Interview Raoul Bijlmakers (Chef de Cuisine) van Het Arresthuis in Roermond

Auteur: Redactie
Gastronomie 18 mei 2014
Interview Raoul Bijlmakers (Chef de Cuisine) van Het Arresthuis in Roermond

“Food & beverage is een van de twee poten van ons bedrijf. Ik denk zeker wel voor vijftig procent de drager van onze  onderneming. We doen eigenlijk alles op het gebied van f&b. Ontbijt, roomservice, borrel, lunch, high tea, diner en vergaderen. Ons hotel/restaurant ziet er niet uit als een ‘gesloten’ hotel. Gasten komen eerst het restaurant binnen, de open keuken is de blikvanger. Daarna lopen zij door naar de receptie van het hotel. Dat maakt het ook makkelijker voor niet logerende gasten om binnen te komen. Voor een kop koffie maar natuurlijk ook voor het diner en zelfs voor een ontbijt. We zijn een Van der Valk hotel, maar wel een bijzondere…

Actief in de media

Wij willen zoveel mogelijk gasten kunnen bedienen en dat vraagt natuurlijk wel het een en ander van de f&b. Een goede prijs/kwaliteitsverhouding is de beste reclame voor je onderneming. Mond-tot-mond  werkt natuurlijk altijd, maar om niet hotelgasten te bereiken moet je meer doen. We zijn heel actief in de lokale en regionale media. Ook in culinaire bladen laten we onszelf zien. Als hotel/restaurant heb je de beeldvorming tegen. Je moet jezelf dus  neerzetten als een restaurant dat op zichzelf ook de moeite waard is. Dat verhaal moet je vertellen. Met veertig kamers en zestig couverts is het best aanpoten. We staan met acht mensen in de keuken. Regionale producten hebben onze sterke voorkeur. Niet ten koste van alles natuurlijk, maar we gaan altijd eerst in de buurt op zoek. We hebben dan ook veel verschillende leveranciers die dagelijks komen bezorgen. Het gaat om een verantwoorde inkoop. Een eerlijk en goed product tegen een eerlijke en goede prijs. Dat hoeft dus niet altijd het goedkoopste te zijn. Het gaat om de balans. Voor de non food hebben we een vaste groothandel, die bezorgt ook aan huis. We gaan wel dagelijks bijvoorbeeld zelf in de buurt kaas uitzoeken. Maar ik hanteer de stelregel: We zijn koks, geen boodschappenjongens!

Een mooie mix

Onze kaart wisselt regelmatig. Hij komt tot stand na overleg met het team, en vooral na goed kijken wat de markt te bieden heeft. Het seizoen, het regionale aanbod, de specialiteiten van de verschillende leveranciers; die bepalen de denkrichting. Daarna geeft iedereen input en zo stellen we een mooie kaart samen. We hebben gemiddeld vijf voor-, vijf hoofd-, en een paar tussengerechten op de kaart. En daarnaast proberen we dingen uit met een menu. Elke keer weer een mooie mix.”

HM302014

Overig nieuws