Hotelbedrijven die in het luxesegment opereren, weten niet goed wie hun doelgroep is. Tenminste, dat wordt geconcludeerd door het American Affluence Research Center. De onderzochte hotelmerken
Four Seasons en Ritz Carlton hebben werk aan de winkel. Slechts weinigen van de 10 procent meest rijke reizigers zegt deze merken te kennen of is wel eens in een van de hotels geweest.
*Ander soort miljonairs*
Volgens de onderzoekers gaat het bij de luxehotellerie mis, omdat er een oud denkbeeld over rijke hotelgasten heerst. Tegenwoordig is van de 10 procent rijkste reizigers verreweg het merendeel (80 procent) een selfmade miljonair. Zij hebben weinig tot niets gemeen ten opzichte van rijken met 'oud geld' en beroemdheden.
*Te hoog gemikt*
Er zijn twee grote euvels. Dat de nieuwe rijken een bepaald luxehotel nog niet uit eigen ervaring heeft beleefd, en er niet over hoort onder gelijkgestemden. En hotelmerken adverteren zich op een dusdanig hoog niveau, zodat nieuwe miljonairs dat ervaren als 'ze mikken op mensen die nog rijker zijn dan ik'.
Dat laatste komt wel overeen met nog een conclusie uit het onderzoek. Bij de 1 procent meest rijke hotelreizigers zijn de merken Four Seasons en Ritz-Carlton zeer bekend.
~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Lesje voor luxe hotels: grip op rijke gast
4 november 2013