Kijk ons nou...

Auteur: Redactie
Toerisme 2 september 2002
Kijk ons nou...

Weet u hoe wij Nederlanders bekeken worden door buitenlanders? Als u de serie Marktanalyses 2001 van Toerisme Recreatie Nederland leest, zult u zich zeker gevleid voelen, want in de ogen van onze buren leven we in een klein doch rijk land, en zijn we vriendelijk en betrouwbaar. De Duitsers roemen ons om onze vernieuwingsdrang; de Engelsen vinden ons aardig omdat we goed Engels spreken; de Belgen zijn jaloers op onze betonloze duinen en stranden.

TRN heeft in de landen waar zij actief is analyses gemaakt om de toeristisch-recreatieve sector een beter inzicht te geven in de mark. Naast economische gegevens treft men hierin ook informatie aan over de omvang en de segmenten van de reismarkt, alsmede een overzicht van de reisindustrie. Verder wordt een profiel gemaakt van de groepen reizigers die Nederland aandoen. Aan het slot van de analyses staat een overzicht van sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen.

In de rapporten staan ook praktische aanbevelingen ten aanzien van zakelijke contacten. We kunnen ons imago nog verbeteren door ons te verdiepen in het fenomeen ’s lands wijs, ‘s lands eer. Wie kennis met betrekking tot andere culturen in praktijk weet te brengen, getuigt van respect voor anderen. Succes zal uw deel zijn. Voor zakelijke bezoekers uit Indonesië bijvoorbeeld, is het hebben en tonen van geduld alleszins een pre. Het gebruik van de linkerhand (onrein!) wordt afgeraden. In Japan is het eerste gesprek altijd een beleefdheidsbezoek, en als een Japanner tegen u zegt ‘Ik zal erover nadenken’, kunt u gevoeglijk ervan uitgaan dat hij nee bedoelt. Amerikanen daarentegen houden van tempo, en geld heeft voor hen de absolute prioriteit. Voor Fransen betekent een schriftelijke bevestiging van een overeenkomst pas het begin van de overeenkomst, en wie in Frankrijk een vergadering bijwoont, zal tevergeefs wachten op een agenda of een rondvraag. Bij de Engelsen val je bijzonder in de smaak als je veelvuldig ‘please’ en ‘thank you’ gebruikt; in de ogen van de Duitsers zijn wij ritselaars. Voor Duitsers moet alles tot in de puntjes verzorgd zijn en voor de volle honderd procent zijn geregeld, maar dat wisten we al.

HM302002

Overig nieuws