Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er de afgelopen periode is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.
“Voor het eerst in langere tijd zijn er niet zoveel ontwikkelingen”, vertelt Bart. “We zijn gelukkig wel weer ‘onderweg’, we draaien weer, maar het is niet genoeg qua omzet om überhaupt quitte te draaien. Je ziet dat iedereen druk is om te overleven en om gasten binnen te halen. Dat gaat eerlijk gezegd heel goed, ook qua bezetting, maar je mag bijna geen gasten van buiten ontvangen. Dat maakt het ondernemen lastig, net als het wegvallen van de zakelijke markt. Zakelijk vergaderen is er niet meer, terwijl die doelgroep per gast substantieel meer oplevert dan een leisuregast. Zakelijke gasten ontbijten in je hotel, vergaderen, lunchen, vergaderen weer, sluiten de dag af met een borrel, gevolgd door een diner en vaak ook een overnachting. De leisuregast ontbijt en overnacht, maar overdag pakken ze de fiets en zie je ze niet meer. Als je geluk hebt, blijven ze wel bij je eten. Het is wel goed dat dit nu vaker gebeurt dan voorheen, gezien de situatie en de restricties bij restaurants.”
Het is wachten op meer faillissementen
De leisuregasten zijn (noodgedwongen) de primaire doelgroep op dit moment, hoe zit het met de bezetting doordeweeks? Bart: “Eigenlijk heel goed, ook omdat we wat spelen met de prijzen. Ons hotel op de Veluwe ontvangt een gemêleerd publiek dat hier graag komt om te fietsen en van de natuur te genieten. Omdat al die events niet meer plaatsvinden, zie ik dat veel toeleveranciers er noodgedwongen mee moeten stoppen. Partijen die geluid en tv’s leveren voor presentaties, maar ook slagers die de horeca bedienen… Ik vrees dat het grootste deel van de faillissementen nog moet volgen. Iedereen heeft de loonbelasting doorgeschoven, maar we weten nog niet of we dat in één keer terug moeten betalen of dat we het in delen mogen terugbetalen, uitgesmeerd over enkele jaren. De sector zit duidelijk nog met veel vragen.”
Eén van die vragen is het terugbetalen van de eerste tranche van de NOW-regeling bij ontslag van een werknemer vanwege bedrijfseconomische redenen. Bart kreeg er, naar aanleiding van het vorige stuk, veel vragen over. “Ik kreeg vragen van hoteliers, die meenden dat het terugbetalen van de NOW-regeling niet aan de orde zou zijn. Daarop heb ik experts geraadpleegd, die me vertelden dat dit wel zo is. De boete vervalt wel, maar terugbetaling van de NOW-regeling aan het UWV blijft staan.”
Hiermee eindigt deel 24 van het dagboek van Bart Reints Bok. Volgende week weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.