Hotelbedrijf Marriott International heeft in het derde kwartaal van 2010 een winst geboekt van 83 miljoen dollar. Vorig jaar in dezelfde periode ging er een verlies van 466 miljoen dollar in de boeken. De huidige winstgevendheid dankt de hotelonderneming onder meer aan de toenemende vraag naar hotelovernachtingen van zowel toeristen als zakelijke reizigers. Marriott wist de hogere vraag te kapitaliseren met hogere kamerprijzen.
*Als eerste over de brug*
In een reactie liet voorzitter en CEO J.W. Marriott Jr. weten dat het bedrijf "in de Amerikaanse gastvrijheidsindustrie leidend is door altijd als eerste over de brug te komen met hogere kamerprijzen."
*Kamerprijzen moeizaam omhoog*
Hotelbedrijven werden hard geraakt tijdens de recessie. Zakenreizigers en families bleven thuis. Om de lege kamers toch gevuld te krijgen stunten hoteliers met hun prijzen. Nu de markt weer aantrekt probeert men de prijs weer omhoog te krikken, iets wat niet altijd lukt, omdat gasten nog uitgaan van de bodemprijs die ze de vorige keer voor de kamer moesten betalen.
*5.000 nieuwe kamers*
Naast vollere kamers en hogere kamerprijzen, de omzet per beschikbare kamer (RevPAR) steeg gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten met 12,5%, hielp ook Marriott's uitbreidingsstrategie mee aan het bedrijfsresultaat. In het afgelopen kwartaal voegde het hotelbedrijf 32 hotels, goed voor 5.000 kamers, toe aan diens portefeuille.
*Eenmalige posten wogen zwaar*
Het verlies uit het derde kwartaal van 2009, op het dieptepunt van de crisis in de reisbranche, was hoofdzakelijk te wijten aan afschrijvingen op time-share aandelen en herstructureringskosten. Qua omzet boekte Marriott 2,6 miljard dollar weg, tegen 2,5 miljard vorig jaar in het derde kwartaal.
*Groei zet door*
De kwartaalwinst van Marriott lag iets boven de verwachtingen van analisten, de omzet kwam iets onder de gemiddelde verwachting uit.
Het bedrijf zegt te verwachten dat de groei naar hotelovernachtingen ook in 2011 door zal gaan.
~Frank Lindner~
Marriott buigt verlies om naar winst
8 oktober 2010