De wereldeconomie piept en kraakt. Is het ergste achter de rug? Is het voorzichtige herstel stiekem het begin van betere tijden of komt de gevreesde dubbele dip alsnog? Eén ding is zeker: waar economieën hun weg weer naar boven weten te vinden, is het de luxehotellerie die de kar trekt, zeker binnen de gastvrijheidsbranche. ‘Bling-bling is back’!
De Nederlandse hotelbranche vertoonde vorig jaar een voorzichtig maar sneller dan verwacht herstel. Hotels hebben in 2010 voor het eerst de bezettingsgraad weer zien stijgen. De vier- en vijfsterrenhotels in de Randstad trekken de kar, zo blijkt uit het jaarrapport van KPMG over de hotellerie. Ook Horwath HTL trekt eenzelfde conclusie. Door de crisis in 2008 en 2009 was het hotelbezoek sterk afgenomen, maar in 2010 waren er voor het eerst weer meer hotelkamers bezet. Ook dalen de kamerprijzen niet langer en neemt de winst weer toe.
Steden en luxesegment
Het herstel in Nederland wordt gedragen door de hotelmarkt in Amsterdam. De bezettingsgraad in de hoofdstad steeg van 67,5 naar 75,1 procent. De kamerprijzen in Amsterdam stegen licht: van 108 naar 109 euro. De RevPAR steeg hierdoor met 12 procent tot 82 euro. De winst in de Amsterdamse hotels steeg met 33 procent naar 18.412 euro per kamer. Dit is ruim 67 euro hoger dan de winst per kamer in de rest van Nederland.
Met name de vijfsterrenhotels zijn weer in trek. De bezettingsgraden stegen in alle segmenten, maar alleen in de vijfsterrenmarkt gaat dit ook gepaard met een stijging van de gemiddelde kamerprijs. De prijs voor een vijfsterrenhotelkamer steeg van 155 naar 181 euro, een toename van 17 procent. Hierdoor steeg de omzet van vijfsterrenhotels met 22 procent en de winst met 36 procent.
KPMG ziet het herstel op dezelfde plekken. De gemiddelde stijging van de bezettingsgraad wordt vooral veroorzaakt door het herstel van het vier- en vijfsterrensegment en dan vooral in de Randstad. De bezettingsgraad van de hotels in Noord-Holland steeg met 9,2% naar 73,1% en in de regio Amsterdam/Schiphol laat de bezettingsgraad van de vier- en vijfsterrenhotels vergeleken met 2009 een stijging zien met respectievelijk 5,1% naar 77,5% en 6,3% naar 71,2%. Deze hotels hebben daarbij bovendien niet hoeven in te leveren op hun kamerprijs, die in 2010 steeg met respectievelijk 12,8% en 9,3%.
Vollere hotels – hogere prijzen
Ook internationaal gezien schrijven hotelbedrijven weer zwarte cijfers in de boeken. Tot en met het derde kwartaal ging het uiterst voorspoedig op de Amerikaanse hotelmarkt. Na twee jaren van krimpende bedrijfsresultaten heeft het gemiddelde hotel in Amerika vorig jaar de winst met 9,8 procent zien toenemen. Dat blijkt uit cijfers van PKF Hospitality Research. In 2008 en 2009 samen moest de hotellerie gemiddeld een verlies van 37,9 procent toegeven. Hoewel 70 procent van alle hotels in de steekproef van het onderzoek een omzetstijging liet zien, kon slechts 60 procent dit uitdrukken in meer geld op de bank. Dit houdt in dat het herstel niet evenredig over de hotelbranche is verdeeld.
Wat blijkt: ook in de VS laten de hotels in de hoogste prijsklassen de grootste stijgingen zien in het operationele inkomen. Hotels uit de lagere prijsklassen blijven achter. Hotels in Amerika met kamerprijzen boven de 200 dollar per nacht lieten een gemiddelde stijging zien van 33 procent, terwijl goedkope fullservicehotels van minder dan 100 dollar per overnachting hun operationeel inkomen gemiddeld met 0,3 procent wisten te verbeteren.
