Banken moeten zo snel mogelijk maatregelen nemen om storingen te voorkomen en de gevolgen hiervan beperken. Dit zeggen Koninklijke Horeca Nederland, de benzinebranches
en Detailhandel Nederland. Zij hebben de handen ineengeslagen en concrete suggesties aan banken gedaan. De belangrijkste maatregelen die zij aanhalen, zijn het verbeteren van communicatieprotocollen en de realisatie van noodsystemen.
*Gezamenlijke Toonbankinstellingen*
Koninklijke Horeca Nederland, de benzinebranches en Detailhandel Nederland hebben zich op het gebied van betalingsverkeer verenigd in de Gezamenlijke Toonbankinstellingen. Zij strijden ervoor dat problemen met de banken, zoals onlangs bij de ING het geval was, in de toekomst worden voorkomen. Het Nederlandse betalingsverkeer moet worden aangepast aan de huidige economische en maatschappelijke ontwikkelingen.
*Horecaondernemers*
KHN is continu bezig om pinnen mogelijk te maken voor de horecaondernemers en gasten, omdat het snel en veilig is. Dan is het van groot belang dat de infrastructuur, waar de horecaondernemers via de banken van afhankelijk zijn, ook snel en veilig is. Investeren in een terugvalsysteem wordt dus steeds belangrijker", zegt Lodewijk van der Grinten, algemeen directeur KHN.
*Afhankelijk*
De Nederlandse samenleving wordt steeds afhankelijker van elektronisch betalingsverkeer. Het zorgt ervoor dat het betalen makkelijker, veiliger en voordeliger wordt. We weten dat 77 procent van onze Nederlandse gasten wil pinnen in de horeca en dat in ruim 65 procent van alle horecaondernemingen al gepind kan worden. En dat aantal groeit nog elke maand, aldus Van der Grinten.
*Omzet misgelopen*
De storingen, die onlangs plaatsvonden, maakten duidelijk dat betalingsverkeer een maatschappelijke infrastructuur is. Ondernemers liepen omzetten mis. Volgens de drie organisaties moet De Nederlandsche Bank strenger optreden wanneer banken aantoonbaar nalatig zijn geweest.
~Maud Vissers~
Maatregelen KHN voor pinnen horeca
8 april 2013