Marriott International, Inc. (NASDAQ:MAR) heeft de aankoop van Starwood Hotels & Resorts Worldwide afgerond waardoor het de grootste hotelketen ter wereld wordt. Marriott biedt nu de meest uitgebreide merkenportefeuille, waaronder vooraanstaande lifestyle- merken, een aanzienlijke mondiale voetafdruk en leiderschap in zowel de luxe en exclusieve service als het congres- en resortsegment. Vanaf vandaag zal Marriott de lidstatus van Marriott Rewards, inclusief de Ritz-Carlton Rewards en Starwood Preferred Guest (SPG), samenvoegen, waardoor leden hun punten kunnen besteden om te reizen en exclusieve ervaringen te beleven zodra zij hun accounts linken.
(Marriott International’s Expanded Portfolio of 30 Leading Hotel Brands Sets New Global Standard for Unrivaled Travel Experiences and Expanded Loyalty Benefits)
'Gedurende onze 90 jaar ervaring zijn wij nooit opgehouden met het zoeken naar nieuwe manieren om onze gasten van dienst te zijn. Met het toevoegen van de sterke merken, geweldige accommodaties en getalenteerde mensen van Starwood, hebben we het vermogen, om onze klanten de beste ervaringen te bieden, aanzienlijk uitgebreid. Wij verwelkomen ook de enorme verantwoordelijkheid om als de grootste hotelketen te wereld een goede algemene beheerder te zijn die nieuwe mogelijkheden biedt aan onze medewerkers en de economische kracht op te bouwen van gemeenschappen die we thuis noemen', zegt J.W. Marriott, Jr., Uitvoerende Bestuursvoorzitter van Marriott International.
'Wij zijn ervan overtuigd dat Marriott nu de beste portefeuille in hotelmerken ter wereld heeft, de meest uitgebreide mondiale voetafdruk en de meest uitgebreide loyaliteitsprogramma's die een ongeëvenaarde gastervaring bieden. Het combineren van de merken van Starwood met die van ons helpt Marriott in het bereiken van het doel: het juiste merk op de juiste plaats om onze trouwe klanten van dienst te zijn en nieuwe klanten te verwelkomen', zegt Arne Sorenson, Voorzitter en Chief Executive Officer van Marriott International. 'We kunnen onze gasten nu een bredere reeks aan keuzes bieden, onze medewerkers meer mogelijkheden en onze eigenaren, concessionarissen en aandeelhouders meer financiële voordelen.'
Het nieuwe bedrijf zal meer dan 5.700 accommodaties en 1,1 miljoen kamers beheren of concessies eraan verlenen en 30 leidende merken vertegenwoordigen van de midden tot luxe klasse in 110 verschillende landen. Met deze aankoop is de distributie van Marriott in Azië en het Midden-Oosten meer dan verdubbeld.
Loyaliteitsprogramma's
Marriott Rewards, met inbegrip van Ritz-Carlton Rewards en Starwood Preferred Guest (SPG) is het bekendste loyaliteitsprogramma van de hotelindustrie. Samen zullen deze programma's de leden meer voordelen bieden als zij hun accounts linken en zullen tevens nieuwe bestemmingen bieden zoals Aruba, de Toscaanse Serchio-vallei en het Nationale Krugerpark in Zuid-Afrika aan SPG-leden en de Maldiven, Bora Bora en Santorini, Griekenland aan de leden van Marriott Rewards en The Ritz-Carlton Rewards.
Marriott zal het beste uit ieder programma halen en kan haast niet wachten om de trouwe leden van deze programma's de kracht en voordelen van Marriott en Starwood te laten zien', aldus Stephanie Linnartz, Uitvoerende Vicevoorzitter en Global Chief Commercial Officer.
Marriott zal later vandaag de microsite www.members.marriott.com lanceren voor alle leden van de gecombineerde loyaliteitsprogramma's. Op deze microsite krijgen de leden meer informatie over de wederzijdse voordelen die nu beschikbaar zijn en over het samenvoegen van de accounts .
Nieuwe leden van de Raad van Bestuur en aandeelhouders
Vanaf vandaag is de Raad van Bestuur van Marriott uitgebreid van 11 naar 14 leden, met de toevoeging van Bruce Duncan, oud-bestuursvoorzitter van Starwood Hotels & Resorts Worldwide, Inc. en Voorzitter, CEO en Directeur van First Industrial Realty Trust, Inc.; Eric Hippeau, Partner, Lerer Hippeau Ventures; en Aylwin Lewis, Bestuursvoorzitter en CEO van Potbelly Corporation. Messrs. Hippeau en Lewis zijn ook oude leden van de Raad van Bestuur van Starwood. De volledige biografieën van deze drie nieuwe leden van de Raad van Bestuur zijn beschikbaar op www.Marriott.com/investor.
Voordat vandaag de beurs opengaat, zullen de aandelen van Starwood op de effectenbeurs van New York stoppen. Zoals eerder vermeld, zullen de aandeelhouders van Starwood $21.00 cash en 0,80 aandelen van Marriott International, Inc. Klasse A ontvangen voor elk aandeel van Starwood Hotels & Resorts Worldwide, Inc.
Voordelen van de transactie
Met de aankoop van Starwood door Marriott kan het combinatiebedrijf zijn distributie en portefeuille uitbreiden terwijl de grotere schaal gebruikt wordt voor kostenefficientie in zijn bedrijfs- en eigendomshandelingen. Zoals eerder vermeld, vertrouwt Marriott erop om $250 miljoen in jaarlijkse kostensynergieën te behalen. Andere synergieën zijn de operationele steun en het delen van de beste praktijken. Er wordt verwacht dat de gecombineerde verkoopervaring en betere accountdekking een optimale efficiëntie en inkomstmogelijkheden zullen bieden.
'Deze betere efficieentie en inkomstmogelijkheden zullen leiden tot verbeterde winstgeving van onroerend goed evenals een voorkeur van de eigenaar of franchisenemer voor de gecombineerde merken, die de ontwikkeling van nieuwe hotels zal stimuleren', zegt Sorenson. 'Omdat er nieuwe reisbestemmingen ontstaan, kan men erop rekenen dat Marriott daar aanwezig zal zijn.'
De eenmalige transactiekosten van de fusie zijn in totaal ongeveer $140 miljoen. Marriott probeert de nodige stappen te nemen om de uitstaande overheidsschuld van Starwood aan het einde van 2016 pari passu te maken met de uitstaande overheidsschuld van Marriott International. Marriott blijft zich inzetten om na de fusie de 'investment grade' kredietbeoordeling te behouden en voorzichtig verder te gaan met de balans. Arne Sorenson blijft Voorzitter en Chief Executive Officer van Marriott International en ook het hoofdkantoor van Marriott blijft gevestigd in Bethesda, Maryland.
Adviseurs:
Lazard en Citigroup waren de financiële adviseurs van Starwood Hotels & Resorts Worldwide en Deutsche Bank Securities en Goldman Sachs die van Marriott International. Cravath, Swaine & Moore diende als juridisch adviseur van Starwood Hotels & Resorts Worldwide en Gibson, Dunn & Crutcher diende als juridisch adviseur van Marriott International voor deze transactie.