Hotelondernemer Martin Hendricks, directeur van de Sittardse hotelgroep Black Label Hospitality, is woensdag 11 januari uitgeroepen tot Hotello of the Year 2023. Dat gebeurde tijdens de achttiende editie van het HotelloTOP Year Event in de RAI in Amsterdam, in het kader van de jaarlijkse Horecacava.
De titel Hotello of the Year geldt in de Nederlandse hotelbranche als een prestigieuze titel, die niet alleen een belangrijk stuk erkenning in zich draagt, maar ook op zakelijk vlak de nodige deuren opent. Aan de titel is geen geldprijs of een blijvend aandenken verbonden, maar dat maakt de waarde er niet minder om. "Als ik zie welke van mijn collega’s de titel de afgelopen jaren op hun naam hebben mogen schrijven, dan ben ik zonder meer vereerd”, aldus Martin Hendricks na afloop van het event in het Amsterdamse beursgebouw, waar hij al direct de felicitaties van tientallen collega’s in ontvangst mocht nemen.
Eerste toekenning in 2006
De wedstrijd Hotello of the Year wordt georganiseerd sinds 2006, het jaar waarin de top van de Nederlandse hotelbranche voor de tweede keer samenkwam voor het jaarcongres van HotelloTOP. Dit evenement kon de afgelopen tijd niet plaatsvinden in verband met het coronavirus en werd nu voor het eerste sinds drie jaar weer gehouden. De toekenning van de titel verloopt volgens een strikte procedure. Mensen uit de hotelbranche mogen het hele jaar door potentiële gegadigden nomineren. In de maand oktober voorafgaand aan het jaar van toekenning, wordt een top-10 bekendgemaakt. Na een pitch voor een vakjury blijven drie kandidaten over. Deze kunnen zich in de laatste maanden van het jaar presenteren via een onlinecampagne.
Twee Hilton-hotels
Tijdens het HotelloTOP Year Event krijgen de overgebleven kandidaten een minuut de tijd om een zaal met honderden vakgenoten ervan te overtuigen dat zij de aangewezen man of vrouw zijn om de felbegeerde titel een jaar lang te mogen voeren. De behaalde stemmen tellen voor 25 procent mee, net als de stemmen die online worden uitgebracht. Een beoordeling door een deskundige jury telt voor 50 procent mee.
De Black Label Hospitality-groep van Martin Hendricks timmert de laatste jaren stevig aan de weg. De organisatie, met een hoofdkantoor in Sittard, beschikt over twee hotels in Valkenburg, waaronder Hotel Valkenburg by Mercure. Sinds 2019 is de groep tevens eigenaar van het monumentale hotel Merici in het centrum van Sittard. In 2021 – midden in de voor de hotelbranche rampzalige coronacrisis – ontwikkelde Hendricks en zijn team in het sinds lang leegstaande Bisschoppelijk College in de stad waar hij geboren en getogen is DoubleTree by Hilton in Sittard, het eerste Nederlandse Hilton-hotel beneden de grote rivieren.
Duizend kamers extra
Tijdens de eindpitch in de RAI in Amsterdam benadrukte Martin Hendricks dat hij alles te danken heeft aan de veerkracht van zijn medewerkers. "We hebben dubbel tegenslag gehad. Niet alleen de crises die alle hoteliers hebben ervaren, maar ook nog eens een overstroming. Mijn team heeft ervoor gezorgd dat we het hebben gered.” Black Label Hospitality streeft er verder naar de pipeline aan nieuwe kamers voor het einde van dit jaar te hebben uitgebreid met ten minste duizend kamers. Deze hotels zullen dan in de toekomst openen.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.