Voor heel 2011 voorspelt PKF-HR dat het gemiddelde hotel in Amerika een omzetstijging van 6,8 procent zal realiseren. De stijging komt volgens het bureau voor een gelijk deel uit hogere kamerprijzen en vollere hotels, waarbij opletten op de kosten een belangrijk thema blijft.
Investeringen nemen toe
Naar verwachting zal het vastgoed van luxe hotels dit jaar een van de meest verhandelde soorten onroerend goed worden in de Amerikaanse hotellerie. Investeerders laten hun ogen vallen op het topsegment vanwege de sterk gedaalde marktwaarde van hotels en resorts uit de hoogste regionen van de hotelbranche in de VS, is de mening van Arthur Adler van Jones Lang LaSalle Hotels.
Het luxesegment in de Verenigde Staten is een van de meest actieve deelsegmenten in de hotellerie, omdat hier de meeste uitdagingen en risico’s rondwaren. Nu het topsegment in de hotellerie het in 2008 en 2009 het zwaar te verduren heeft gehad, zal het vastgoed dat op de markt komt mogelijk voor flink lagere prijzen te koop komen te staan. Wanneer er pareltjes op de markt komen, is bij geldschieters de interesse in de luxehotels meteen gewekt.
Pakketje luxehotels te koop
Ook buiten de VS is luxe hotelvastgoed een ‘hot issue’. Zo zette Starwood Capital een blok bestaande uit acht luxehotels van de Louvre Hotels Group in de etalage. Alle hotels bij elkaar vertegenwoordigen een marktwaarde van tegen de 1 miljard euro. Van vier hotels is het vastgoed volledig in eigendom van Louvre Hotels. Het gaat om Hôtel du Louvre en Le Concorde Lafayette in Parijs, en om Le Martinez in Cannes en Le Palais de la Méditerranée in Nice.
Nog meer nieuws uit Frankrijk was er in mei van dit jaar. Toen werd bekend gemaakt dat het voormalige warenhuis La Samaritaine in Parijs definitief wordt verbouwd tot luxehotel. Luxegoederenconglomeraat en eigenaar LVMH pompt 450 miljoen euro in de renovatie van het pand, dat sinds 2005 dicht is. Ook het Ritz Hotel in Parijs is de komende jaren dicht voor een megarenovatie. In andere Europese steden klinken dezelfde geluiden. Het Indiase conglomeraat Sahara India Pariwar heeft voor een prijs van bijna 550 miljoen euro het Londense luxehotel Grosvenor House overgenomen van de Britse bank RBS. Drie jaar geleden, vóór het uitbreken van de financiële crisis, werd het pand nog op meer dan 1 miljard pond geschat, ofwel meer dan het dubbele bedrag.
Focus op de top
Na alle aandacht voor budget- en concepthotels richten organisatoren van vakbeurzen zich ook steeds meer op het luxesegment. Zo was er vorig jaar tijdens Equip’Hôtel in Parijs voor het eerst een gedeelte van de beurs ingericht helemaal geënt op het luxesegment. Tijdens Exception by Equip’Hôtel focusten aanbieders zich op architecten, inrichters en hoteliers uit het topsegment.
De hotelbedrijven zelf laten zich ook niet onbetuigd. Luxemerken Conrad Hotels, onderdeel van Hilton, en The Luxury Collection van Starwood Hotels & Resorts zijn dit najaar met uitgebreide marketingcampagnes gestart om de ‘new luxury traveler’ aan zich te binden. De campagnes sluiten aan bij de snelle uitbreiding van de luxeketens .
Volgens cijfers van dataverzamelaar STR leidt het luxesegment de hotellerie uit de crisis. Wereldwijd steeg de bezettingsgraad van het luxesegment met 5,4 procent (gemeten tot en met juli). De gemiddelde kamerprijs pluste over dezelfde periode met 6,4 procent. De bezettingsgraad was met 70,6 procent het hoogste van alle deelsegmenten die de hotellerie rijk is. De opbrengst per beschikbare kamer in het luxesegment zal over heel 2011 stijgen met 11,7 procent, zo is de verwachting. Eens te meer wordt duidelijk dat hoe de economie er ook bij moge liggen, luxe is leading.
