Het Michelberger Hotel in Berlijn bevindt zich in de WarschauerStraße gelegen in de populaire wijk Friedrichshain in voormalig Oost-Berlijn, waar de kunst- en muziekscene zich al jarenlang begeeft. Het hotel bevindt zich vlakbij het kantoor van MTV en van Universal, dus muziek is in het hotel altijd aanwezig. Zo staat er in de lobby een grote piano waar gasten op kunnen spelen en logeren er veel djs in het hotel. We spraken met creative director Azar Kazimir en marketingmedewerkster Inga Hoeltke over het design en de feeling van het hotel.
*Hoe zouden jullie het design van het hotel omschrijven?*
Azar: We hebben niet van tevoren een duidelijk design concept bedacht voor het hotel. Veel designkeuzes die we gemaakt hebben waren pragmatisch. Zo hebben we meubels van de vlooienmarkt gehaald en veel meubels zelf gemaakt. Niet alleen was dit financieel interessant, maar op deze manier kunnen we ook een authentieke sfeer creëren.
*Hoe reflecteert het hotel Berlijn?*
Net als Berlijn bestaat ons hotel uit zaken die niet af zijn. Daarnaast is het net als de stad een mix van oud en nieuw, vertelt Inga. Berlijn loopt nog steeds achter bij andere steden en heeft helaas al een beetje het familiegevoel verloren. Dit willen we in ons hotel nog steeds vasthouden.
*Wat is wat jullie betreft de Michelberger experience?*
Inga: We willen ons op hetzelfde niveau bevinden als onze gasten. We willen echt een thuisgevoel creëren en een tweede familie vormen voor onze gasten. Met name zakenreizigers hebben hier vaak behoefte aan, omdat ze bijna altijd alleen reizen. Een persoonlijke touch geven we door met gasten in gesprek te gaan en bijvoorbeeld zelf te vertellen wat ons favoriete café is in plaats van hen een folder van Berlijn te geven. Azar vult aan: We willen absoluut geen steriel hotel zijn. We willen charme bieden en een frame creëren waarbij gasten zich vrij voelen om zichzelf te zijn.
*Het hotel heeft eigen producten zoals het kokosnootwater Fountain of Youth en een eigen do not disturb sticker. Hoe is dit tot stand gekomen?*
Ik ontmoette de eigenaars een jaar voordat het hotel opende en ze zeiden dat ik gekke dingen mocht doen. En dat heb ik gedaan. We hebben een designstudio waarin we oude klassiekers, zoals het do not disturb-bordje een nieuw jasje hebben gegeven. Ook zijn we een kledinglijn begonnen. Gasten kunnen deze artikelen kopen, maar we lopen er absoluut niet mee te koop. Het hotel zien wij als creatief team echt als een platform om ons te uiten. Creativiteit is voor mij een vorm van communiceren met de gasten zonder woorden en dat kan in Michelberger perfect, vertelt een enthousiaste Azar.
*Wat zijn jullie toekomstplannen?*
Inga: We willen een eigen eiland in Berlijn worden en een nog diepere relatie met de gast krijgen. Azar: Het is belangrijk dat het hotel onafhankelijk blijft en dat we de gast blijven boeien. Dit tijdperk lijkt wel de tijd van de korte aandacht. Wij willen juist dat Michelberger niet alleen inspirerend ís, maar vooral ook interessant en aantrekkelijk blijft in de toekomst.
*Video*
~Tekst: Christel Tuin, Foto's: Bob van Deurzen, Video: Hjalmar Ilmer~
HM302015