Logis sluit 2018 af met een uitstekende omzetstijging van 8% (stijging van 4% ten opzichte van 2017), een resultaat van 140 miljoen euro. De reserveringscentrale van Logis heeft het afgelopen jaar een recordomzet gedraaid en ook het nieuwe loyaliteitsprogramma boekte een mooie stijging. De behaalde successen zijn het resultaat van de ambitieuze ontwikkelingstrategie die Logis vorig jaar initieerde.
De nieuwe reserveringsapplicatie en de mobiele versie van de website van Logis Hotels presteerden goed. Naast de goedwerkende site, die het reserveren makkelijk maakt, zijn er 23 operationele Logis-adviseurs die de zichtbaarheid van de individuele hotels hebben vergroot. Hun bezoeken aan de etablissementen en de dagelijkse operationele ondersteuning, dragen bij aan de optimalisatie van de commerciële strategie van de onafhankelijke hotels (foto’s, tarieven, distributie) en hun online zichtbaarheid.
De doeltreffendheid van Logis is gebaseerd op een beloningssysteem dat reizigers voor hun loyaliteit beloont en ondernemingen voor hun vrijgevigheid. O’Logis, een van de meest gulle loyaliteitsprogramma’s, heeft de 71,2 miljoen euro omzet overschreden: een record.
Een ambitieuze ontwikkelingsstrategie
Elke week worden gemiddeld 3 nieuwe ondernemingen lid van Logis, dat zijn 141 onafhankelijke hotels in een jaar. De groep is interessant voor individuele hotels omdat ze de lokale expertise erkennen en dit met talrijke investeringen ook bevorderen.
Naar verwachting zal het merk komend voorjaar haar uitbreidingsplan in stedelijke gebieden afronden. Verder worden er, in het kader van de fusie met Citotel, nog eens 180 nieuwe hotels toegevoegd aan het Logis netwerk.
De 3de inkoopcentrale in de sector
Het besluit van vorig jaar om de onderhandelingscentrale om te zetten in een inkoopcentrale is een zeer groot voordeel voor de leden. Het merk kan zo een essentiële dienst aan haar etablissementen bieden en is 3de inkoopcentrale in de sector geworden: ofwel een eerste omzet van 35 miljoen euro en 120 erkende leveranciers waarvan 43 nieuwe leveranciers in 2019.
Het versterken van het merk als werkgever door middel van opleidingen van Logis Académie heeftde bijscholing van 600 werknemers binnen het netwerk gefaciliteerd.
Karim Soleilhavoup, Algemeen directeur van Logis, licht toe: “De investeringen in 2018 hebben ervoor gezorgd dat Logis zowel haar aantrekkelijkheid op de markt heeft kunnen versterken als de groei van het netwerk heeft weten te versnellen. De uitstekende resultaten van dit jaar bewijzen de relevantie van onze strategie; in 2019 gaan we ons netwerk in stedelijke gebieden ontwikkelen, ons “à la carte” dienstenplatform uitbreiden om de waarde van de activiteiten van onze leden te onderstrepen en onze nieuwe positionering te bevestigen: ons inzetten voor een lokalere wereld.”
Fabrice Galland, Voorzitter van Logis, voegt toe: “Logis begeleidt en verenigt al meer dan 70 jaar onafhankelijke hotel- en restauranthouders en wil zoveel mogelijk onafhankelijke bedrijven in Europa samenbrengen! Hoe meer leden, hoe beter we kunnen onderhandelen met instellingen, leveranciers of toeristenbureaus online. Laten we onze krachten bundelen zodat onze stem wordt gehoord!”