Vanaf het International Hotel Investment Forum in Berlijn, maakte Marriott International vandaag bekend in 2018 een recordaantal kamers getekend te hebben in Europa, waarmee het jaar werd afgesloten met 41.000 kamers in de pijplijn verdeeld over het hele continent. In 2018 tekende het bedrijf management- en franchiseovereenkomsten voor 84 panden in Europa, bestaande uit meer dan 14.000 kamers, terwijl het bedrijf meer dan 50 nieuwe panden, bestaand uit bijna 9.000 kamers, aan zijn merkenportfolio toevoegde.
"2018 was een gedenkwaardig jaar voor de groei van Marriott in Europa", aldus Carlton Ervin, Chief Development Officer, Marriott International, Europa. "Aangespoord door de groeiende vraag naar Marriott's select-service en Collection-merken, overtrof het transactietempo de verwachtingen, wat de grote interesse van eigenaren in onze topteams, toonaangevende bedrijfsplatforms en boeiende merken reflecteert.''
Per 31 december 2018 is de wereldwijde voetafdruk van Marriott uitgegroeid tot meer dan 6.900 panden en meer dan 1,3 miljoen kamers in 130 landen en regio's wereldwijd. In Europa bestaat het portfolio van Marriott International uit 582 hotels in 41 landen en regio's. In 2018 voegde Marriott in totaal 51 nieuwe hotels in Europa toe, inclusief het merkdebuut in enerverende Europese markten zoals onder andere Finland, Litouwen en Oekraïne.
Sterk momentum in de Select-Service Sector
De select-servicemerken van Marriott International - AC by Marriott, Moxy, Courtyard by Marriott, Residence Inn, Aloft, Element en Four Points by Sheraton - waren in 2018 goed voor 60 procent van de toevoegingen van het bedrijf in Europa. In totaal zijn vorig jaar 50 nieuwe select-service hotels toegevoegd, waarmee de select-service pijplijn in Europa op bijna 26.000 kamers neerkomt. Deze omvatten merkdebuten in markten zoals IJsland, Kosovo en Finland, maar ook nieuwe toonaangevende hotels op eersteklasbestemmingen zoals Parijs en Berlijn.
Grote interesse
In Europa hebben de Marriott's Collection-merken - Autograph Collection, Tribute Portfolio en The Luxury Collection - hun groeimomentum voortgezet met in totaal 19 nieuwe toevoegingen, verdeeld over de drie merken in 2018. Door onafhankelijke hoteliers de mogelijkheid te geven om gebruik te maken van de krachtige distributie-, verkoop- en loyaliteitsplatformen van het bedrijf en tegelijkertijd hun onafhankelijke geest te behouden, hebben deze merken nog steeds enorme groeimogelijkheden - vooral in Europa, waar het aandeel onafhankelijke hotels nog steeds groter is dan merkketens.
Marriott's marktleiderschap in luxe versterkt
Op het hoogste niveau in de branche heeft het al toonaangevende luxe-portfolio van Marriott International - bestaande uit merken als EDITION, St. Regis en W Hotels - in 2018 opmerkelijke vooruitgang geboekt. Het bedrijf tekende voor zes nieuwe luxe-locaties in Europa bestaande uit meer dan 800 kamers verdeeld over de drie merken, met vooruitstrevende projecten zoals een nieuw W Hotel in Milaan en het debuut van The Luxury Collection in Corfu met Domes Miramare, een Luxury Collection Resort.
Volgens de meest recente STR-gegevens is Marriott's Europese pijplijn in het luxueuze segment groter dan die van de vier grootste concurrenten bij elkaar.
Groeiend Loyalty-lidmaatschap
In 2018 zagen de hoteleigenaren van Marriott nog grotere voordelen ontstaan door het groeiende aantal leden van het loyalty-programma, dat nu bijna 125 miljoen leden over de hele wereld telt, met inbegrip van gereduceerde doorberekeningstarieven, hogere luxe-terugbetalingen en een groeiend aandeel boekingen via de directe kanalen van het bedrijf.
“De eigenaren van Marriott profiteren van een groeiende basis van welvarende, globale loyalty-leden die op zoek zijn naar de reiservaring van hun leven op gewilde bestemmingen." aldus Stephanie Linnartz, Global Chief Commercial Officer, Marriott International. “Onze loyalty-leden profiteren op hun beurt weer van een toenemend aantal Marriott-bestemmingen over de hele wereld waar ze punten kunnen sparen en inwisselen, omdat onze eigenaars opwindende projecten blijven ontwikkelen in uitvalssteden, resortregio's en locaties waar onze klanten graag naartoe willen reizen.''
Na de lancering vorige maand van het nieuwe reisprogramma van Marriott International, Marriott Bonvoy, zullen de eigenaren verder profiteren van de synergiën die gepaard gaan met één geïntegreerd loyalty-platform. Marriott Bonvoy, dat Marriott Rewards, de Ritz-Carlton Rewards en Starwood Preferred Guest (SPG) heeft vervangen, biedt een portfolio van buitengewone merken waar leden punten kunnen sparen en inwisselen, en hun passies kunnen beleven met een aanbod van ongeveer 120.000 tours en avonturen op bestemming met Marriott Bonvoy Moments.