Meer doen met ICT, TV en Narrowcasting

Auteur: Redactie
Technologie 22 juni 2012
Meer doen met ICT, TV en Narrowcasting

Investeren en nog eens investeren; paraat staan wanneer de goede tijd weer aanbreekt. Bekende uitspraken van economen, maar is het niet fijn om nu al te verdienen aan een investering? Genereer extra inkomsten met ICT, TV en 'narrowcasting'.

'Captive Audience Network', 'Digital Signage' of 'Instore TV'; het zijn allemaal synoniemen voor narrowcasting. Met narrowcasting kunt u communiceren met uw gasten via digitale schermen. Een ontwikkeling die zich voortzet in de hospitalitybranche. Het is een tendens waar u verschillende inkomsten uit kunt generen.

Voordat we ingaan op het verdienmodel van narrowcasting, vertellen we hoe u de software kunt gebruiken. Plaatst u een tv-scherm bij de receptie, dan kunt u informatie publiceren over de aankomst en het uitchecken, bewegwijzering naar een zaal of kamer en informatie over (plaatselijk) activiteiten. Het scherm is natuurlijk ook geschikt voor een welkomstboodschap. Een stapje verder gaat narrowcasting op de hotelkamer, via hotel-tv. Dit kunt u zien als een persoonlijke zender van het hotel om informatie over de faciliteiten van het hotel te communiceren. Maar denkt u ook aan het aanbieden van informatie uit de omgeving, waarbij u lokale aanbieders promoot. Hier komt het verdienmodel aan bod.

Lokale aanbieders

U kunt uw narrowcastingsysteem gebruiken om inkomsten uit reclames te generen. Denk bijvoorbeeld aan lokale bedrijven waar uw gast tijdens zijn verblijf terecht kan. Een zakelijke gast wil misschien wel zijn auto door een wasstraat laten gaan, en menig hotelgast wil weten waar zich de leuke restaurantjes en respectabele nachtclubs bevinden. Mogelijkheden dus, voor lokale bedrijven om zich te promoten bij nieuwe doelgroepen. Vraag een bijdrage voor deze vorm van reclame, zodat u de kosten van het narrowcastingsysteem kunt terugverdienen.

Verschillende doelgroepen

Naast dat het voor u als hotelier een interessante inkomstenbron zou kunnen zijn, is het een manier van directe communicatie en speelt snelheid een rol. Eran Broekhoff, medewerker technische dienst van Van der Valk Hotel Gilze-Rijen: “Ik vind narrowcasting een goede ontwikkeling. Het is niet alleen reclame, want je kunt ook praktische informatie geven over de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan de openingstijden van De Efteling.” Broekhoff vermoedt dat narrowcasting niet bij iedere doelgroep zal werken. Zo zal de leisure gast wel op zoek gaan naar informatie over de omgeving, maar een zakelijke gast komt puur om te werken en te overnachten. “Mocht hij een faciliteit nodig hebben, dan belt hij wel naar de receptie”, denkt Broekhoff.

Hoe te implementeren

Er zijn systemen die direct in de monitor kunnen worden geïmplementeerd. Dit betekent dat u geen apart systeem achter de schermen hoeft te monteren. Vanuit één centraal punt kunt u  als hotelier zelf bepalen welke foto’s en teksten op een bepaald tijdstip worden afgespeeld. Narrowcasting kunt u gebruiken in de publieke ruimtes, zoals de lobby, het restaurant en vergaderruimtes, maar ook op de hotelkamer. Het interessante hiervan is, dat u als hotelier kunt bepalen welke informatie de gasten moeten zien, maar dat de gasten ook zelf kunnen bepalen wanneer zij de gewenste informatie willen zien. Als hotelier kunt u dus inspelen op hun wensen.

Een vervolg op narrowcasting is communicatie via de televisie. Via de afstandsbediening roept de gast het menu op en kan via dezelfde afstandsbediening informatie opvragen over bijvoorbeeld roomservice, speciale arrangementen, wellnessfaciliteiten, tv-kanalen en faciliteiten van het hotel. Er zijn hotels die besteden de besturing van narrowcasting uit, zo ook Van der Valk Hotel Gilze-Rijen. Technische zaken, zoals netwerken en telefoonlijnen, worden geregeld via het bedrijf Global E. Ankie van de Velde, supervisor kameronderhoud van het hotel: “Er zijn mogelijkheden om te adverteren op de programma’s. Bij de receptie en bij het restaurant hebben we een scherm hangen met informatie. Gasten lezen deze informatie goed. Als ze een bepaald gerecht willen bestellen in het restaurant, wijzen ze naar het scherm. De inhoud van het scherm kan op een gemakkelijke manier worden aangepast, bijvoorbeeld omwille van aanbiedingen op Vaderdag. Daar is de salesmanager voor verantwoordelijk. Deze vorm van communiceren is laagdrempelig.”

