Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 1 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Het volgende deel volgt over enkele dagen.
-
Je bent 61 jaar. Daarmee is de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt. Toch heb je ervoor gekozen te stoppen. Waarom?
“Er zijn bepaalde momenten in het leven dat je eens goed gaat nadenken over waar je mee bezig bent. Op 3 augustus 2018 overleed mijn goede vriend Robert-Jan Stroeve. Een ontzettende harde klap. Bij zijn afscheid heb ik besloten om ermee te stoppen. Je gaat je afvragen wat je nog meer wilt. Ik heb veel bereikt, en daarvoor ook veel gelaten. Zeven dagen in de week werken was nooit een probleem. Ik deed het met veel plezier. Maar dan komt er ook een moment dat je reflecteert en tot de conclusie komt dat ‘het zo goed is’. Op 4 augustus 2020 openden we Moxy Hoofddorp. Mijn laatste klus. De cirkel was rond. Maar ik vind het niet makkelijk om te stoppen. Met volle overgave heb ik keihard gewerkt.”
-
Helemaal stoppen is niet aan de orde? Of toch wel?
“Nou ja, ik heb een groot netwerk, dat durf ik wel te stellen. Zeker in deze moeilijke tijd doe ik nog steeds mijn best om mensen te helpen waar het kan. Je wilt iedereen steunen, dus ik ga ook bij veel mensen nog op bezoek om te kijken wat ik bij kan dragen. Ook bij KLM heb ik veel vriendjes zitten, en ik zie dat vanwege de splitsing veel mensen voor zichzelf willen beginnen. Ik kijk dan of ik ze kan helpen om ondernemer te worden of kan participeren, met beperkte risico’s. Die jongens werken al dertig jaar bij KLM, en omdat het bedrijf teruggaat naar de core business, en dat zullen meer airlines gaan doen, krijg je afsplitsingen van bepaalde bedrijven binnen KLM. Daarvan zou je kunnen zeggen ‘dat starten we zelf op’.”
-
Gebeurt dat in de hotellerie ook, dat de kosten steeds variabeler worden?
“Jazeker, alles maar zelf doen, dat is verleden tijd. Je hele F&B kun je uitbesteden, met een ‘shared interest formule’ eroverheen, waarbij je natuurlijk nog wel de kwaliteit in de gaten moet houden. Op die manier zijn het niet allemaal vaste lasten meer, want dat kan niet meer. Ik denk dat het model wel heel erg gaat veranderen.”
-
Die ontwikkeling komt nu in een stroomversnelling?
“Ja, iedereen kijkt nu heel goed naar zijn vaste lasten. In een hotel liggen de grootste lasten vaak binnen de personele sfeer, zeker wanneer er F&B in het spel is. Kijk, mensen willen elkaar echt wel weer zien, om te lunchen bijvoorbeeld, maar dan wel op gepaste afstand. Van der Valk is een bijzonder geval, want die zijn sterk in F&B én kamers, maar in de ‘normale’ hotellerie ben je of sterk in F&B of sterk in kamers. Dan geldt: schoenmaker blijf bij je leest. Misschien komt nu het besef om de restaurants allemaal uit te besteden en misschien een gedeelte van de banqueting intern te houden.”
-
Komt het in eigen beheer houden van F&B en andere operaties weer terug na de crisis?
“De hoteliers die deze situatie van nu hebben meegemaakt, zullen dat niet snel meer doen. Zij zien hoe immens groot de vaste lasten waren, en welke problemen dat opleverde. Ze zijn bijvoorbeeld weinig flexibel ten aanzien van het aansturen van het bedrijf en de vaste kosten. Maar ja, de jongens die nu nog op school zitten, hebben de crisis natuurlijk niet echt meegemaakt, die zullen weer dezelfde fout maken, dat wijst de geschiedenis wel uit. Ze willen weer alles zelf doen. De hotellerie leert zelden van de gemaakte fouten.”
-
Worden er ook fouten gemaakt bij uitbesteden?
“Je zag het met uitbesteden van de housekeeping. Dan waren er hotels die housekeeping gingen uitbesteden, maar dan nog wel de housekeeper aanhielden. Ja, wat is dat nou. Je moet wel kiezen natuurlijk, ga je uitbesteden of niet? Je bent óf zwanger of niet zwanger. Je bent nooit een beetje zwanger. Bij mij is alles altijd zwart-wit geweest, dus dat kan soms een nadeel zijn.”
