Vakantie- en hotelkamerveilingsites zijn ongekend populair. Zij worden deze zomer ook flink gepromoot. Vrijwel geen reclameblok gaat voorbij zonder een boodschap van Hotelkamerveiling.nl, Prijsvrij.nl, of Vakantieveilingen.nl. Hotelbedrijven houden ook veilingen op de eigen site.
Tijdens de bekendmaking van de Hospitality Benchmark 2010 (van advies- en accountancybedrijf KPMG) werd uitvoerig gesproken over dit opkomende verkoopkanaal in de hotellerie. Uit het onderzoek van KPMG: ‘Het aantal boekingen door rechtstreeks contact met het hotel steeg in 2009 naar 46,2 procent, een toename van 21 procent ten opzichte van 2008.’
In de toelichting werd aangegeven dat hotelkamerveilingsites volgend jaar als aparte distributiecategorie in de benchmark zullen worden meegenomen. Winnaars van een veiling zoeken immers direct contact met het hotel wanneer ze de bon willen verzilveren. Dit vertroebelt deels het beeld, volgens de onderzoekers.
Afslag
De eerste schermutselingen van een hotelveilingsite dateren uit 2006. De Nieuwe Consument BV veilde tot 1 januari 2007 hotelovernachtingen via het internet. Consumenten konden op deze manier tientallen procenten besparen op hun hotelbezoek. Elke dag werden er hotelkamers via de online veiling aangeboden. Elk uur veranderde de prijs. De prijs liep hierbij van hoog naar laag volgens het systeem van veilen naar afslag, dat we kennen uit onder meer de bloemenwereld. De eerste bieder kreeg direct de zekerheid van de betreffende kamer. Momenteel is de Nieuwe Consument 'uit de lucht' en wordt op de website onder meer verwezen naar Hotelkamerveiling.nl.
Sterke groei
Voor Hotelkamerveiling.nl begon het avontuur in 2008. Het initiatief werd opgestart door hotelier Klaas Stekelenburg met zijn twee zoons Matthijs en Jasper. In eerste instantie werd geveild met de leegstaande kamers uit Hotel 't Paviljoen in Rhenen, dat Klaas Stekelenburg al sinds 1983 met zijn vrouw Greetje runt. ‘Er waren eind 2008 tussen de 20 tot 25 hotels aangesloten bij de veilingsite,’ licht zoon Jasper toe. 'De website genereerde in 2009 zo’n 2.500 unieke bezoekers per dag en rond de 5.000 veilingen per maand. In 2010 zijn de statistieken opgelopen tot 25.000 unieke bezoekers per dag en gemiddeld 30.000 afgeronde veilingen per maand. Meer dan 300 hotels, verspreid over Europa, hebben kamers of arrangementen in de aanbieding.’
Deze worden vervolgens per opbod of via een blinde veiling verkocht. Het startbod varieert van 1 euro tot een door het hotel aangegeven minimumbedrag. De hotelhouder bepaalt of de hoogste bieder afhankelijk van de beschikbaarheid een kamer kan boeken. De winnaar van een veiling ontvangt na online betaling via iDeal een digitale waardebon met alle informatie over de gewonnen veiling en tikt 7,50 euro af voor veilingkosten. De waardebon heeft een geldigheidsduur van enkele maanden tot maximaal een aantal jaren. Dit verschilt per hotel.
De cheque is overdraagbaar en daarom geschikt als cadeau. Met een unieke code kan men de bon bij het desbetreffende hotel valideren. Het aanbod varieert van tweedaagse arrangementen, met enkel logies en ontbijt, tot aan achtdaagse arrangementen met logies en ontbijt, inclusief twee dagen een driegangen diner en bijvoorbeeld een wellnessbehandeling.
Niet zelf doen
Een aantal bekende Nederlandse hotelketens heeft zich al aangesloten bij Hotelkamerveiling.nl. Naast Golden Tulip, Best Western, en Amrâth Hotels & Restaurants zijn dat Sandton Hotels en de Eden Hotel Group. Jordi Kuijt, commercieel directeur van de Eden Hotel Group, legt de keuze voor aansluiting bij een veilingsite uit: ‘We werken al jaren samen met Hotelkamerveiling.nl, naar volle tevredenheid. Samen met Sandton waren we een van de eerste ketens die zich aansloten. Het is het nieuwste boekingskanaal in de hotellerie en heeft zeker toekomst. Wij overwegen echter niet om zelf een veilingsysteem op onze eigen websites te implementeren, zoals andere hotelbedrijven (onder meer Apollo Hotels & Resorts, red.) dat wél doen. De kennis en afhandeling ligt volledig bij Hotelkamerveiling.nl en daar ligt het goed.’
Vooraf afrekenen
Kuijt: ‘Het aantal boekingen dat we via de veilingsite binnenkrijgen is, vergeleken met het totaal aantal boekingen van onze Eden City Hotels, marginaal. Het is een mooi kanaal voor erbij. Ik denk niet dat het de reguliere boekingssites zal afromen. Aan de andere kant; de business moet ergens vandaan komen. Het is wel zo dat hotelgasten die via Hotelkamerveiling.nl binnenkomen, aan restricties gebonden zijn. Wil je zekerheid, dan moet je via een andere weg boeken. Zo geldt voor onze groep dat men pas een aantal dagen voor aankomst te horen krijgt welk hotel het wordt. We zorgen uiteraard dat er altijd kamers beschikbaar zijn voor de winnaar van een veiling. Dat bij sommige veilingen kamers voor twee nachten voor twee personen met ontbijt weggaan voor 28 euro? Ik kan niet in detail treden, maar wij hebben vooraf al afgerekend met Hotelkamerveiling.nl. Gaat de kamer weg voor 200 euro, dan is dat leuk voor de veilingsite, gaat deze weg voor 1 euro, dan hebben ze pech.’
Leuk en spannend
Volgens KPMG-onderzoeker Mark Kemper is de populariteit van veilingwebsites iets van de afgelopen anderhalf jaar. Stekelenburg geeft aan dat Hotelkamerveiling.nl het afgelopen halfjaar een enorme groeiontwikkeling heeft doorgemaakt. De populariteit dankt de website volgens Stekelenburg deels aan de crisis. ‘Zowel aan de hotelkant als aan de consumentenkant merken we dat mensen op zoek zijn naar nieuwe manieren om te besparen. We merken ook dat veel bezoekers meedoen aan een veiling omdat ze het leuk en spannend vinden. Telkens een beetje overbieden en dan maar kijken of je wint.’
Meer herhalingsbezoeken
Om het concept ook op de lange termijn tot een succes te maken, mag het systeem volgens Kemper nog wel wat klantvriendelijker worden. Winnaars van een veiling weten namelijk in het ene geval wel waar ze heen zullen gaan, maar nog niet wanneer; in het andere geval staat wel de datum vast, maar de locatie niet. Omdat hoteliers het middel volgens Kemper merendeels inzetten bij overcapaciteit, kan de gast de bon nu nog niet gebruiken wanneer hij dat wil. Maar die overweging is eigenlijk geheel aan de gast.
Stekelenburg: ‘Veel deelnemers aan de veilingen gingen voorheen wel eens een weekeindje naar een hotel... Nu gaan ze veel vaker, omdat ze voordelig uit zijn. Mensen die vaker naar een hotel gaan; dat klinkt toch als toekomstmuziek in de oren?'
HM302010