In deze tijd van mondialisering en uniformering wordt het de hôteliers steeds moeilijker gemaakt zich te onderscheiden van anderen. Bijzondere arrangementen bieden - als vanouds - een oplossing. Als die beproefde marketingstrategie gecombineerd wordt met kunst, ligt het succes beschaafd voor het grijpen. De Pulitzer Motivaction Opera Brunches en High Tea-arrangementen van Hotel Pulitzer te Amsterdam zijn meesterwerkjes.
Teneinde verzekerd te zijn van overheidssteun moeten de publieke omroepen 36,5% van hun zendtijd besteden aan programma’s over kunst en cultuur. Deze verplichting ligt niet lekker bij de omroepbazen van Nederland 1, 2 en 3. Zij wringen zich in vreemde bochten: consumentenprogramma’s als ‘Ook dat nog’ worden als kunst betiteld; de meest platvloerse Amerikaanse comedyseries gelden voor hen als cultuur. Dat kunst een ongewenst kindje is, blijkt uit de ironische titel die de Tros haar verplichte kunstprogramma gaf: ‘Kunst, omdat het moet.’
Voor hotels werkt het precies andersom: kunst is een publiekstrekker. Hotel Pulitzer heeft dit uitgangspunt hoog in het vaandel gezet. De 25 grachtenpanden waaruit het hotel bestaat hangen tot de nok toe vol met de originele werken van schilders als Eugène Brands, Lucebert en Lei Molin. Tevens organiseert het Pulitzer in samenwerking met de AVRO al twintig jaar het fameuze Prinsengrachtconcert; dat is voor cultuurcritici het schoolvoorbeeld van laagdrempelige kunstoverdracht.
Traditie
Ruim vijf jaar geleden voerde de toenmalige hotelmanager de artistieke activiteiten van het hotel op tot ongekende hoogten. Als fervent operaliefhebber vroeg hij Hans Nieuwenhuis, directeur van Opera Studio Nederland, hem te helpen een aantrekkelijk arrangement samen te stellen waarin cultuur en gastronomie hand in hand gaan.
Inmiddels behoren de Pulitzer Motivaction Opera Brunches en High Tea-arrangementen tot de tradities van het huis. Op zeven zondagen - tussen oktober en april - vormt de Art Deco Tuinzaal van het vijfsterrenhotel het decor voor een sopraan, alt of tenor die onder begeleiding van pianist Hans Schellevis zijn of haar operadebuut maakt. Voorafgaand aan de voorstelling kan het publiek genieten van een brunch. Degenen die een high-tea na afloop prefereren worden natuurlijk ook op hun wenken bediend.
Public relations manager Marieke van der Linden: ‘Het podium in de Tuinzaal is voor opera-artiesten een ideale plek om hun carrière te starten. Het talent van de zangers en zangeressen van Opera Studio Nederland is groot, en met deze concerten onderscheiden wij ons beslist van andere hotels. Veel hotels in Amsterdam bieden een uitgebreide brunch en een smakelijke hightea, maar ons operaconcert is uniek.’
Cultuurhistorisch kader
De opera’s lokken mensen van allerlei pluimage: Amsterdammers die gewoon een gezellige zondagmiddag willen; operaliefhebbers die al in augustus bellen; buitenlandse hotelgasten; studenten die sparen voor een kaartje... Het hotel kan ieder concert zo’n honderd gasten ontvangen. Hans Nieuwenhuis leidt elke aria kort in. Door ze in een cultuurhistorisch kader te plaatsen en ze vervolgens te vertalen naar de huidige tijd krijgen de stukken actualiteitswaarde.
Betekent dit dat Hotel Pulitzer de roeping voelt de maatschappij cultureel te verheffen? ‘Niet direct,’ lacht Van der Linden. ‘Voor onze partner Motivaction was het echter wel belangrijk dat de wijze van presenteren stimulerend en leerzaam zou zijn. Als marktonderzoeksbureau richt Motivaction zich immers op de maatschappij. Wij willen mensen bovenal een aangename middag bezorgen.’
HM302002