Binnen de reisindustrie is Âsocial travelling sterk in opkomst. Wat is dat? Voor, tijdens én na je reis via de sociale media met mensen uit de plek van bestemming intensief
in contact staan, en je tijdens het verblijf daar gedragen als een ÂlocalÂ. Dit door bijvoorbeeld in het huis van een inheemse bewoner te overnachten en dingen te ondernemen die een autochtoon zou doen.
*Bijzondere plekken*
Niet in dikke rijen door de Sixtijnse kapel schuifelen, maar zelf op zoek gaan naar unieke ervaringen in Rome. Mensen zoeken, gebruikmakend van sociale internetplatformen; naar bijzondere plekken gaan die zij willen bezoeken, of liever: ervaren. Ter plaatse via mobiel internet (binnen de EU met dank aan Nelie Kroes tegen veel lagere kosten per MB dan vroeger) bekijken wat ze zullen ondernemen. Reizigers leggen via bemiddelingswebsites zoals AirBnB contact met de lokale bevolking. Social travel haakt in op de behoefte van mensen aan een bijzondere persoonlijke vakantie, weg van het massatoerisme.
*Zelf regelen*
Uit het VakantieContinuOnderzoek van NBTC-NIPO blijkt dat van alle volwassen Nederlanders tien procent in de afgelopen drie jaar via de social travelling-methode op reis is gegaan. Dat percentage zal met de tijd nog wel oplopen, verwacht ik. Hoe hoger dat percentage, hoe minder mensen er via de traditionele manier op reis gaan. En met Âtraditioneel bedoel ik uiteraard niet de oermethode van naar het reisbureau op de hoek gaan (dat zit er trouwens ook niet meer), maar via een boekingsite zelf vlucht, verblijf en vervoer regelen.
*Vissen met gasten*
Onderdeel uitmakend van reizen en toerisme, moeten hotels met hun tijd meegaan. Velen van u doen dit al. Door in te spelen op al het goede wat de streek aan producten te bieden heeft te serveren op het bord en in het glas, en door gasten te wijzen op al het moois wat er in de buurt en omgeving is te zien. Voorbeelden zijn er legio. Een hotelmanager die met zijn Harley Davidson gasten meeneemt op een toertocht. Een chef-kok die met de vissers onder de hotelgasten het hoofdingrediënt van de avond gaat verschalken.
*Doorslaan*
Hoe ver moet de hotellerie gaan om gasten te laten leven als een local? Slaan we langzaamaan niet wat door? Dat de general manager straks zijn gasten nog even persoonlijk voorleest voor het slapen gaan, of met ze op kroegentocht gaat? Mijns inziens is er niets mis met een gepaste afstand.
Bovendien wint het hotelbed het altijd met gemak van de doorgezakte slaapbank die reizigers dikwijls bij locals op het logeerkamertje aangeboden krijgenÂ
~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Leven als een local? Nee bedankt!
18 oktober 2013