De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte op 12 januari bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen.
Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden worden van strengere maatregelen. Alleen zakelijke gasten zouden een hotelkamer mogen boeken. Dit is niet het geval. Alle horecagelegenheden blijven gesloten tot 9 februari. In hotels moeten de eet- en drinkgelegenheden gesloten blijven. Ook roomservice is niet mogelijk. Wel is het mogelijk om het hotelrestaurant als afhaalrestaurant in te zetten. Ter plekke iets eten of drinken is niet toegestaan. Ook moet iedereen zich aan de basisregels houden, zoals het waarborgen van de 1,5 meter afstand. Bedrijven met een horecafunctie, zoals bioscopen, theaters, musea en casino's, blijven ook gesloten.
Meer steun
De horeca sloot op 15 oktober de deuren. Met de verlenging van de lockdown blijft de branche in elk geval bijna 4 maanden achter elkaar gesloten. Premier Rutte gaf in de persconferentie aan dat zwaar getroffen sectoren, waaronder de horeca, op extra steun kunnen rekenen. Hij gaat daarover in gesprek met de verantwoordelijke ministers Wiebes (Economische Zaken), Koolmees (Sociale Zaken) en Hoekstra (Financiën). Uitkomst over deze steunpaketten wordt in de loop van deze week verwacht.
Reactie KHN
Koninklijke Horeca Nederland laat in een reactie weten dat met het verlengen van de lockdown, de financiële steun verruimt moet worden, om faillissementen tegen te gaan. "Een verruiming van het steunpakket met een verbetering van de NOW, de TVL-subsidie en een tegemoetkoming voor starters is dan ook het laatste redmiddel om te voorkomen dat onze horecaondernemers omvallen. Dat plan wordt nu door de verantwoordelijke ministers uitgewerkt", staat te lezen in een persbericht.
KHN voorzitter Robèr Willemsen: “De horeca heeft binnen een periode van nog geen 11 maanden nu al te maken met minimaal zes maanden sluiting. De overheidssteun is welkom én nodig, maar écht onvoldoende. De mensen in de horeca, ondernemers, medewerkers en hun gezinnen hebben bij ons een gezicht. Zij staan in de kou en dat is vreselijk! We zien hun angsten, zorgen en hun dromen vervliegen. Aanvullende financiële steun is cruciaal, al is de schade niet alleen in geld uit te drukken.”
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.