Hoteliers hoeven zich niet meer op de borst te kloppen: een bezettingspercentage van boven de tachtig is geen bijzondere prestatie meer. Het gaat goed; het gaat zeer goed; carpe diem! Mooi toch? Dan is het nu tijd om achterover te leunen; aan morgen te denken; een strategie te bepalen. En hoteliers die geen hoog bezettingspercentage halen... Die zouden zich eens achter de oren moeten krabben. Eén zuchtje economische tegenwind kan fataal zijn.
Amsterdamse marktpartijen hebben elkaar sinds kort gevonden in StAD (Stichting Amsterdam Destination). Het is een stichting waarin onder meer Koninklijk Horeca Nederland, Horwath Consulting, ANVR VRI, de hotellerie en de gemeente zitting hebben. Dat StAD 'verwekt' is in een tijd van grote voorspoed, lijkt wellicht een beetje vreemd, maar het is gewoon een kwestie van vooruit denken: tegen de tijd dat het tij gaat keren, de wind gaat draaien, of de storm gaat opsteken, moet StAD zeewaardig zijn.
Het doel van de nieuwe stichting is, om strategische afwegingen te maken tussen het toerisme en de congresorganisatie. Daarbij dient rendementsverbetering voor alle partijen het hoofddoel te zijn. Dat Amsterdam zich daarbij als internationale congresstad moet profileren, staat als een paal boven water. Stichting Amsterdam Destination moet de komende jaren het middel zijn waarmee dit doel bereikt gaat worden. Overleg en samenwerking kan tegenslag het hoofd bieden.
StAD is inmiddels een officiële stichting in oprichting; daardoor kan financiering van de activiteiten vereenvoudigd worden. De samenwerking tussen deze verschillende bloedgroepen in de gastvrijheidssector kan nu ook voor een overheidsbijdrage in aanmerking komen.
Meer stad, minder land
Is Amsterdam echter wel zo'n aantrekkelijke stad om te congresseren? 'Best wel,' meent LAGroup Leisure & Arts Consulting. Dit onderzoeksbureau beweert in haar rapport ’Nederland Congresland’ dat Nederland synoniem is aan Amsterdam, althans voor de buitenlandse 'meetingplanner'. Onze congresbranche zou zich vooral bezig moeten houden met de promotie van Nederlandse congressteden, en minder met het uitdragen van Nederland als geheel, aldus het rapport.
Het Nederlandse congresproduct heeft in het buitenland over het algemeen een goede reputatie. We scoren vooral met de dienstverlening en de bereikbaarheid. In vergelijking met andere Europese congressteden scoort Nederland boven gemiddeld (m.b.t. de prijs/kwaliteitverhouding). Het grote manco van Nederland is het ontbreken van USP’s (Unique Selling Points). Desondanks blijft Nederland een interessante congresbestemming. Kansen om Nederland als congresland te promoten, liggen volgens het onderzoek in een betere samenwerking binnen de branche.
Symposium
De Stichting Amsterdam Destination is dus een stap in de goede richting. Om het wiel aan te zwengelen, organiseert StAD op 29 maart een symposium met een intrigerende titel: ’Verdelen we de koek, of wachten we tot deze op is.’ Het symposium is bedoeld voor de toeristische markt en voor de congresmarkt. Tijdens dit symposium komen de volgende zaken aan de orde. Wordt Amsterdam te duur? Is Amsterdam vol? Neemt het toerisme toe? Vijfduizend kamers erbij; waar en voor wie? Er zal natuurlijk ook aandacht besteed worden aan de samenwerking tussen intermediairs en 'promotiewerkers'; en aan de rol van de gemeente.
StAD hoopt dat het symposium de aanzet zal geven tot concrete acties waarvan iedereen profijt zal hebben. Het mag straks niet zo zijn dat elke instantie zijn eigen plan trekt.
HM30JAAR HM301999