Consumenten hebben in 2010 voor het tiende jaar op rij meer biologische voeding gekocht. De omzetten stegen met ruim 13 procent. Catering, horeca en verzorging had een gezamenlijk aandeel van 12,3 procent in de omzet. De groei bedroeg hier 21,5 procent. Andere kanalen als boerenmarkten, boerderijverkoop en webwinkels groeiden 13,1 procent. Samen hebben zij een marktaandeel van 7,1 procent.
*Haast helft bio via grootgrutter*
De grootste omzetgroei deed zich voor bij de supermarkten, zo blijkt uit de onlangs gepubliceerde Bio-monitor 2010 van het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I. Van alle verkochte biologische producten vond 45,3 procent zijn weg naar de consument via supermarkten. De gemiddelde omzetgroei bedroeg daar 18,8 procent.
Consumenten kochten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009.
Meer 'bio' in horeca en supermarkt
10 mei 2011