Kruisbestuiving tussen gastronomie en kleine brouwerij

Auteur: Redactie
Food F&B 19 mei 2011
Kruisbestuiving tussen gastronomie en kleine brouwerij

De hotelgast is op zoek naar uniciteit en authenticiteit. Streekproducten en eigengebrouwen bieren laten die wensen in vervulling gaan. De boer op dus, naar de brouwer, en zet uw gast iets speciaals voor. De gast wil niet langer gieten maar genieten.

Het Klein Brouwerij Collectief (KBC) is een samenwerkingsverband tussen zestig kleine Nederlandse brouwerijen. ‘Er zijn leden die hard aan de weg timmeren. Sommigen staan op het punt om nationaal en internationaal door te groeien. We hebben een interessant bieraanbod: het gaat dezelfde kant op als de craft brewers in Amerika’, vertelt Jan-Willem Fukkink, bestuurslid promotie van het KBC.
‘Wij zijn bezig met een culinaire combinatie van bier en gerechten. Niet alleen door te koken met bier, maar op eenzelfde manier als je wijn drinkt. Bier is er niet alleen voor de dorst, maar ook voor naast het eten. Wij zijn op zoek naar smaakverbindingen. Bepaalde bieren zijn zeer geschikt om te combineren met kazen. Het KBC probeert de consument te interesseren om ook eens een proeverij met vrienden thuis te organiseren. In onze folder staan bier-kaascombinaties. Een folder over bieren en desserts is in de maak. Na kaas konden we gaan combineren met vlees of vis, maar kozen we voor desserts omdat het zo verrassend is. Een paar smaakfanaten uit het bestuursteam zijn bezig met de combinatie van 50 bieren met 80 desserts. We zoeken plusplus-combinaties waardoor bier én gerecht mooier worden.’

Niet gieten maar genieten

Vanaf mei 2012 staat een kruisbestuiving tussen bier en gastronomie op het programma. Fukkink: ‘Elk lid neemt met één of meer restaurants uit de regio contact op, zodat een “culi-link” ontstaat tussen bier en gastronomie, bijvoorbeeld “bieramuses” of “bierdiners”. Dat vergt nog wat zendingswerk, want niet alle chefs koken met bier. Toch gaan steeds meer eetcafés en Michelin-chefs met bier aan de gang.’

Fukkink werd onlangs benaderd door een hotelier uit Noordwijk om met zijn “Leidsch Bier” langs te komen. ‘Ik zat met mijn blond bier en IPA bij de F&B-manager en chef-kok aan tafel en heb ze vooral laten proeven. Dat werkt honderd keer beter dan welk verhaal ook.’ Deze werkwijze raadt hij andere brouwers en hoteliers aan. ‘Nodig gewoon eens een aantal brouwers uit om hun bier te presenteren en er samen over te filosoferen. Je kunt ook nadenken over de presentatie van bier. Dat kan in een traditionele grote pul, maar zelf presenteer ik het vaak in een wijn- of champagneglas. Niet gieten maar genieten.’

Leidsch bier: eigen koers varen

Zo bestaat ook het idee dat vrouwen traditioneel niet van bier houden. Dat idee is ontstaan door reclames van grote brouwerijen waarin vrouwen een bijrol spelen. Melissa Call, schrijfster van bierboeken, hield een lezing over bierpromotie voor vrouwen. Die moet net als het bier unisex zijn. Zoete “vrouwelijke” biertjes vallen vaak niet in de smaak bij de vrouw die van droge witte of rode wijn houdt. Fukkink: ‘Ik heb ervan geleerd dat je niet met een braaf biertje hoeft te beginnen, maar best iets extreems mag inschenken voor een vrouw. Als kleine bierbrouwer moet je je bewust zijn van een eigen koers. Ik kijk naar de grote brouwers en doe het dan bewust anders. Het verschil met de groten is dat het voor ons een ambachtelijk proces is. Je moet zorgen dat je gistmanagement goed is: deze 1-cellige diertjes zijn eigenlijk je belangrijkste werknemers.’
www.leidschbier.nl

Jopen: historische Haarlemse recepten

‘Jopen is uniek door de historische Haarlemse recepten waarmee we bier brouwen’, vertelt Michel Ordeman. ‘Wij gebruiken andere ingrediënten dan Belgische bieren. Bijvoorbeeld gruit, een Middeleeuws kruidenmengsel, in plaats van hop, voor het gruitbier Koyt, of Jopen Hoppen, met dubbele hopgave en de Jopen Extra Stout, het enige Nederlandse stouttype van 5 à 6%.’ Ook de nieuwe bieren van Jopen zijn uniek. Ordeman denkt dat er vooral in Engeland en Amerika interesse is voor de zogeheten “craft en local beers”. ‘Dat is interessant voor de hotelier. Hij krijgt immers vaak mensen uit het buitenland in zijn hotel en kan inspelen op de behoefte met een regionaal product.’

