Italiaan wint verkiezing 'Meest Markante Horecamanager'
Gejuich en een langdurig applaus vielen Roberto Payer, directeur van het Amsterdamse Hilton Hotel, ten deel toen hij op 16 januari jongstleden in de RAI in Amsterdam uitgeroepen werd tot 'Meest Markante Manager van het jaar 1994'. Gejuich van zijn supporters (medewerkers en vrienden), applaus van enige honderden aanwezigen toen hij als winnaar uit de bus kwam.
Roberto was een van de vijf finalisten die na verschillende selecties overgebleven waren uit de ruim vijftig aanmeldingen voor de titel. Staatssecretaris A. van Dok-van Weele van Economische Zaken overhandigde hem de bij de titel behorende glazen plastiek. De winnaar ontving tevens een bedrag van 7500 gulden. Het is de bedoeling dat dit bedrag besteed wordt aan het verder uitbouwen van de doorslaggevende accenten waarmee het winnende imago-effect bereikt werd.
Markant
Roberto Payer, geboren in de omgeving van Triëst, waar hij ook zijn horeca-opleiding genoot, is naar hart en ziel zowel Italiaan als horeca-manager. Om de begeerde titel in de wacht te slepen, diende hij naast een goed manager ook 'markant te zijn', een eis waaraan hij zonder enige twijfel ruimschoots voldoet. Voorzover bekend was hij de enige genomineerde die van twee verschillende kanten voor de verkiezing werd voorgedragen.
Juryvoorzitter was Jan Franssen burgemeester van Zwolle, die de winnaar bekend maakte en best kwijt wilde dat de jury het behoorlijk moeilijk had gehad met de keuze van de winnaar. De vijf finalisten vormden - om een wielrennersterm te gebruiken - een aaneengesloten peloton. Maar in dit geval was het geen fotofinish die de beslissing bracht.
De heer Franssen: 'Uiteindelijk is gekozen voor Roberto Payer omdat hij het bedrijf vanuit het dal naar de top heeft geleid, omdat hij het creatief onmogelijke mogelijk weet te maken en omdat hij op zeer markante wijze leiding geeft'.
Charme
De vier andere finalisten waren: Elwin Giel van Discotheek De Tempel in Den Haag, Peter Harkema van restaurant Chateau Neercanne in Maastricht, Hans Munten, mede-eigenaar van hotel-cafe-restaurant Jan van der Croon in Weert en Dick Vollenga, directeur van het Best Western Dish Hotel in Enschede. Ten overstaan van zo'n 250 belangstellenden moesten de vijf hun visie geven op een aantal management-aspecten. Roberto deed dat op zijn eigen karakteristieke manier,: to the point, zonder omhaal van woorden waarbij zijn toch nog altijd wat radde Italiaanse tongval het geheel van een ruime dosis charme voorzag. Dat was weer aanleiding voor een opmerking van een van de genodigden: 'Als er ooit een verkiezing komt van de "Meest Charmante Horecamanager wint hij ook die met glans".
De verkiezing is een initiatief van de Koninklijke Horeca Nederland en het vakblad Horeca entree. Voor de titel komen managers in alle sectoren van het horecabedrijf in aanmerking. Het ligt in de bedoeling de verkiezing tot een jaarlijks terugkerend evenement te maken.
HM30JAAR HM301995