-
Wat heeft jouw voorkeur. Uitbesteden of zelf doen?
“Dat hangt heel erg af van de locatie. In hoeverre ben je stabiel? Schiphol is bijvoorbeeld heel erg afhankelijk van factoren zoals ‘strandeds’. Daar richt je ook je hotel op in. Amsterdam had, tot corona natuurlijk, een hele stabiele bezetting. We draaiden gewoon goed. De bedrijven die ik zelf heb mogen doen, Krasnapolsky of Americain bijvoorbeeld, beter kun je niet krijgen qua locatie. Die bedrijven richten hun structuur dus in op een consequent hoge bezetting, en dat is in veel andere hotels compleet anders.”
-
Komt die consequent hoge bezetting in Amsterdam ooit weer terug?
“Jazeker, die komt weer terug. En dat mogen we ook wel hopen, laten we eerlijk zijn. Ik ben altijd positief, als ondernemer moet je dat ook zijn. Je moet altijd lichtpuntjes zien. Er zullen hotels zijn in Amsterdam die het niet redden nu. Maar die komen wel weer terug. Amsterdam blijft een geweldige stad en we vinden het allemaal nog steeds fantastisch om te reizen. Persoonlijk vind ik het ook heel jammer om niet te kunnen reizen nu, ik ben heel voorzichtig. We vliegen niet en rijden alleen maar met de auto, dus dan kom je niet zo ver. Maar ja, corona zal op de een of andere manier opgelost worden. Daar gaan we wel vanuit, en ja, dan gaan we weer naar die mooie steden en het vliegtuig in. Of de vergadermarkt terugkomt? Ja, de eventmarkt trekt wel weer aan straks, de mensen willen elkaar gewoon zien. De eerste events voor volgend jaar zijn al wel bevestigd en je krijgt zelfs een ‘stukje inhaal’. Natuurlijk, vroeger bezocht ik je iedere week, straks misschien eens per drie maanden, maar dan blijf ik een week. De efficiëntie moet omhoog, maar we gaan daardoor wel minder vliegen.”
-
Moet de hotellerie rekening houden met de komst van een vaccin?
“Je moet nu zeker wel gaan nadenken over de invulling die je kunt geven aan alles wat je nu stop hebt gezet. Vanaf 1 augustus heeft iedereen natuurlijk gekeken naar de personeelssituatie en afscheid genomen van werknemers. Dat is jammer, wanneer het goede mensen zijn, en dan is het slim om daar contact mee te blijven houden. Je kunt ze dan op enig moment alvast terug laten komen voor een, twee of drie dagen bijvoorbeeld, zodra het zich een beetje gaat herstellen. Als je straks te laat bent, dan is al die kennis die je bij die persoon had ook al weg. Bij mijn hotels heb ik ook afscheid moeten nemen van mensen waarvan ik dacht: ‘Ah, toch zonde’. Dus ik heb aan de GM’s doorgegeven dat ze contact moeten houden met die mensen en zo snel mogelijk weer moeten proberen in te laten stromen. Is het niet echt op hun professie, dan wellicht twee dagen op hun eigen professie en een of twee dagen op een alternatieve functie. Ze hebben zoveel kennis van alle systemen die we binnen Marriott of Accor moeten gebruiken, die kennis moet je zeker niet weg laten lopen.”
-
Wordt de kennis van systemen steeds belangrijker voor de hotelmedewerkers?
“Jazeker. En daarom is het ook lastig om te switchen van Marriott naar Accor en andersom. Bij Marriott werken ze met verschillende systemen dan bij Accor of weer een andere keten. Bij Marriott zijn het best wel ouderwetse systemen, waar je nog echt codes moet weten om te kunnen kijken naar hoe de bezetting is. Het is niet een dashboard zoals we dat kennen van Microsoft, die dat allemaal geweldig voor elkaar heeft. Nee, je moet echt drie letters tegelijk intypen, een vredespijp opsteken en daarna een magische spreuk opzeggen of zoiets. Nee serieus, als je alleen al ziet wat er in een restaurantketen digitaal is geworden… Dat is bij hotels nog veel serieuzer.”
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.
Lees via deze link de andere delen van dit interview met Martin Lindelauf.