Een rondje langs de goudomrande velden
Ieder zichzelf respecterend groot internationaal hotelbedrijf heeft één of meer eigen luxecollecties met daarin de mooiste pareltjes op de meest bijzondere locaties. We nemen er een aantal, met minder dan 100 hotels, met u door.
Autograph Collection
Marriott International heeft sinds 2010 de luxeportfolio Autograph Collection. Eind 2010 bestond de collectie uit 25 hotels. Tegen het einde van dit jaar wil het Amerikaanse hotelbedrijf 40 hotels hebben aangesloten bij Autograph. Deze zomer lijfde Marriott in één keer zes hotels van het onafhankelijke Italiaanse Boscolo Hotels in. Een kenmerkend hotel is het Cosmopolitan in Las Vegas. Het hotel-casino kostte 3 miljard dollar om te bouwen en lijdt sinds de opening ieder kwartaal verliezen van rond de 50 miljoen dollar.
MGallery
Accor biedt met MGallery een upscale aanbod voor reizigers die op zoek zijn naar hotels met een persoonlijke touch en eigen verhalen. De collectie telt 36 hotels, waaronder het Convent Hotel in Amsterdam. Eind dit jaar moeten er nog vier hotels zijn aangesloten. Hoewel Accor wil groeien, ligt de nadruk op de kwaliteit van de aangesloten hotels. MGallery heeft in de vorm van actrice Kirsten Scott Thomas een charismatische ambassadrice gevonden. In de directory van de collectie staan persoonlijke hotelervaringen van Scott Thomas.
Waldorf Astoria
Op de site van Waldorf Astoria, een van de eerste luxe hotelportfolio’s ter wereld, staat: ‘The original luxury hotel. And still the standard by which others are measured.’ Momenteel telt de portfolio, die onder de hoede van Hilton Worldwide valt, 21 hotels. Er zijn plannen voor een Waldorf Astoria in Amsterdam, maar op de site van het hotelmerk staan alleen openingen in Berlijn, Uruguay, Jeruzalem en Montreal op de planning. De hotelketen, onder meer bekend vanwege het bekende hotel in New York en de Waldorfsalade, had eerder al bekendgemaakt op zoek te zijn naar een geschikte plaats in Amsterdam.
The Luxury Collection
Starwood Hotels & Resorts heeft een wel heel toepasselijke naam voor een van diens zes collecties met luxehotels: The Luxury Collection. Zo, daar kan geen leisure-gast of zakelijke boeker omheen. De portefeuille telt momenteel 87 hotels, waarvan er 8 dit jaar werden aangesloten. In Nederland behoren Hotel Pulitzer in Amsterdam en Des Indes in Den Haag tot deze hotelverzameling.
Conrad Hotels
Deze 25 jaar jonge keten valt, net als Waldorf Astoria, onder Hilton Worldwide. ‘Smart luxury’ is de missie van alles wat men bij Conrad onderneemt. De keten richt zich met momenteel 16 hotels op de nieuwe generatie luxe wereldreizigers die lifestyle, zakendoen en ontspanning naadloos in elkaar laten overlopen. In 2014 wil men het aantal aangesloten hebben verdubbeld.
Virgin Limited
De Virgin Limited Edition is de luxecollectie binnen de Virgin Hotels Group Limited. Van een privé-eiland dat tot de ‘British Virgin Islands’ behoort tot een wildreservaat in Zuid-Afrika. Van een 32 meter lang catamaranjacht tot een ‘lodge’ in Zwitserland. Niets is gewoon aan deze hotelportefeuille, bestaande uit 5 hotellocaties verspreid over de wereld. Uiteraard tekende sir Richard Branson persoonlijk voor de samenstelling.
St. Regis
Starwood Hotels & Resorts heeft naast The Luxury Collection ook St. Regis in de portefeuille. Momenteel telt de collectie 43 hotels. Toen het eerste hotel opende in 1904, kostte een overnachting 4 dollar.
HM302011