zijn; dat past bij mij.”

Lange Jan Hotel & Long John’s Pub

Kamers: 12
Type kamers: comfort, standaard, budget en suite
Bijzonderheden: trouwlocatie
t Tuinhuys: aparte ruimte voor vergaderingen of besprekingen
Biertuin in de zomer

HM302014

Overig nieuws