In het vorige week gepresenteerde coalitieakkoord wordt voorgesteld om het lage btw-tarief voor logies af te schaffen. Daarmee stijgt het btw-tarief voor (hotel)overnachtingen van 9 procent naar 21 procent. De partijen zijn van plan hetzelfde te doen voor de btw op culturele diensten en goederen.
Koninklijke Horeca Nederland vindt dit een heel slecht idee. Een verhoging van het btw-tarief zal de sector een nieuwe klap toebrengen die deze niet kan dragen. Daarnaast treft deze maatregel iedereen in de portemonnee en vreest KHN dat hotelbezoek en uitgaan straks alleen nog te betalen is voor rijke mensen.
De hotelsector kan btw-verhoging er niet bij hebben
De hotelsector worstelt nog steeds met herstel van de coronapandemie, waardoor deze zwaar is getroffen. Bovendien hebben hoteliers te maken met flink gestegen arbeidskosten (alleen al tussen eind december 2022 en 1 januari 2024 is het wettelijk minimumloon voor de horeca met ruim 22 procent gestegen), sterk gestegen huur-, inkoop- en energiekosten. De kwetsbare marges staan al onder druk en ondernemers kunnen niet alle kosten doorberekenen aan hun gasten. Verhoging van het btw-tarief op logies gaat voor een groep ondernemers de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Het zal leiden tot bedrijfsbeëindigingen, faillissementen en verminderde werkgelegenheid.
Hotelovernachting straks alleen voor de rijken?
Cijfers van het CBS laten zien dat het grootste deel van de hotelovernachtingen in ons land door particuliere Nederlanders wordt geboekt, die de btw dus niet kunnen verrekenen. Alle Nederlanders worden met deze voorgenomen maatregel dus direct getroffen in hun portemonnee. Het vreemde in de coalitieplannen is dat kampeerterreinen dan weer worden uitgezonderd van de btw-verhoging op logies. Vakantie in eigen land doorbrengen (behalve kamperen) wordt duurder, wat met name voor minder draagkrachtigen een hogere drempel zal opwerpen. En er zijn heel veel Nederlanders die jaarlijks een of meerdere keren een weekendje weg boeken in een hotel of een bed & breakfast. KHN benadrukt dat horecabezoek en logies toegankelijk moeten blijven voor het brede publiek. Het is maatschappelijk gezien onwenselijk dat een hotelovernachting straks alleen haalbaar is voor de rijken.
Grensregio wordt extra hard geraakt
De btw-verhoging op logies heeft niet alleen gevolgen voor de hotellerie en de binnenlandse toerist. De btw-tarieven in omringende landen liggen aanzienlijk lager: in Duitsland 7 procent, België 6 procent en Luxemburg 3 procent. Een btw-verhoging zal dan ook de concurrentiepositie van de Nederlandse hotelsector in het buitenland schaden. Ons land wordt een minder aantrekkelijke vakantiebestemming. Dit zal ook gevolgen hebben voor andere sectoren waar internationale hotelgasten hun geld uitgeven, zoals restaurants en cafés, vervoer, luchtvaart, cultuur, musea, retail en meer. Voor Nederlandse ondernemers in de grensregio is een btw-verhoging extra nadelig: vanwege de lagere prijzen in de ons omringende landen wordt het voor de consument nu helemaal aantrekkelijk om daar naar uit te wijken, dus ook voor een hotelovernachting.
Verschil met niet btw-belaste aanbieders te groot
Het afschaffen van het laag tarief maakt het verschil met feitelijk niet btw-belaste aanbieders te groot. Bijvoorbeeld aanbieders via Airbnb of andere kleine aanbieders die de kleineondernemersregeling (KOR) kunnen toepassen.
Verhoging btw op culturele diensten en goederen raakt uitgaanswereld hard
Het plan om de btw op culturele diensten en goederen van 9 naar 21 procent te verhogen (behalve bioscopen en dagrecreatie) gaat een enorme impact hebben op het uitgaansleven. Want het huidige lage btw-tarief geldt ook voor de entreetickets van clubs, discotheken, evenementen en festivals. De nightlife-sector en de evenementen- en festivalorganisatoren zien op dit moment de bezoekersaantallen en consumpties al teruglopen. Als door de voorgenomen btw-verhoging de entreeprijzen ook nog eens flink omhooggaan, heeft dat desastreuze gevolgen voor het uitgaansleven. Terwijl deze sector bij uitstek een veilige plek creëert voor bezoekers om te ontspannen, elkaar te ontmoeten en te genieten van goede muziek. Dit zijn belangrijke factoren voor het welbevinden van mensen, die te vaak worden onderschat. De voorgenomen maatregel maakt uitgaan en ontmoeting voor een steeds grotere groep mensen onbereikbaar.
Grote gevolgen, weinig opbrengsten
De verhogingen van de btw-tarieven op logies en culturele diensten en goederen gaat dus grote gevolgen hebben, niet alleen voor hoteliers, clubeigenaren en evenementen- en festivalorganisatoren, maar ook voor andere ondernemers én alle Nederlanders. En dat terwijl het maar de vraag is of de maatregelen gaan leiden tot de verwachte belastingopbrengst. Horecaondernemers verwachten namelijk dat gasten niet bereid zullen zijn om plotseling 11 procent meer te betalen voor een hotelovernachting of een entreeticket voor een club of festival. De prijselasticiteit staat nu al dermate onder druk, dat een prijsstijging onvermijdelijk zal leiden tot vraaguitval, hetgeen een fors omzetverlies als gevolg zal hebben. Hierdoor zal de uiteindelijke belastingopbrengst tegenvallen.
KHN-voorzitter Marijke Vuik: “Geld ophalen op een manier die de hotel- en uitgaanssector ernstig onder druk zet en uiteindelijk de consument hard raakt, is onwenselijk en onverstandig. Er is niet voldoende gekeken naar de effecten voor de gastvrijheidssector én het welbevinden van Nederlanders. We doen dan ook een dringend beroep op de coalitiepartijen om het huidige lage btw-tarief op logies en culturele diensten en goederen voor álle aanbieders te behouden.”
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.