Lieten de eerste zes weken van 2020 nog een omzetstijging van 37 procent zien, uiteindelijk viel de jaaromzet van Logis Hotels vanwege de corona-epidemie 34 procent lager uit dan in 2019. De internationale Logis-groep bestaat uit 2400 onafhankelijke horecaondernemers waaronder vijftien hoteliers in Nederland.
Afgelopen jaar sloten vijftig nieuwe leden zich aan en vroegen veertigduizend klanten een loyaliteitskaart aan: gasten van Logis weten de eigenheid en kwaliteit van Logis te waarderen. Veel bij Logis Hotels aangesloten hoteliers ervaren dat hun gasten waarde hechten aan hun authenticiteit, betrouwbaarheid en het niveau van de veiligheidsmaatregelen. Het persoonlijke en kleinschalige karakter van veel van de aangesloten ondernemers speelt hierbij een positieve rol.
In 2020 meldden vijftig nieuwe leden zich aan bij Logis Hotels. In Belgie onder andere Logis Domaine Vertes Feuilles en in Frankrijk Logis Hôtel Le Logis du Péré, Logis Hôtel Atoll, Châteaux & Demeures Le Moulin des Templiers & Spa, Citotel Les Dômes Perpignan Sud en Urban Style Hôtellerie du Cheval Noir.
Rechtstreeks boeken
Logis Hotels wil daarom meer inzetten op dit persoonlijke contact. “We willen klanten bijvoorbeeld nadrukkelijker vragen om rechtstreeks bij de ondernemers te reserveren, in plaats van via de boekingssites”, aldus Karim Soleilhavoup, algemeen directeur van de Logis Hotels-groep. Klantentrouw is bij Logis-hotels groot. Zo meldden meerdere bedrijven dat bij annuleringen vaak zonder meer akkoord werd gegaan met een voucher. “Soms werd bewust aanbetaald voor een toekomstig verblijf, om de ondernemers te ondersteunen.” Op hun beurt stelde een aantal Franse hoteliers, gevestigd in de buurt van ziekenhuizen, kamers beschikbaar om zorgpersoneel te ondersteunen.
Nederlands Logis-succes in Barchem
Dat het persoonlijke, kleinschalige karakter van Logis-adressen ook in Nederland wordt gewaardeerd bleek in december 2020 toen de vakjury van de Nederlandse Horecaprijzen boetiekhotel BonAparte (op de foto), aan de Lochemseweg in Barchem de eerste prijs toekende. Een opsteker voor eigenaar-directeur Harm Oosting, die blij was met de uitgesproken waardering voor alle coronamaatregelen in zijn hotel. “Ook de persoonlijke aandacht voor de gast en onze service werden genoemd, net als dat het hier minder hectisch is, rustiger dan elders. Ook onze klanten waarderen dat zeer”, zo zegt hij.
Kansen via loyaliteitsprogramma
Door het creëren van goede (tele)werkplekken in de hotels voor zzp’ers en andere zakelijke klanten wil Logis Hotels een nieuwe doelgroep aanboren. In 2020 tekenden ruim 40.000 gasten in op het loyaliteitsprogramma en ontvingen zij de bijbehorende ETIK-card. Met deze kaart sparen klanten punten in de hotels en restaurants van de Logis-groep waarmee ook ecologische, economische en sociale initiatieven rond de hotels worden gesteund.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.