Max Kohnstamm (marketing specialist bij SRM) heeft bij de Reclame Code Commissie (RCC) heeft een klacht ingediend tegen Booking.com. Kohnstamm stelt dat dagelijks miljoenen consumenten in de wereld door
Booking.com worden misleid. De klacht zal op donderdag 10 april door de RCC worden behandeld. Wij houden u uiteraard op de hoogte wanneer de uitspraak bekend is. De vraag is natuurlijk: waarop baseert Kohnstamm deze klacht?
*Hieronder treft u zijn verhaal*
''Op de website van Booking.com wordt voortdurend de illusie gecreëerd dat het aanbod van hotelkamers in bepaalde hotels (zeer) schaars is of althans het aanbod van een kamer tegen een specifieke prijs (zeer) schaars is'', aldus Kohnstamm. Teksten als nog slechts twee kamers beschikbaar voor deze speciale prijs' verschijnen zeer regelmatig op het scherm van de zoekende consument.
*Bewering onjuist*
Booking.com kan dat volgens Kohnstamm helemaal niet beweren, aangezien niet zij, maar de aangesloten hotels bepalen hoeveel kamers er op een specifiek moment via de website van Booking.com worden aangeboden. De hotels betalen een forse marge aan Booking.com en zullen dus liever hun kamers (ook) direct via hun eigen verkoopkanalen verkopen. Mochten de verkopen via de eigen kanalen tegenvallen, dan kunnen zij alsnog besluiten om in een specifieke periode - meer kamers via de website van Booking.com aan te bieden, stelt Kohnstamm. ''Dit doen zij via een automatiseringssysteem van Booking.com, zonder dat Booking.com hiervoor zelf handelingen verricht'', zo legt Kohnstamm uit.
*In strijd met de wet*
Het lijkt Kohnstamm een logische zaak, want met 425.000 aangesloten hotels kan Booking.com haast onmogelijk het voorraadbeheer van al deze hotels in de wereld bijhouden. Booking.com claimt echter dat zij exact weet hoeveel kamers er nog beschikbaar zijn en misleidt daarbij mogelijk de consument omtrent de beschikbaarheid. ''Dit is in strijd met artikel 8.2 b van de Nederlandse reclame code en in strijd met Artikel 6.196 b van de Wet misleidende en vergelijkende reclame'', vertelt Kohnstamm. ''Er is overigens nog veel meer misleidende informatie op de website'', zo stelt Kohnstamm.
~Thijs Jacobs~
Klacht tegen Booking.com
25 maart 2014