Tweedejaarsstudent Meike Bakker (20) en derdejaarsstudent Twan Kortstra (19) volgen sinds de invoering van het nieuwe onderwijs het Design Based Education aan de Hotel Management School in Leeuwarden. Ze werkten beide aan verschillende Challenges die vanuit de praktijk aangeboden werden bij de opleiding.
Twintig weken werken aan een uitdaging uit het bedrijfsleven en een hapklaar product afleveren: dat is, samengevat, de insteek van de Design Challenges. Praktijkgericht en oplossingsgericht werken aan een casus uit de praktijk met een team studenten in samenwerking met opdrachtgever en docenten is zowel Meike als Twan goed bevallen.
Meike Bakker (20)
Aan welke Challenge heb je gewerkt?
“Ik heb met een team van studenten twintig weken aan een casus van Keukentijgers gewerkt. Keukentijgers is een organisatie die kennis en inspiratie over eten en drinken aanbiedt aan professionals in de zorg. De organisatie geeft ook trainingen op het gebied van gastvrijheid en professionals in de langdurige ouderenzorg. Keukentijgers vroeg ons een marketingplan te schrijven waarin ze hun trainingen beter in de markt konden zetten. Het is bijzonder interessant om vanuit het werkveld een opdracht te doen in het tweede jaar van de opleiding. Je staat als student in het bedrijfsleven en bent iets aan het creëren waar de opdrachtgever daadwerkelijk iets aan heeft. Daarnaast vond ik het goed om te zien dat de ‘hospitalityskills’ die wij tijdens de opleiding ontwikkelen ook ingezet worden in branches die niet direct worden gelinkt aan de hospitality-industrie. Daar hebben we in het marketingplan dan ook op ingezet.”
Blijf je voor de hotellerie behouden?
“Ik heb tijdens een andere Challenge aan een F&B-vraagstuk voor het Oranje Hotel hier in Leeuwarden gewerkt. Maar ik heb ambities binnen de HR-tak van de hotellerie, daar ga ik dan ook een minor in volgen. Ik zou graag uiteindelijk binnen de HR-afdeling van een grote internationale keten willen werken. Voor de korte termijn focus ik mij op een baan in een luxe hotel in Amsterdam.”
Twan Kortstra (19)
Aan welke Challenge heb je gewerkt?
“Een ondernemer uit Friesland is een koffiebranderij in Ethiopië gestart. Hij wil de koffie voor de juiste prijs, een ‘fair share’, in Nederland aan de consument krijgen. Wij kregen de opdracht om in Nederland te onderzoeken aan welke facetten van koffie de Nederlandse koffieconsument veel waarde hecht. Denk aan duurzaamheid, smaak, prijs en verpakking. Samen met de opdrachtgever en onze facilitator hebben we de survey opgezet. De survey loopt. We zijn in september gestart met deze Challenge en we sluiten de Challenge af in januari. Dan hebben we alle resultaten binnen die we met onze opdrachtgever kunnen delen. Het is leerzaam om vanuit de praktijk probleemstellingen aan te pakken. Ook de manier waarop we dat doen – in de ateliers met docenten en medestudenten – bevalt mij. Het is geen eenrichtingsverkeer vanuit de docent of de opdrachtgever. Het is tof om straks in januari de resultaten de delen waar de opdrachtgever echt iets aan heeft. Ik heb ook in het ‘oude’ curriculum van de opleiding les gekregen. In het oude onderwijs stond de route naar je diploma al voor een groot deel vast. Met de Design Challenges worden actuele uitdagingen uit het bedrijfsleven in de opleiding opgenomen. Ik merk dat ik het een prettige manier van ontwikkelen vind.”
Blijf je voor de hotellerie behouden?
“Vind ik lastig om nu te bepalen. Ik merk dat ik ‘branding’ en marketing ontzettend interessant vind. Dat kan natuurlijk ook binnen de hotellerie, maar ook productbranding – waar we in de Challenge aan hebben gewerkt – heeft mijn belangstelling. Ik zit nu in het derde jaar. Mijn stage en afstuderen zullen een bepalende rol gaan spelen in mijn keuze. Het kan veel kanten op gaan.”
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.