Onlangs plaatsten we voor Pim van het Reve een oproep op deze website. Pim zocht immers een uitdagende afstudeeropdracht binnen de hospitality. Die oproep heeft geleid tot tientallen reacties. “Eigenlijk werd ik direct overspoeld met reacties. Deze waren zeer uiteenlopend, van bedrijven binnen de dienstensector tot aan reacties van ziekenhuizen en hotels. Heel breed dus, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor een mooie opdracht bij een nog te openen hotel in Enschede.”
U Parkhotel
Dat hotel blijkt het U Parkhotel op de campus van de Universiteit Twente. “Op dit moment wordt het voormalige faculteitsgebouw voor Eletrotechniek en Technische natuurkunde gestript. Eind 2018 opent op deze locatie het nieuwe hotel, aangezien het huidige Drienerburght hotel aan vervanging toe was. In het hotel worden vooral veel zakenrelaties van de universiteit ontvangen, daarnaast wil het nieuwe hotel zich ook meer gaan richten op de leisuremarkt.”
Green Key
Werk aan de winkel dus. Nu zijn we natuurlijk benieuwd met welke opdracht Pim aan de slag gaat met betrekking tot het onderzoek. “Ik ga kijken naar het Green Key label, waarbij ik onderzoek hoeveel waarde hieraan wordt gehecht door gasten en naar het belang en de haalbaarheid van het voeren van deze certificering. De bouwkundige oplevering is voorzien in de zomer van 2018, waarna de losse inrichting volgt. Het nieuwe hotel moet eind volgend jaar openen. Zaken die in het oude hotel tot aandachtspunten behoorden waren kamergrootte, inrichting en het F&B-concept. Deze zaken worden in het nieuwe hotel geoptimaliseerd. Er komt bijvoorbeeld een volwaardige keuken en het restaurant telt straks 130 couverts. Er moet verder nog vorm aan gegeven worden en ik hoop ook daar een rol in te mogen spelen.”
Geen ketenhotels
De keuze voor dit hotel is te begrijpen. Heeft de locatie een rol gespeeld in de beslissing? “Ik kom zelf uit Lochem, dus je zou denken dat dit een rol speelt. Toch had ik mijn vizier in eerste instantie gericht op Amsterdam en de rest van de Randstad. De hotellerie is daar toch wel echt booming, maar in die regio heb ik gesprekken gevoerd met grote hotelketens en juist dat vormde een struikelblok. Waarom? Omdat zij te maken hebben met ‘brand standards’ waar moeilijk van afgeweken kan worden. Als ik dus een prachtig onderzoek presenteer en advies uitbreng, dan kan daar in veel gevallen weinig mee gedaan worden, hoe goed de veranderideeën ook zijn. Het U Parkhotel is zelfstandig, dus ik heb er meer invloed en er kan daadwerkelijk iets veranderd worden. De insteek van het hotel is dan ook om mijn frisse blik te gebruiken om het hotel toekomstbestendig te maken. Naast de input van professionals natuurlijk…”