Soms vragen mensen mij hoe ik zonder horecaopleiding op de plek terecht ben gekomen waar ik nu zit. Ik vertel de geïnteresseerden dan dat ik van huis uit een schrijvende econoom ben en een Bourgondiër van thuis uit. Tegenwoordig voeg ik daaraan toe dat ik positief in het leven sta en overal het goede van inzie.
Daarom wil ik graag met de woorden van Vincent Bijlo spreken, ten tijde van zijn openingswoord op de Horecava in januari: ÂEr is geen crisis. Het is een periode met interessante economische uitdagingen. Waarom, o waarom praten we elkaar dan allemaal hoofdpijn en stress aan door te zeggen dat de seinen op rood staan? We houden elkaar voor de gek: de seinen stonden en staan op groen. Sterker nog, ik denk dat ze altijd ook op groen zullen blijven staan, want we moeten domweg door!
Nu we een kleine twee maanden in het nieuwe jaar zitten, kunnen we het oude jaar eens langs de meetlat leggen. Over Âcrisisjaar 2011 gesprokenÂ
Onlangs maakte Starwood Hotels & Resorts bekend dat het hotelbedrijf de slechte resultaten van het laatste kwartaal van 2011 definitief achter zich heeft gelaten. De bezettingsgraden en kamerprijzen liggen boven het niveau van voor alle misère. En let wel, Starwood is een van de vele internationale hotelbedrijven die de weg naar boven weer heeft gevonden. Het is geen eenzame roepende in de woestijn.
Naast alle gunstige cijfers, merk ik dat er zowel nationaal als internationaal veel nieuwe hotelprojecten in de pijpleiding zitten en dat hotelondernemingen aardig wat mijlpalen bereiken. Mövenpick tilde de teller onlangs naar honderd hotels en Golden Tulip viert dit jaar het vijftigjarig jubileum. Was dat niet haast ondenkbaar geweest toen het bedrijf in 2009 danig gevaar liep? ÂGT is inmiddels weer aan het uitbreiden, onder meer met zeven nieuwe hotels in Polen.
Het is niet alleen de hotellerie waar het goed mee gaat. Het algeheel toerisme en zakelijk verkeer is terug van weggeweest. Zo groeide het internationale toerisme vorig jaar wereldwijd met iets meer dan 4%. Het aantal internationale bezoekers aan Europa steeg met 6%. Nederland ontving in 2011 een recordaantal buitenlandse toeristen (11,4 miljoen), zo becijferde het NBTC onlangs, en voor 2012 wordt bovendien een lichte stijging verwacht. U mag er dus rekening mee gaan houden dat uw hotel dit jaar weer wat voller zit.
Daarom het volgende advies. Zoals we ons dagelijks op onze gasten richten, zo zouden we ook de economie, de berichtgevingen en alle brancheontwikkelingen moeten benaderen.
Keep smiling!
~Frank Lindner, hoofdredacteur Hospitality Management~
Keep smiling
26 februari 2012