Er gaat geen dag voorbij of er vindt in een hotel wel iets plaats waarvoor audiovisuele middelen nodig zijn; variërend van relatief simpele beeldschermen en audioversterking tot en met discussiesystemen, grootbeeldprojectie en 'spul' voor cameraregistratie. Ontwikkelingen volgen elkaar rap op. Wat kan de hotelier met narrowcasting, Paytv en HDTV? En dan nog de keuze tussen LCD- en plasmaschermen...
Narrowcasting is een fenomeen dat inmiddels veel namen kent: digital signage, retail television, dynamic signage, out-of-home media networks, digital media networks, electronic billboards... Waar hebben we het eigenlijk over? Eenvoudig gezegd over dit: narrowcasting is het verschaffen van al dan niet interactieve multimediale informatie middels digitale schermen die centraal via het internet worden aangestuurd en beheerd. Het is een medium waarmee audiovisuele boodschappen op een aantrekkelijke en interactieve manier kunnen worden gecommuniceerd naar een specifieke doelgroep.
Ook hoteliers gaan langzaam overstag bij deze nieuwe trend om gasten te bereiken. U kunt narrowcasting gebruiken om een eigen programmering voor uw tv-schermen te bepalen als regisseur van uw eigen kanaal. U bepaalt wat er wordt getoond, op welk tijdstip en op welk scherm. U kunt bijvoorbeeld aanbiedingen, evenementen, trends, het weer, het laatste nieuws of speciale hotelgebonden mededelingen vertonen. Kortom, in feite alles waardoor u uw eigen sfeer en imago ten toon kunt spreiden. En u bent in staat om uw informatie binnen een paar uur aan te passen en te synchroniseren voor al uw schermen.
VDA Multimedia is een internationale organisatie die zich de afgelopen twintig jaar heeft gespecialiseerd in interactieve televisieconcepten. In dit kader heeft VDA de Hotel & City Guide ontwikkeld, een interactief magazine op de televisie dat de gast informatie biedt over de faciliteiten van het hotel en over de stad waarin hij zich bevindt. De Hotel & City Guide heeft verschillende rubrieken die de gast zelf met de afstandsbediening kan kiezen. Algemene onderwerpen als musea, toeristische bezienswaardigheden en praktische informatie worden afgewisseld met onderwerpen die geschikt zijn voor sponsors. De Hotel & City Guide is een extra service voor de hotelgasten. De hotelier kan eigen faciliteiten promoten en zijn revenues verhogen. Daarbij neemt het gebruik van het filmaanbod toe door het ontwerp van de pagina’s en door de makkelijk bedienbare interface. Tot slot is er ruimte voor gesponsorde pagina’s. Een hotelier kan op deze manier plaatselijke ondernemingen betrekken bij het hotel.
Plasma of LCD?
Het plasmascherm wordt samen met de liquid crystal display (LCD) beschouwd als de onvermijdelijke opvolger van de kleurentelevisie-met-beeldbuis. Maar ook voor andere toepassingen zoals instore-communicatie en berichtgeving op centrale lokaties worden dergelijke schermen meer en meer gebruikt. Voor veel hoteliers is het een grote kluwen om te ontrafelen. Waar kiest u voor: LCD of plasma?
LCD schermen
Voordelen:
- zeer stabiel, rustig en superstrak beeld
- laag energieverbruik,
- (vrijwel) geen stralingsafgifte
- compacte afmetingen
- goede mogelijkheden voor wandbevestiging, inbouw etc.
Nadelen:
- resolutie, kleurbereik, snelheid en inkijkhoek zijn minder goed
- kleurbeheer lastiger
- beperkingen bij weergave (interpolatie) van afwijkende resoluties
- hogere prijs
Plasmaschermen
Voordelen
- afmeting
- contrast hoge kwaliteit
- grote inkijkhoek vanuit elk gezichtspunt.
- snelle reactietijd
- meer diepte
- meer detail dankzij hoger contrast
Nadelen:
- plat, maar vaak loeizwaar
- kleuren niet altijd natuurgetrouw
- gevoelig voor lichtweerkaatsing
- hoger energieverbruik
- verlies helderheid
- kan inbranden
HDTV
HDTV staat voor High-Definition TeleVision; het is een televisietechniek met een betere kwaliteit dan het huidige analoge PAL, NTSC of SECAM systeem. Maar wat is HDTV ? Kortweg uitgelegd: normale tv-uitzendingen hebben een resolutie van 720x576 beeldlijnen, en een gecomprimeerde kleurenopslag (kleur op halve resolutie). HDTV heeft een totale maximale resolutie van maar liefst 1920x1080 beeldlijnen met een hogere kleursampling (4:2:2 vs 4:2:0). Dit betekent voor de kijker veel meer detail en kleuren die 'van het scherm af spatten'.
In 2004 zijn de eerste succesvolle HDTV-uitzendingen in europa begonnen. Vanaf 1 januari 2004 zijn, vanuit België, de eerste commerciële proefuitzendingen in HDTV-kwaliteit gestart. HDTV staat daarmee nog redelijk in de kinderschoenen. Europa heeft wel wat historie met HDTV: in 1986 flopte HD-MAC (een digitale HDTV-variant zonder compressie). Deze MAC-toestellen hebben in Nederland zo rond 1995 daadwerkelijk in de winkels gestaan, maar waren geen succes. Later ontwikkelden Philips, Grundig, Nokia, Thomson, Sony en Samsung 'PalPlus', zodat het mogelijk werd de 576 PAL-beeldlijnen te gebruiken op een breedbeeld (16:9) televisie ('Gewoon' PAL op breedbeeld heeft 430 beeldlijnen).
