Het hotelmerk Golden Tulip heeft sinds vrijdagavond half negen nagenoeg zeker een nieuwe eigenaar in de vorm van de Starwood Capital Group. Golden Tulip-roerganger Hans Kennedie maakte bekend uit de leiding te stappen. Het nieuws kwam in een gezamenlijk persbericht van Starwood, GT en de curatoren. De bindende overeenkomst is nog onderworpen aan bepaalde formaliteiten. Maar wanneer deze zijn afgerond zal dat resulteren in een volledige afsluiting van de transactie op 27 juli aanstaande.
Het Britse Starwood, het investeringsvehikel van Starwood Hotels & Resorts, noemde de overname van het hotelmerk Golden Tulip een aanwinst. Desmond Taljaard, coo van Starwood Capital over het besluit: "Onze uitgebreide ervaring in de hotelsector maakt ons de ideale partner om te investeren en te groeien met Golden Tulip". Financiële details zijn verder niet gemeld. Starwood krijgt ook de merknamen Golden Tulip en Tulip Inn in handen.
Hans Kennedie vertrekt dan wel uit het bestuur, zijn rol bij Golden Tulip is nog niet helemaal uitgespeeld. Hij blijft in een adviserende fuctie betrokken bij de International Franchise Development. "Ik verwacht een belangrijke steun te worden voor de franchise-activiteiten van het Starwood Capital Hospitality team", lichtte Kennedie toe.
Zeer recentelijk nog lieten de Nederlandse franchisers van Golden Tulip middels massaal weten tegen Starwood als nieuwe eigenaar te zijn. Vrijdagavond liet de prominente Golden Tulip-franchiser Harry Westers weten teleurgesteld te zijn. Eerder waren de franchisenemers nog voornemens om mogelijk een vetorecht in werking te stellen. Tot het moment dat de transactie afgerond moet zijn op 27 juli houden de franchisenemers zich nu voor om radiostilte in acht te nemen.
De curatoren Marie Jose Cools en Rincke Dulack verklaren tevreden te zijn over de uitkomst van de aanbestedingsprocedure. Zeker met het oog op de zakelijke voortgang als de schuldeisers in de boedel. De begeleiders van het faillissement zijn bovendien overtuigd dat het profiel van de koper zal zorgen voor een langdurige inzet voor de Golden Tulip-merken en de aangesloten franchisehoteliers.
Golden Tulip begon in 1962 als een samenwerkingsverband tussen zes hotels, waaronder het Krasnapolsky in Amsterdam. De organisatie groeide uit tot een van de grootste hotelketens van Nederland. Nadat Golden Tulip in 1975 deels in handen was gekomen van luchtvaartmaatschappij KLM, breidde het bedrijf wereldwijd uit door middel van franchise-overeenkomsten, ook in ons land.
Hotel Krasnapolsky kocht in 1998 de gehele Golden-Tulip-keten op, maar werd amper twee jaar daarna zelf overgenomen door het Spaanse NH Hoteles. In 2002 verkocht dat bedrijf Golden Tulip aan het management, waarna Kennedie de leiding kreeg. Onder zijn bewind zocht het bedrijf uitbreiding in opkomende markten.
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/kogel-door-kerk-starwood-koopt-kennedie-uit-bestuur/
:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl,%20de%20gratis%20nieuwsdienst%20van%20Hospitality%20Management.nl.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl
Kogel door kerk: Starwood koopt, Kennedie uit bestuur
4 juli 2009