Chris Luken, bestuurs-voorzitter van de Hotel Management Group (HMG) opent aanstaande maandag met een ferme slag op de beursgong de Amsterdamse effectenbeurs. Deze gongslag markeert dat HMG deze maand 15 jaar bestaat en tevens maakt Luken dan de verwerving bekend van het 34e Fletcher-hotel Zowel de exploitatie als het onroerend goed van een bekend driesterrenhotel wordt overgenomen. Het is voor Fletcher de vierde overname dit jaar.
Sinds enige tijd heeft de Amsterdamse effectenbeurs een oude traditie in ere hersteld. De beursweek wordt in de oude handelszaal officieel geopend met een gongslag. Deze ceremoniële handeling is eerder uitgevoerd door onder anderen Job Cohen, Ad Scheepbouwer, en Jan Kees de Jager. Chris Luken klaart deze klus niet alleen, hij laat zich vergezellen van twee charmante hotelpiccoloÂs. Luken hoopt op een positieve handelsweek.
HMG richt zich met al haar activiteiten primair op de in Nederland verblijvende recreatiegast en genereert daar circa 70% van de omzet mee. De overige 30% van de omzet wordt voor rekening genomen door zakelijke gasten. Uit recent onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument korter en vaker op vakantie gaat, en dichter bij huis. Het aantal korte vakanties in eigen land neemt al jaren toe. Naar verwachting zal dit jaar door de economische malaise de toename fors zijn. De Fletcher-hotels zijn veelal gelegen in de kustplaatsen, op de Waddeneilanden, in de Limburgse valleien, rond de Friese meren en op de Veluwe. Naast Nederlanders zijn Duitsers en Belgen een belangrijke doelgroep van het hotelconcern. Met voornamelijk driesterrenhotels begeeft Fletcher zich in het middensegment van de hotelmarkt.
Recent heeft Fletcher een aanbesteding binnengehaald van de Rijksoverheid waardoor alle ministeries reserveren bij de hotelketen voor (meerdaagse) bijeenkomsten. "Bedrijven en overheidsinstanties gaan terecht van business class naar economy class, no nonsense vergaderingen in een mooie omgeving", aldus Luken.
Precies vijftien jaar geleden, mei 1994, startte de voormalige Van der Valk-ober Chris Luken met de Hotelbon, hetgeen uitgegroeid is tot HMG. Deze onderneming bestaat naast de Hotelbon uit de Fletcher Hotel Group, een gespecialiseerde touroperator gericht op bridgereizen en internet reserveerdiensten. De onderneming haalde in het afgelopen jaar een omzet van ruim 54 miljoen euro en telt ruim 550 medewerkers.
(Foto: HH/Paul van Riel)
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/luken-slaat-de-beursgong/
Luken slaat maandag de beursgong
13 mei 2009