Voordeel
Het belangrijkste voordeel van HDTV is het grotere aantal beeldlijnen, wat een aanmerkelijk scherper beeld mogelijk maakt. Dat is vooral duidelijk te zien op de steeds groter geworden televisies. Een tv met het HD ready-logo voldoet minimaal aan de laagste HDTV-specificaties. In het kort houdt dit in: minimaal 720 beeldlijnen, digitale ingang, in de praktijk een HDMI- of DVI-ingang en de tv ondersteunt de kopieerbeveiliging HDCP.
Ter vergelijking: de huidige Europese TV standaard PAL heeft 576 beeldlijnen geïnterlinieerd in een beeldverhouding van 4:3 of 16:9. HDTV daarentegen heeft 720 (progressief) of 1080 (geïnterlinieerd) beeldlijnen en heeft een beeldverhouding van 16:9. Niet alleen de resolutie is groter, ook de kleurruimte is groter.
Maar waarom zou HDTV nu wel aanslaan terwijl het een aantal jaren geleden nog flopte? Ten eerste omdat er steeds meer weergevers op de markt komen die met HDTV-signalen overweg kunnen. Plasmaschermen, LCD-tv’s en een aantal normale CRT-tv’s uit het duurdere segment zijn geschikt voor weergave van HDTV-signalen. De huidige tv-signalen bieden gewoon niet genoeg kwaliteit om dergelijke apparaten uit de verf te laten komen, wat de vraag naar een beter alternatief stimuleert. Een ander voordeel dat HDTV op dit moment heeft, is dat er al heel veel tv-producties in HD-kwaliteit worden gemaakt. Bijvoorbeeld de Olympische Spelen, het EK en WK voetbal, of concerten en shows zoals de TMF Awards.
Pay-tv
Pay-tv is een business die de laatste tien jaar steeds complexer, duurder en daarmee dus minder rendabel is geworden. Bij Pay-tv denkt men voornamelijk aan het verhuren van films aan gasten, maar tegenwoordig verlangt de gast veel meer functies, zoals internet en informatie over evenementen. Met een modern Pay-tv systeem beschikt uw hotel over een compleet communicatie en service systeem. De basisconfiguratie bevat meestal mogelijkheden als: (welkomst)boodschappen voor de gast, hotelinformatie, centrale programmering van de televisies, een koppeling met de frontoffice software en bijvoorbeeld een WakeUp-functie.
In elk hotel treft de bezoeker een tv aan, maar groot is de teleurstelling als blijkt dat de meeste tv-kanalen 'lokaal' zijn. Buitenlandse gasten zitten doorgaans niet te wachten op Nederlandse politiek of Nederlands amusement. Om ook die gasten tegemoet te komen, kwam Smoovie BV met een geheel nieuw concept op de markt: Smoovie TVPlus. SmoovieTVPlus is de prijswinnende Pay TV-oplossing voor de internationale hotelbranche. Middels Smoovie is het mogelijk om prepaid het gratis TV-pakket uit te breiden met Pay TV-kanalen. Dennis Kellner, algemeen directeur: 'Er zijn ruim 1400 tv-zenders via satelliet te ontvangen. Dat is een giga-aanbod. Daarom hebben we een flexibel concept bedacht. Wij gebruiken een kleine Smoovie-afstandsbediening die de gasten vooraf kunnen betalen bij de receptie van het hotel, of kunnen halen uit een verkoopautomaat. Gasten kunnen dan gratis het standaardpakket bekijken en met de Smoovie nog eens tien tot twintig diverse zenders extra ontvangen. Dit kunnen filmkanalen zijn, maar ook de betere internationale sport- en nieuwszenders. Het hotel kan het zenderaanbod zelf bepalen. De gast krijgt op deze wijze een extra service geboden en met SmoovieTVPlus kan voor elk hotel een specifiek zenderaanbod worden samengesteld. Een hotel met relatief veel japanse gasten kan besluiten om de Japanse zender JSTV aan te bieden; dat is een service waar veel Japanse gasten graag voor willen betalen. Normaal gesproken betaalt de gast voor pay-tv 12 tot 15 euro voor een film. Met SmoovieTVPlus bepaalt het hotel zelf de prijs. Maar gemiddeld betaalt de gast tussen de 8 en 9 euro. Hiervoor krijgt de gast 24uur toegang tot het gehele zenderpakket. Voor de gasten die langer in het hotel verblijven biedt SmoovieTV een vierdagen- en een zevendagenvariant. Dat kost de gast gemiddeld 14,50 en 19,50.'
Voor de hotelier is het een afweging waard. Bij de traditionele pay-tv-systemen zijn dure investeringen nodig die gepaard gaan met lange contracten. Vooral voor het Smooviesysteem zijn dergelijke investeringen niet nodig. Een geschikte televisie en eventueel een satellietstation is voldoende. En lange contracten kent SmoovieTV al helemaal niet. Met de verkoop van de Smoovies zal de hotelier tenminste de gemaakte kosten willen terugverdienen en het liefst nog iets meer. Volgens Kellner is pay-tv geen enorme vetpot voor de hotelier: 'Je zult er nooit rijk van worden, maar het helpt wel.'
Andre Mijderwijk van Quadriga Benelux is eveneens van mening dat de term traditonele pay-tv de lading allang niet meer dekt. Volgens hem is stilstaan achteruitgaan en doen hoteliers er verstandig aan om meer richting de multimediaoplossingen te gaan: 'Wanneer je bereid bent om te investeren, haal je er beslist meer uit. Een hotelier die zich beter presenteert, genereert meer interesse van de gasten. En dat leidt tot meer inkomsten.'
HM302006