De Amsterdamse vastgoedbeleggingsmarkt voor hotels blijkt een magneet te zijn voor vooral internationale beleggers. De aantrekkelijkheid van deze asset class is vooral in Amsterdam booming als gevolg van het nog altijd stijgende aantal hotelgasten in combinatie met het terugschroeven van concurrerende initiatieven zoals Airbnb en B&B´s in de hoofdstad. Uit het nieuwste rapport ´The Human Touch of Hotels´ van internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield blijkt dat in 2017 voor EUR 1,7 miljard is belegd in hotels, waarmee Nederland goed is voor 10 procent van alle hotelinvesteringen in Europa.
Frank van der Sluys, Head of Research Cushman & Wakefield: “Niet eerder lag het beleggingsvolume in hotels in een jaar zo hoog. Er zijn momenteel dan ook buitengewone kansen voor beleggers die de markt echt doorgronden. Uit ons rapport blijkt wel dat het succes sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de concepten die erin worden geëxploiteerd en de mate waarin deze inspelen op consumententrends en zich aanpassen aan de smaak en behoeften van de doelgroep van het betreffende hotel.”
Buitenlandse beleggers
De Nederlandse hotelmarkt is de afgelopen jaren een serieuze beleggingscategorie geworden die vooral buitenlandse investeerders naar Nederland heeft getrokken. Deze beweging heeft het investeringsvolume in 2017 sterk gestuwd: 90 procent van het totale volume is gerealiseerd door zogenoemde cross-border beleggers. Nederlandse institutionele beleggers blijven traditioneel terughoudend in het beleggen in deze asset class. De hotelbeleggingsmarkt is vooral gericht op Amsterdam. Deze markt is booming. Rendementen zijn er momenteel gunstiger dan in Londen of Parijs, het aantal hotels en bezette kamers stijgt en Amsterdam bevindt zich in de top 5 van Europese steden en in de top 20 wereldwijde steden wat betreft gastenaantallen.
Airbnb
Frank van der Sluys, Head of Research Cushman & Wakefield: “De hotelmarkt heeft geleerd van de persoonlijke kleinschaligheid van Airbnb die de markt voorgoed heeft veranderd. Tegelijkertijd is Airbnb inmiddels ook een beetje aan de oorspronkelijke gedachte voorbijgeschoten. Het is al lang geen Airbed & breakfast (waarvan de naam een afkorting is) meer en het prijsverschil tussen een gemiddelde hotelkamer en een Airbnb accommodatie is in Amsterdam bijna verdwenen en ten opzichte van een aantal grote Europese steden het kleinst. In dat licht is het niet gek dat een aantal maatregelen is genomen om de impact van Airbnb terug te schroeven.”
Ralph van Polanen, Head of Hospitality Cushman & Wakefield: “Hoteliers maken continu keuzes voor hun concepten, bijvoorbeeld in hoe zij kunnen inspelen op het totaalconcept dat Amsterdam vormt, hoe zij omgaan met het faciliterende of volgende karakter dat een hotel heeft waardoor stenen zich moeten aanpassen aan de wensen van de gasten, terwijl de vastgoedmarkt traag en traditioneel is. Maar ook het veranderende profiel van hotelbezoekers, het winnen van loyaliteit, de plaats die F&B steeds nadrukkelijker inneemt, de technologie die het gemak van de gasten verhoogt, het incorporeren van het persoonlijke kleinschalige aspect in een hotelconcept, de interactie van het hotel met de omgeving en de vervagende grenzen tussen business en leisure.”