Iedere nieuwe ontwikkeling heeft valkuilen, zo ook narrowcasting. Een grote fout die ondernemers maken, betreft de keuze voor de content. Denk hierbij aan het verspreiden van de boodschap, maar ook aan de taakverdeling en de werknemer die verantwoordelijk is voor het versturen van de informatie. Wie maakt de filmpjes en hoe worden deze gekoppeld aan de systemen? Het is belangrijk om een goed systeem te creëren waarbij duidelijk is wie de content regelt en verzorgt.

ICT en ontwikkelingen

Het lijkt erop dat men het aanschaffen van nieuwe software belangrijker vindt dan het aanschaffen van nieuwe hardware. Stephan de Boer, eigenaar Van Staalduinen Automatisering: “De bedragen voor softwareprogramma’s zijn vaak hoog, waardoor het budget snel op is. Niet investeren in hardware vind ik geen goed idee. De nieuwe softwareprogramma’s werken niet goed op de oudere hardware. Deze zijn niet geschikt om 24/7 uur te draaien. Je krijgt dan langzame systemen. Investeer dus ook in hardware. Kwaliteit hoeft niet altijd duur te zijn.”

Het belang van een goed ingerichte systeemruimte wordt vaak vergeten. Zorg voor een goede koeling en een ruimte waar het veilig is. Daarnaast moet u investeren in dubbele voedingen en een goede backup. De Boer: “Een trend op het gebied van ICT is, dat medewerkers toegang krijgen tot het hotelnetwerk vanaf een andere locatie. Als ze thuis zijn kunnen ze hun e-mail nakijken of kijken wat de bezetting is voor de volgende dag. Daarnaast hebben steeds meer hotels de behoefte om een eigen WiFi-netwerk voor gasten aan te leggen."

Het belang van beeldschermen

Investeer in beeldschermen van hoge kwaliteit; u gaat de schermen immers voor meerdere doeleinden inzetten. Olaf Stoelinga, salesmanager van LG Electronics: “Als beeldscherm adviseren wij het gebruik van speciaal voor narrowcasting ontworpen (LED) monitoren. Deze monitoren zijn ontworpen om zeer intensief te worden gebruikt, zijn energiezuinig en hebben een fraai design. Een reguliere televisie is niet ingericht om 24/7 te draaien en kan minder zwaardere belasting aan. De monitoren zijn zo gemaakt dat vanuit een brede hoek de tekst nog goed leesbaar is."

Digitale menukaarten

Menukaarten in de vorm van narrowcasting is in Amerika een trend die bijna iedere horecazaak heeft opgepikt. Onlangs is er een Amerikaans onderzoek geweest dat naar het effect van deze digitale menukaarten keek. Daaruit bleek dat het voor de ondernemer een voordeel is om de menulijsten centraal te kunnen besturen: hij kan flexibeler zijn en heeft verlaagde kosten met betrekking tot aanpassingen. Het is ook gemakkelijker om producten te promoten. Uit het onderzoek bleek dat de klanttevredenheid met 50 procent steeg en de verkoop van aanbiedingen met 40 procent.

CityFilm

Het papieren informatiepakketje wordt ingeruild voor digitale informatie via de schermen. Geen plattegronden meer met toeristische informatieboekjes, maar alles weergeven via het scherm. Het Martini Hotel in Groningen gaat hierin mee en biedt een zogenoemde 'cityfilm' aan. Marieke Zevenhuizen, verantwoordelijk voor sales en marketing van het Martini Hotel: “Wij laten deze film nu ongeveer één jaar zien. Gasten kunnen hem bekijken op de hotelkamer en in het Grand Café. De film begint met informatie over ons hotel en de faciliteiten. Daarna wordt informatie over Groningen gegeven over kunst, cultuur, eten en drinken, winkelen, activiteiten en uitgaan. We krijgen positieve reacties van de gasten op de film. Ieder jaar wordt de film geüpdate.” Het hotel is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de film; deze wordt verzorgd door marketingbureau CityFilm.

HM302012

Overig nieuws