KHN: 'Opta moet hotels niet lastigvallen'

12 oktober 2010
KHN: 'Opta moet hotels niet lastigvallen'

Telecom-waakhond Opta heeft een aantal hotels verzocht zich te registreren als provider omdat zij internet aanbieden. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemt de actie ‘opdringerig’ en roept de Opta op hotels niet verder lastig te vallen met de ‘papieren romslomp’.

*Klacht*
Opta geeft aan een onderzoek te zijn gestart naar de vraag of hotels die internet aanbieden onder de Telecommunicatiewet vallen. Deze wet schrijft voor dat alle openbare aanbieder van elektronische communicatie zich moet registreren als aanbieder.
Maar het blijft niet bij een onderzoek. De instantie heeft inmiddels tegenover Webwereld bevestigd dat meer dan tien hotels een brief van Opta hebben ontvangen met het verzoek tot registratie. Aanleiding is een klacht van een anonieme openbare aanbieder.

*Vijftien pagina's met vragen*
“Kennelijk heeft de crisis de telecomsector zo hard geraakt dat Opta op zoek is naar andere bronnen om haar activiteiten te bekostigen”, oordeelt KHN. “In tijden van terugdringen van administratieve lasten wordt van u verlangd dat u maar liefst vijftien pagina's aan vragen invult. Daarnaast wordt u gevraagd de registratiekosten van 250 euro te betalen.”

*Niet openbaar*
Volgens KHN werken hotels, die internet aanbieden, in alle bekende gevallen samen met een telecombedrijf. Hotels zouden dus slechts een doorgeefluik zijn. “Bovendien is het netwerk uitsluitend toegankelijk voor hotelgasten dus het is ook zeker niet openbaar”, aldus de verklaring.

*Scherp in de gaten*
De branchevereniging roept hoteliers die een brief van Opta ontvangen zich te melden bij KHN. “Het aantal meldingen valt tot nu toe mee”, laat woordvoerder Anthony van der Klis van KHN weten aan Webwereld. “Maar we blijven de zaak scherp in de gaten houden.”
Opta erkent dat het nog niet zeker weet of hotels openbare aanbieders zijn, het onderzoek moet dit uitwijzen.


~Frank Lindner~

Overig nieuws