Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Auteur: David Bakker
Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. 

“In het jaar 2020 draaide ik een gemiddelde bezetting van 67 procent, tegenover een gemiddelde bezetting van 83 procent in 2019. Als ik één ding heb geleerd het afgelopen jaar, dan is het dat je als ondernemer ontzettend snel moet kunnen schakelen. Daar ben ik beter in geworden en ik ben er ook van overtuigd dat het mij een betere ondernemer heeft gemaakt. Het kan natuurlijk altijd beter, maar als ik kijk naar onze bezettingsgraad in 2020, dan ben ik daar best tevreden over. We liggen daarmee ongeveer dertig procent boven het gemiddelde in Rotterdam. De mensen die nu een hotelkamer boeken, zoeken iets extra’s. Helemaal in de stad. We hebben in de zomermaanden echt goed kunnen draaien en ik ben ervan overtuigd dat als je als gast nu een hotel wilt boeken, je iets extra’s als hotel te bieden moet hebben. Ik vind dat wij dat met H2OTEL doen. We zitten op het water, hebben 49 kamers en hebben een groot terras buiten en een goede F&B-afdeling. Daar hebben we in de periode dat de restaurants open waren, goed van kunnen profiteren.” 

“Ik ben hier begonnen als chef-kok en had de ambitie om het restaurant te runnen. De toenmalige eigenaren vroegen of ik het uiteindelijk over wilde nemen, dus ook het hotel. Begin 2017 werd ik eigenaar en twee jaar eerder was ik hoteldirecteur. Het is nooit de ambitie geweest om hoteldirecteur te worden. Ondernemen doe ik wel al mijn hele leven. Als tiener startte ik dik tien jaar geleden mijn cateringsbedrijf. Van daaruit werd ik hier chef-kok. De kans om eigenaar te worden heb ik gegrepen. Ik doe het misschien anders dan mijn collega-hoteliers. Ik zit bovenop mijn prijsbepaling, ik doe veel aan kortingsacties en schakel dagelijks met mijn revenue manager hoe we hier het hotel toch nog redelijk vol kunnen krijgen. Toen de eerste golf kwam, heb ik voor mezelf besloten dat ik koste wat kost het hotel zo vol mogelijk wilde hebben. Dat zorgt ervoor dat het pand ‘in gebruik blijft’, en dus onderhouden wordt, en dat de mensen waar ik iedere dag mee werk gemotiveerd en aan het werk blijven. We hebben verschillende gemeenten en instellingen benaderd die huisvesting zochten voor hulpbehoevenden, ten tijde van de eerste golf. Dat pakte goed uit. Ik heb het F&B-concept The Harburger uitgerold en een afhaal- en bezorgsysteem opgezet. De barmannen gingen maaltijden rondbrengen. Met het concept wil ik verder en gesprekken over een vestiging in Groningen waren er voor corona, maar die plannen staan nu helaas in de ijskast.” 

Prijzen 

“Ik zak nu behoorlijk met mijn prijzen. Ik ben me ervan bewust dat ik daarmee zwaar onder de markt zit. Er zijn hoteliers die hun kamer niet onder de 70 euro willen verkopen; dat wil ik uiteraard ook niet en mijn kamer is minimaal 80 euro waard. Ik verkoop mijn kamers nu soms voor 30 euro. Dat is heel weinig, maar beter dan niks. Dat is nu mijn motto. Ik zit al bijna een jaar in de overleefmodus. Ik weet dat ik daarmee de markt verstoor, maar ik heb ook 36 mensen op de loonlijst staan en een hoop oproepkrachten heb ik moeten laten gaan. Zodra de bezettingsgraad weer stijgt, stijgt mijn prijs mee. Het is nu ook bijna niet te doen om een plan voor een aantal maanden neer te leggen. We weten allemaal niet hoe de toekomst eruit gaat zien. Als ik daarover mijn verwachtingen moet uitspreken denk ik dat we het eerste en tweede kwartaal van 2021 eigenlijk af kunnen schrijven. Op de zakelijke markt zal dat nog een aantal jaar duren. Veel bedrijven hebben hun mindset veranderd en kijken digitaal naar de toekomst. Voor H2OTEL verwacht ik in Q3 en Q4 op leisuregebied te herstellen en voor 2021 op een omzet van ongeveer 50 procent van wat we in 2019 draaiden terecht te komen.” 

Switch

“Ik wilde van dit hotel een hotel maken dat op zakelijke events draait. Daar zie ik nu vanaf. Zeker de komende twee jaar gaan wij ons richten op leisure. Buiten de mensen die hier overnachten om aan de infrastructuur van Rotterdam te werken, verwacht ik bijna geen zakelijke gasten. In de zomer hebben we recordomzetten gedraaid door de aanwas aan leisuregasten. Aan de hand daarvan ben ik samen met het team onze storytelling anders in gaan zetten. Dat is een proces wat nog gaande is. De ambitie met H2OTEL is uiteindelijk drie vestigingen. Meer dan drie hotels zou voor dit concept denk ik niet passen. Als je dit concept te groots uitrolt, gaat de charme er vanaf en schiet het een beetje z’n doel voorbij. We willen voor gasten een tweede thuis zijn, dat kan je niet op 100 verschillende locaties neerzetten. Qua locaties hebben we in een periode voor corona gesprekken gehad in Frankfurt, daar reageerde de gemeente positief en hier in Nederland zou een tweede hotel in Rotterdam een optie zijn en denken we ook aan Utrecht... Stedelijke gebieden met veel water. Ook investeerders reageren positief op het concept, maar de coronacrisis maakt alles nu natuurlijk moeilijker. The Harburger is voor mij een nieuw kindje; ik wil het concept nog verder uitkristalliseren, maar het uiteindelijk meer loslaten en in de franchisevorm gieten. Het is misschien een slechte eigenschap, maar ik ben snel verveeld en gelukkig ben ik me daarvan bewust. Ik wil iets ontwikkelen, neerzetten, kristalliseren, de grote lijnen bewaken en door met het volgende. En dat kan alleen met een goed team. Het afgelopen jaar heeft mij dat zeker extra doen beseffen. Ik durf te zeggen dat ik een goede ondernemer ben, maar zonder mijn team ben ik nergens. Samenwerken met je partners en collega’s is van groot belang in normale tijden, maar zeker in tijden van crisis.” 

Naam: Jan Willem Janssen 

Leeftijd: 26 

Hotel: H2OTEL 

Plaats: Rotterdam 

Functie: Directeur/eigenaar 

Aantal kamers: 49 (binnenkort 51) 

Aantal medewerkers: 36 

De foto is gemaakt door Martin Huijzers

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws