De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer voormalig hockey-international Jan-Willem Buissant. Hij opende in december 2019 zijn hotel Unplugged in Rotterdam.
“Het hotel draait op drie pijlers: tech, design en comfort. We focussen ons op leisuregasten tussen de 20 en de 40 jaar. Vanuit die gedachte zijn we gaan kijken naar de wensen van onze doelgroep. Ik denk dat als de leisuregast ons hotel weet te vinden de zakelijke reiziger dat ook gaat doen op basis van de kwaliteit van het hotel. We hebben ingezet op comfort en design en we hebben afgestoten waarvan wij vinden dat het geen toegevoegde waarde heeft voor onze doelgroep. We zijn een tech-gedreven onderneming. We proberen het onze gasten zo makkelijk mogelijk te maken om ons digitaal te ontdekken. Geen lobby, geen ‘doorman’; er wordt digitaal ingecheckt. Ook de customer journey is volledig digitaal ingericht en ook binnen het hotel zijn we tech-gedreven. Gasten ontvangen een Whatsapp-bericht met een link om de kamerdeur te ontgrendelen en ook binnen de hotelkamer is er veel mogelijk met de app.”
Matchbox
“We bieden vier kamertypes aan. De Matchbox (14m2), Matchbox+ (16m2), The Bright Standard (20m2) en de Superior (24m2). De bedden zijn in iedere kamer van bijzonder hoge kwaliteit. In ons hotel moet je beter slapen dan thuis. Ook onze amenities krijgen bij ons extra aandacht. Die zijn zorgvuldig uitgekozen op kwaliteit. Het uitgangspunt is het creëren van een wellnessmoment in de doucheruimte. De minibar hebben we uit de hotelkamer gelaten. Niemand betaalt meer vijf euro voor een blikje cola. De kamers hebben we iets minder vierkante meters gegeven dan standaard is. F&B is beperkt tot uitstekende koffie, een barista staat iedere ochtend klaar om de gasten van uitstekende koffie te voorzien. De koffie zit bij de kamerprijs inbegrepen. Een ontbijt aanbieden kost voor de gast al snel tussen de vijftien en twintig euro. Dat vind ik veel geld. In een stad als Rotterdam zijn onze gasten eerder geneigd een ontbijtje of diner buiten de deur te scoren. We hebben goede afspraken kunnen maken met andere horecaondernemers uit de stad. Zo bieden we onze gasten de mogelijkheid de stad op hun eigen manier te ontdekken.”
Efficiëntie
“Ik zet erg in op operationele efficiëntie. We hebben de operatie zo vormgegeven dat we het in principe met 1.0 fte moeten kunnen redden. Op de vloer heeft onze general manager Joanne Uland de dagelijkse leiding. We hebben twee parttimers in dienst en veel zaken, zoals housekeeping en de administratie, uitbesteed. In de opstartfase van het hotel zijn we vooral gaan kijken waar onze doelgroep, ‘the next generation travellers’, behoefte aan heeft. Dan kan je zaken als een minibar en een uitgebreid ontbijtbuffet wegstrepen. Daartegenover hebben we wel flink geïnvesteerd in comfort en design. Dankzij die keuzes kunnen we een scherpe prijs aanbieden.”
“Ik heb geen achtergrond in de hospitality. Wel heb ik altijd met een bepaalde fascinatie gekeken naar de branche. Als buitenstaander keek ik naar de hotellerie als arbeidsintensief en niet erg vernieuwend. Met Unplugged hebben we de arbeidsintensiviteit voor een groot deel eruit weten te
krijgen en op het gebied van technologie hebben we een modern hotel neergezet. Ik heb een studie genoten aan het Johan Cruyff Institute richting commerciële economie tijdens mijn carrière als hockeyer. Ik ben via het verhuren van appartementen de hotellerie ingerold. In 2018 startte het traject naar Unplugged en begin december 2019 waren we operationeel. De eerste twee maanden draaiden we ontzettend goed. We hadden met de drukke zomer in Rotterdam (Eurovisiesongfestival, North Sea Jazz, red.) een uitstekend jaar in het vooruitzicht. In de twee zomermaanden draaiden we nog een aardige bezetting. Ons hotel is er niet op gericht om andere verdienmodellen aan te kunnen boren. Hotelkamers verhuren als werkplek is voor ons erg moeilijk en extra inzetten op F&B is geen optie. Daar is het businessmodel ook niet op ingericht. Gelukkig hebben we goede afspraken met onze partners kunnen maken.”
Topsportmentaliteit
“Vanuit mijn achtergrond in de sport (Jan-Willem Buissant is 15-voudig international namens de Nederlandse hockeyploeg, won in het Oranjeshirt de World Hockey League in 2014 en hij werd tweemaal landskampioen met de Amsterdamse hockeyclub AH&BC, red.) zullen mensen mij misschien typeren als iemand die resultaatgericht is. Dat probeer ik ook binnen het hotel te realiseren. Het eerste waar ik aan denk als we iets bedenken is: verdienen we er iets mee? Ik heb een commerciële achtergrond en daar ligt ook mijn kracht. Ik focus mij meer op de commerciële activiteiten en de cijfers dan op de hospitality. Vanuit de sport heb ik geleerd dat tegenslagen onderdeel zijn van het proces richting succes. Juist op die momenten moet je bereid zijn extra hard te werken. Ik geef dan ook niet snel op, want ook in de sport moet je altijd door. Ik had uiteraard op een beter eerste jaar gehoopt, maar we moeten door. Ik probeer deze periode in te zetten als een leerfase. Dat is niet altijd even makkelijk. Door te kijken wat we hiervan kunnen leren en hoe we ons als hotel nog beter kunnen onderscheiden, probeer ik het een positieve twist te geven.”
Naam: Jan-Willem Buissant
Leeftijd: 31
Hotel: Unplugged
Plaats: Rotterdam
Functie: Mede-eigenaar
Aantal kamers: 28
Aantal medewerkers: 1 fulltime, 2 parttime
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.
HM302020