Niet alleen voor de gasten, maar ook voor de hotelmedewerkers is een goede ICT-infrastructuur in het hotel van belang. Wifi, tv, telefoon, camera's...Door de kabels wordt veel data 'rondgepompt' en dat moet veilig en goed gebeuren. Sjors Brul, managing director van SBIT, praat ons bij over de ideale situatie en de valkuilen op het gebied van ICT.
DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT
"Wat wij doen is heel breed. In veel gevallen zijn wij verantwoordelijk voor de gehele infrastructuur in het hotel", aldus Brul. Volgens de expert is de inrichting van de ICT behoorlijk veranderd de laatste jaren. "Vroeger was alles gescheiden. Telefoon en tv hadden toen verschillende aansluitingen. Tegenwoordig gaat alles over IP. We leggen een netwerk aan van switches met 24 of 48 poortjes en elke poort krijgt een andere functie. De ene poort is voor de kantoren, de andere voor de camera’s en weer een andere voor telefonie. Die poortjes moeten goed ingesteld worden in verband met de functionaliteit en de beveiliging."
Wifi is essentieel
Wifi wordt binnen het hotel steeds belangrijker; dat staat als een paal boven water. Sjors beaamt dit: "De hotelgasten nemen steeds meer devices mee naar het hotel en dat vraagt om een grote bandbreedte. Door deze ontwikkeling ben ik wel bang dat er hoteliers zijn die hun gasten straks weer laten betalen voor internet. Dat lijkt me niet wenselijk. We installeren overigens steeds vaker in-room wifi. Dit kastje heeft ook aansluitingen voor telefonie, de minibar of - als er nog mensen zijn die het gebruiken - bekabeld internet. Of er nog meer ontwikkelingen zijn die opvallen binnen de hotellerie? Ik zie steeds vaker hotels zonder balie en gasten checken steeds vaker onderweg zelf in via hun device. Het hotel richt zich meer op tevredenheid. Zeg nou zelf, het is toch veel leuker om onder het genot van een espresso of een prosecco aan een tafeltje even bijgepraat te worden over de omgeving van het hotel dan in te moeten checken aan een klassieke balie?"
Leven zonder internet?
De toegenomen activiteit in de cloud zorgt voor meer druk op het beveiligingsaspect. “De recente ontwikkelingen laten zien dat aandacht voor security steeds belangrijker wordt. Je moet je goed bewapenen tegen cyberaanvallen", vertelt Sjors. "Het is belangrijk om een goede firewall te hebben en een plan voor wanneer internet het niet doet. Wat kun je eigenlijk nog als er geen internet is? Neemt een ander apparaat het dan over? Is er een andere lijn of een backup voor de firewall? Anderzijds is werken in de cloud geweldig, want iedereen kan altijd en overal aan de slag. Dat hoort bij deze tijd, waarin je werknemers niet meer hoeft te verplichten om op kantoor aanwezig te zijn. Natuurlijk moet je per functie bepaalde beperkingen instellen. Ik zou een receptioniste thuis geen toegang tot het systeem geven, maar de general manager wel."
De Amerikanen komen
Het zijn niet de Russen, maar de Amerikanen die voor 'gevaar' zorgen, zo blijkt. Sjors: "Kort na 9/11 is de Patriot Act aangenomen, waarmee de Amerikaanse overheid veel rechten en mogelijkheden heeft gekregen. Wanneer je kiest voor hosting in de Verenigde Staten, heb je niet alleen met dat aspect te maken, maar ook met een mogelijk lagere snelheid vanwege de afstand - die we latency noemen - en met bepaalde wetgeving. Je ontkomt hoe dan ook nooit aan de bemoeienis van de VS, want Microsoft is bijvoorbeeld ook een Amerikaans bedrijf. Microsoft Office 365 is een veelgebruikt product, waarbij je voor iets meer dan tien euro per medewerker per maand een all-in-one oplossing hebt. Je kunt gebruik maken van alle functionaliteiten, waaronder meetings via de camera en het delen van informatie buiten de organisatie."
Medewerkers kunnen beter opletten
Veiligheid staat bij SBIT voorop: "We monitoren heel veel zaken op afstand. Daarbij kijken we op het netwerk of alles goed draait en of er zich mogelijk problemen voor gaan doen. Op de laptop van de hotelier staat een ‘agent’, die ook signaleert of er sprake is van virussen of van opslagproblemen. Op die manier ben je problemen voor. Daarnaast zijn er aspecten waar wij de hotelier op wijzen, maar waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn, zoals PCI-compliance (Payment Card Industry Data Security Standard, red.). Dit is doorgaans binnen een PMS-systeem goed geregeld, maar er gaat bij medewerkers van een hotel soms wat mis. Er zijn hotels die nog een fax gebruiken en waar een receptiemedewerker een vel met creditcardgegevens op laat liggen. Of medewerkers die een gast vragen naar creditcardgegevens via een e-mail. E-mail is niet veilig, dus dat is eigenlijk 'not done', wat mij betreft."
Videma en tv-stations
Als 'brede' ICT-leverancier kan een bedrijf als SBIT veel aanbieden. Oók tv. Een product dat in Nederland volgens Sjors te duur is. "In een ideale wereld kun je als hotelier zelf je kanalenpakket samenstellen. Het probleem ligt bij bedrijven als RTL en SBS; zij willen geld zien. Je kunt SBS niet afnemen zonder RTL, wat eigenlijk heel raar is. Feitelijk betaal je ook drie keer voor de zenders. Allereerst voor reclame, want een zender zou eigenlijk gratis moeten zijn juist vanwege die reclame, vervolgens voor de content provider en tot slot ook voor de rechtenorganisaties, zoals Videma. Per maand betaal je als hotelier tussen de zes en elf euro per kamer aan tv-zenders en rechten. Op dit moment is het zo dat Canal Digitaal het goedkoopst is voor hoteliers, gevolgd door de kabelaars. We zijn hard bezig met een alternatief, maar lopen tegen de belanghebbenden aan, die graag de controle houden en geld willen zien."
HM302017