Tegenwoordig vertrouwen automobilisten steeds vaker op elektrische voertuigen (EV’s). Hierdoor wordt de beschikbaarheid van laadpalen steeds belangrijker – ook bij hotels. Automobilisten verwachten namelijk dat ze op hun eindbestemming of bij een tussenstop de mogelijkheid hebben om hun EV op te laden.
Dit is geen nieuw fenomeen: in de tijd dat paarden en koetsen ons (duurzame) vervoermiddel waren, stopten mensen ook bij een herberg om hun paarden te voeren en laten rusten, om daarna hun reis te vervolgen met een energiek paard. Op hun beurt hebben EV’s een grote impact op de hotelsector.
Toekomst van duurzaam transport
De prioriteit van hoteliers ligt bij het zo goed mogelijk voorzien in de behoeften van de hotelgasten. Naast algemene verwachtingen, zoals een schone kamer en vriendelijk personeel, zijn andere eisen bijvoorbeeld Wifi en goed eten. Tegenwoordig zijn er veel nieuwe diensten en extra’s bijgekomen die de ervaring van een hotelgast beïnvloeden. Een belangrijke nieuwe behoefte is de beschikbaarheid van laadpalen. Uit de klimaatplannen van de Nederlandse regering is gebleken dat de verkoop van benzine- en dieselvoertuigen tegen 2035 uitgebannen wordt. Dit bevestigt nogmaals het belang van de aanwezigheid van voldoende laadpalen. Dit is dan ook hét teken voor hotels om nu te investeren in een laadinfrastructuur, als ze dat nog niet gedaan hebben.
Verdere uitbreiding van de laadinfrastructuur
Om het aantal aanwezige EV’s in Nederland te kunnen voorzien van laadpalen, is het noodzakelijk om de laadinfrastructuur uit te breiden. Momenteel zijn er in Nederland ongeveer 80.000 publieke laadpalen en tegen 2030 moet dit aantal verhoogd zijn naar 1,7 miljoen laadpalen, vindt de Nederlandse overheid. Een aardig verschil dus, en om deze doelstelling te behalen is het noodzakelijk om naast de investering in publieke laadpalen, ook te investeren in laadpalen bij bestemmingen, zoals parkeerplaatsen van hotels.
Investeren in EV-laadfaciliteiten
Cecilia Routledge (zie foto onder), CTEK's Global Head of E-Mobility, legt uit: "De beschikbaarheid van laadpunten zal ook steeds vaker een rol spelen bij de hotelkeuze van klanten. Niet alleen voor overnachtingen, maar ook bij de keuze van een locatie voor evenementen, bruiloften, conferenties en zakelijke bijeenkomsten. Sommige hotelboekingssites beginnen nu zelfs het opladen van elektrische voertuigen als zoekfilter op te nemen. Sterker nog, er zijn websites die alleen nog maar hotels laten zien die laadpalen aanbieden. Bij de gemiddelde eisen van hotelbezoekers horen bijvoorbeeld Wi-Fi, een comfortabel bed, en airconditioning. Maar in de afgelopen tijd is het duidelijk geworden dat vaak een laadpaal ook onmisbaar is geworden. Dit maakt de installatie van laadpalen een interessante zakelijke investering, die ervoor zorgt dat alle gasten en klanten weer kunnen vertrekken met een opgeladen auto. Daarnaast zal het voorzien in EV-laadfaciliteiten hoteliers ook helpen om hun duurzaamheidsdoelstellingen te halen en zo een schonere, groenere toekomst voor ons allemaal te ondersteunen.“
Welke type laadpaal past het beste bij een hotel?
Routledge geeft aan dat voor bestemmingsladers waar bestuurders een aantal uur of ’s nachts geparkeerd staan, dure DC-snelladers (gelijkstroom) zelden nodig zijn. Over het algemeen zijn AC-laders (wisselstroom) die met verschillende snelheden opladen meer dan voldoende. CTEK zet zich in om hoteliers te ondersteunen door de juiste EV-laders te leveren.
Voor hoteliers die op zoek zijn naar een kosteneffectieve manier om een EV-laadnetwerk te installeren of uit te breiden, zijn er ook laders met een dubbele laadmogelijkheid, zoals de CHARGESTORM® CONNECTED 2 (CC2) -lader van CTEK. Hiermee kunnen twee voertuigen tegelijkertijd inpluggen en opladen waardoor er minder fysieke laadpalen nodig zijn, wat weer kostenbesparend is. Deze laders kunnen aan de muur of aan een paal worden bevestigd. De CC2 heeft bovendien dynamische load-balancing-technologie: de hub waar alle laders op aangesloten zijn, monitort de volledige energieafname van alle ladende voertuigen en het bijhorende bedrijfspand. De laadsnelheid wordt vervolgens aanpast aan het totale verbruik om het elektriciteitsnet niet te overbelasten. Daarnaast biedt CTEK ook een 'back to back'-oplossing met vier aansluitingen, waarbij twee laders met twee aansluitingen op één paal kunnen worden geplaatst.
Meer weten? Kijk op de CTEK-website voor meer informatie.