Jopen heeft contact met 500 horecaklanten. De hotels die bier van Jopen afnemen, komen voornamelijk uit de regio Haarlem, Zandvoort en Amsterdam. Ordeman merkt dat veel ketenhotels kampen met beperkingen van bovenaf. ‘De F&B-manager voelt zich beperkt om er een speciaalbier bij te nemen. In een gesprek met het ketenmanagement blijkt vaak dat er meer ruimte is. Natuurlijk kun je naast bier van een grote brouwer geen ander pilsmerk verkopen, maar kleine brouwerijen bijten niet. Zij presenteren meer uitgesproken en creatievere producten en hebben veel binding met de regio. Wij staan bijvoorbeeld op het festival de Stripdagen met een bier dat door een striptekenaar is gebrouwen. Hoteliers hebben extra gasten dankzij het festival en zijn ook geïnteresseerd in dat bier.’ Ordeman ziet een positieve toekomst: ‘Er is een groeimarkt, mensen willen een kleiner volume met meer smaak.’
www.jopen.nl

Graaf van Heumen: glazen brouwinstallatie

‘Wij verkopen geen bier maar beleving’, zegt Constant Keinemans van brouwerij Graaf van Heumen. ‘De entourage maakt het uniek. Wij zijn de eerste brouwer in Europa die een installatie hebben van glas.’ Waar gasten in andere brouwerijen snel langs de gesloten installaties lopen, blijven ze bij Graaf van Heumen staan omdat het hele proces is te zien. Keinemans: ‘De bieren zijn niet heel simpel maar ook niet heel moeilijk te drinken. Onze tripel drinkt lekker weg – na één flesje heb je niet het effect van: “Poehee, ik zit vol.” Bij de meibock proef je de lente. Ons bier is geen eenheidsworst. Het combineert zelfs beter met food dan wijn door het uiteenlopende smakenpalet.’

Keinemans organiseert proeverijen met eten en bier om (potentiële) klanten te overtuigen. Er is samenwerking met twee hotels in de buurt die een arrangement aanbieden met fietstocht en diner bij de brouwerij. Ook Keinemans is erg positief over de toekomst: ‘De speciaalbiermarkt groeit terwijl we een krimpende biermarkt hebben. Mensen zijn steeds meer bereid om speciaalbier te proeven.’
www.graafvanheumen.nl

Burg Bier Brouwerij: liefde voor het product overbrengen

Het café, de slijterij en de brouwerij van Jan van Wilgenburg zijn ontstaan uit hobby. Jaarlijks krijgt hij zo’n 2.000 bezoekers, die na een rondleiding met drie biertjes op een plankje neerstrijken in zijn kroeg om te proeven. Het merendeel van zijn eigen gebrouwen bieren verkoopt hij in eigen kroeg, maar ook aan restaurants, winkels met streekproducten en hotels. ‘Laatst was ik nog bij Apollo hotel De Beyaerd in Hulshorst, waar men voornamelijk seizoensbieren verkoopt. Regardz Heerlickheijd in Ermelo en een hotel in Putten schenken af en toe ook mijn bier.’

Al het bier dat Van Wilgenburg brouwt is bovengistend. Hij brouwt Veluws blond, een Keuls type van 5 à 5,5%, een bruine dubbel, tripel en “een gulle” van 9,5%, een biertje om rustig te drinken. En seizoensbieren zoals de herfst-, winter- en springbock, een weizen. ‘Onlangs was ik uitgenodigd bij de kookstudio van Vincent van Essen in Bussum. Een groep mannen, die vaak biertjes bij mij drinkt, maakte een driegangendiner op basis van mijn bier, met vooraf gerookte zalm met garnalen in bierbeslag, asperges met Hollandaisesaus van bier en een dessert met bierijs. Dat kan prima. Met een fruitboer uit de buurt heb ik kersenbier gemaakt. Niet zoet maar wel met kersensmaak, heel geschikt voor desserts.’
www.burgbieren.nl

Doe inspiratie op bij een brouwer uit de buurt, vraag naar productideeën en beleef hoe gepassioneerd brouwers met hun ambacht bezig zijn. U zult merken hoe dicht ze bij hun klant staan. Of, zoals Jan van Wilgenburg zegt: ‘Als je op vakantie in de zon een biertje drinkt, smaakt hij thuis niet zo lekker. Wij willen “de sfeer” aan de mensen overbrengen. Dat is voor de hotellier ook belangrijk.’
HM302011

Overig nieuws