Kabel-tv versus schotel

Auteur: redactie
Technologie KHN 2 oktober 2002
Kabel-tv versus schotel

De laatste weken worden we veelvuldig gebeld door leden die de rekening van hun kabelmaatschappij hebben ontvangen. Die rekening zorgt wel voor  enige verbazing: in één schrijnend geval zagen we een stijging van 6000 (!) procent. Hoe is dit mogelijk? Hebben we ineens veel meer kanalen tot onze beschikking? Is de kwaliteit van het aangeboden signaal plotsklaps zo goed dat er nooit meer sprake is van beelduitval of ruis? Of heeft de kabelaar zich misschien vergist? Het antwoord op al die vragen is helaas ‘Nee’.

Wat is er dan wel veranderd? Waaraan zijn de hoge rekeningen te danken? Het probleem is tweeledig. Ten eerste: doordat steeds meer kleine kabelmaatschappijen zijn opgeslokt door de grotere aanbieders van tv-signalen, is een zogenaamde harmonisatie ingezet. De versnippering van de kabelgebieden heeft in het verleden gezorgd voor een ondoorzichtig woud van prijzen en voorwaarden. Op zich is het prettig dat dit door de grote maatschappijen op orde wordt gebracht, maar er is geen einde gekomen aan monopolistisch gedrag: voor de afnemers is er nog geen keuze met betrekking tot de aanbieder van het tv-signaal.

Ten tweede wordt in veel gebieden een ander tarief berekend voor de hotelsector. Waar vroeger in veel delen van Nederland slechts één aansluiting nodig was per hotel, geldt nu een bedrag per kamer. Het voorbeeld van 6000 procent verhoging betreft een hotel dat van 1 aansluiting naar 60 aansluitingen ging. Een hotelkamer zonder tv is voor de meeste gasten niet acceptabel; voor een hotel is de tv allang geen Unique Selling Point meer

Flexibiliteit

Ook andere consumenten worden geconfronteerd met een aanzienlijke kostenstijging. Dit was een reden voor de Consumentenbond om de zaak aanhangig te maken bij de Nederlandse Mededingings Autoriteit. Inmiddels hebben wijzelf ook contact gelegd met de NMA om te zien wat de mogelijkheden zijn voor de hotelsector. We zijn al druk bezig facturen van hotels te verzamelen om, als dat nodig is, goed beslagen ten ijs te kunnen komen. Met een aantal kabelbedrijven is er al contact geweest, en er is contact gelegd met de VECAI, de overkoepelende organisatie van kabelmaatschappijen.

Op dit moment gaan we nog niet zover als de Consumentenbond, die - volgens de landelijke dagbladen - haar leden heeft opgeroepen de rekeningen voor de aansluiting veel te laat te gaan betalen.

Om toch een klein beetje concurrentie op de markt te krijgen, zijn we in contact getreden met een aantal aanbieders van schotelantennes. In het verleden was dat niet echt een financieel aantrekkelijk alternatief, maar nu zijn de terugverdientijden, mede door de gestegen kabelkosten, aanzienlijk korter geworden. Daarnaast biedt een schotelantenne veel meer flexibiliteit qua zenders. U heeft de keuze uit meer dan 400 kanalen, waaruit u er bijvoorbeeld 28 kunt kiezen. Heeft u veel Duitse gasten, dan kunt u de nadruk leggen op de Duitse zenders. Veel Franse gasten? Dan...

We verwachten dat we voor het einde van dit jaar u hierover nader kunnen berichten. Tot die tijd zult u nog afhankelijk blijven van de kabelmaatschappij in uw regio. Indien u een nieuw contract krijgt voorgelegd, kijk dan goed naar de contractduur. We hebben contracten gezien voor tien jaar en dat is ons inziens te lang. Er komt ongetwijfeld binnen niet al te lange tijd meer concurrentie op deze markt en het zou vervelend zijn als u niet zou kunnen overstappen.

Auteur: Hans van der Kooij

HM302002

Overig nieuws